• Anonym (Trött)

Kvällsoro

Har en bebis på 2.5 månad och nu lever vi i en kvällsoro utan like
    på dagarna är hon hyggligt nöjd o lättroad men de senaste 2 veckorna har det helt brakat lös på kvällarna.  Innan dess kunde hon gnälla men sen vara nöjd med bröstet. Nu kan hon skrika konstant i flera timmar o e på nått sätt helt okontaktbar.
    inget duger, ibland somnar hon v ren tröttheten o ibland kan hon somna om man går med vagnen.
    Men det är så jobbigt o känner mig så otillräcklig. Den tomma blicken skrämmer mig lite?  hur har det varit för er, när har det gått om och några tips? 

• Svar på tråden Kvällsoro
  • MammaTillDansband

Hjälper det inte att lägga henne till bröstet? Mina barn har i princip velat tutta hela kvällarna när de var i den åldern, det var bara att parkera sig i soffan eller favoritfåtöljen med något läsbart och ett stort glas vatten inom räckhåll.

• Rumslönn

Hej,
    har precis samma situation just nu med bebis på 9 veckor, har hållit på i ca 4 veckor. Vissa kvällar är lite bättre men de flesta är kaos. 

Hade gjort vad som helst för att trösta henne men inget går. Hon brukar gilla att amma till sömns, men på kvällarna ammar hon en stund sedan kommer en blick av panik som är hjärtskärande! Vi bär hela kvällarna, vaggar, ammar? Hon kan somna till i några min emellanåt för att sedan vakna och gråta.

• Anonym (Hm)

Låter som en period. Helt vanligt att barn har säkerligen 30 000 perioder innan de kommit till 5 års åldern 😅 min yngsta dotter är 2 nu och inne i en jättekonstig period med nattningarna och kvällarna. Storasyster hade samma konstigheter för sig i perioder. Jag skulle nog bara tipsa om att vänta ut. Överlev. Vänta lite till. Det brukar gå över men kan sitta ett tag. 

• Anonym (Trött)
    MammaTillDansband skrev 2025-04-07 10:01:48 följande:

Hjälper det inte att lägga henne till bröstet? Mina barn har i princip velat tutta hela kvällarna när de var i den åldern, det var bara att parkera sig i soffan eller favoritfåtöljen med något läsbart och ett stort glas vatten inom räckhåll.

Tyvärr inte, tidigare har vi hängt i soffan med bröstet som napp men nu skår hon med huvud o gallskriker
    Rumslönn skrev 2025-04-07 11:44:07 följande:

Hej,
    har precis samma situation just nu med bebis på 9 veckor, har hållit på i ca 4 veckor. Vissa kvällar är lite bättre men de flesta är kaos. 

Hade gjort vad som helst för att trösta henne men inget går. Hon brukar gilla att amma till sömns, men på kvällarna ammar hon en stund sedan kommer en blick av panik som är hjärtskärande! Vi bär hela kvällarna, vaggar, ammar? Hon kan somna till i några min emellanåt för att sedan vakna och gråta.

Skickar styrka det låter för bekant:/
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-07 12:07:50 följande:

Låter som en period. Helt vanligt att barn har säkerligen 30 000 perioder innan de kommit till 5 års åldern 😅 min yngsta dotter är 2 nu och inne i en jättekonstig period med nattningarna och kvällarna. Storasyster hade samma konstigheter för sig i perioder. Jag skulle nog bara tipsa om att vänta ut. Överlev. Vänta lite till. Det brukar gå över men kan sitta ett tag. 

Jag förstår att det är en period men så tuff För den sletna morsan o resten av familje. Kan ju inte vara skoj för bebisen heller. Mitt arma huvud går sönder varje kväll
Svar på tråden Kvällsoro