Sambo som aldrig visar känslor eller vill att andra visar känslor
Jag är så jädra less på min sambo som med åren blir mer och mer slätstruken och ingenting. Alla ska alltid agera i ett jämnt humör. Inga glädjeyttringar är heller "tillåtna", för då beter man sig konstigt. Som exempel, så tittade jag på fotboll nyss och hejade och ropade när "mitt"lag gjorde mål. Jag svor inte, jag vrålade inte och jag yttrade ingenting olämpligt. Jag hejade och klappade händerna. Min sambo ansåg att jag betedde mig som en "bänkalkis" och att det var olämpligt.
Jag får heller inte bli besviken så att jag blir arg eller upprörd. Då anser min sambo att jag överreagerar. Alla livets händelser ska i praktiken hanteras med en nickning. Inga vidare yttringar än "vad roligt", eller "vad tråkigt", är tillåtet enligt min sambo. Då är man konstig, har problem eller borde söka hjälp för sina svårigheter att hantera impulser.
Det här avspeglar sig också i min sambos beteende. Om vi gör något trevligt och jag frågar hur min sambo hade det, blir svaret nästan alltid nåt i stil med: "Jo, det var helt okej". Det spelar ingen roll vad vi gjort eller vad vi upplevt. Min sambos reaktion är blir aldrig större än så.
Nu undrar jag vad som kan vara fel. Det känns inte normalt att aldrig själv kunna eller vilja att andra visar känslor. I min värld känns det normalt att faktiskt kunna visa både glädje och missnöje. Jag talar inte om att vråla, svära eller skälla. Men att tala lite högre än normal samtalston någon gång, att heja, att utbrista "neeej" eller liknande, kan liksom inte vara så märkligt. Eller är det det?