• Anonym (Syskon)

Passar namne ihop?

Hej! 
    Våra söner heter Mio och Leon. 
    De hör (i mina ögon) till en slags kategori namn. 
    Lillasysters namn skulle höra till en annan typ av namn. 
    Hur skulle du uppleva det med en syskonskara som heter: 
    Mio, Leon, Lovisa? 

Svar ang att syskonen namn inte behöver matcha undanbedes, då jag känner annorlunda kring det. Så frågan är just om det låter tokigt ihop?

• Svar på tråden Passar namne ihop?
  • Anonym (Syskon)

Tack för svar ☺️

• Anonym (Syskon)
    Xenia skrev 2025-04-07 16:32:16 följande:
    Om jag alls reagerat så hade jag nog mer reagerat på at det blir ett M-namn och två L-namn. Lovisa är ett jättefint namn annars.

Förslag på mer moderna (eller nymoderna) flicknamn:
    Olivia, Viola, Stella, Ines, Iris, Jasmine, Alicia, Elvira, Celine, Nova, Ayla, Thea, Tuva, Elise, Elsie, Elina, Alina, Alida, Bianca
    Tack för att du tar dig tid att tipsa om ett gäng namn 😍 Mina andra favoriter är främst Lova, eftersom det blir en bit av Lovisa. Men även Alicia, Luna och Juni är favoriter. 
  • Anonym (Q)

Tycker inte att Mio och Leon passar ihop alls. Helt olika typer av namn enligt mig. Så kör ni på Lovisa, det är redan mismatchat ändå (inte för att det spelar någon roll).

• Anonym (MLL)

Säger som någon ovan skrev - hade jag reagerat så hade jag nog reagerat på att det var ett namn på M och två på L. Men jag vet inte om jag reagerat på det. 

Däremot om ni hade döpt barnen till typ Kevin, Gösta och Idun, ja DÅ hade jag reagerat. 

Men jag tycker de hör ihop med sina bokstäver, 

Alla tre har ett O i sig. Mio och Lovisa har både O och I, Leon och Lovisa har O och L. Det blir finfint! 

Sedan är det så här att ni kommer att vänja er och tycka att namnen hör ihop, så även alla i omgivningen. Jag tror till och med Kevin, Gösta och Idun hade folk vant sig vid

• Anonym (Bokstav)

Lovisa är väldigt fint och namnen passar bra ihop med de andra. 

Däremot så är jag av uppfattningen att antingen matcha första bokstav i namnen eller inte alls. Så två av tre på L hade i mitt fall gått bort. 

• Anonym (Syskon)
    Anonym (Q) skrev 2025-04-07 20:50:19 följande:

Tycker inte att Mio och Leon passar ihop alls. Helt olika typer av namn enligt mig. Så kör ni på Lovisa, det är redan mismatchat ändå (inte för att det spelar någon roll).

Okej. Tack för dina synpunkter. Har inte tänkt så själv, att de inte passar ihop
     Nu inte jag sån som tycker att namnen ska vara extremt lika typ som Astrid och Arvid mfl. 
    Med killarnas namn så har jag ändå känt att de känns som lite nyare namn i Sverige och att de båda är korta.
    Det är där Lovisa känns lite felplacerat då det är ett äldre och med traditionellt namn samt ett längre sådant. 
    Jag är också inne på Lova, som känns mer rätt ihop med killarnas. Då får jag en liten del av Lovisa. Typ ;)
  • Anonym (Syskon)
    Anonym (Bokstav) skrev 2025-04-08 08:56:24 följande:

Lovisa är väldigt fint och namnen passar bra ihop med de andra. 

Däremot så är jag av uppfattningen att antingen matcha första bokstav i namnen eller inte alls. Så två av tre på L hade i mitt fall gått bort. 

Intressant tanke. Jag har faktist inte alls tänkt på att det kan se fel ut när 2 av 3 har samma första bokstav. Kanske lite konstigt att jag inte tänkt så med tanke på de funderingar jag har nu om att matcha 😅
  • Anonym (Syskon)
    Anonym (MLL) skrev 2025-04-08 08:28:40 följande:

Säger som någon ovan skrev - hade jag reagerat så hade jag nog reagerat på att det var ett namn på M och två på L. Men jag vet inte om jag reagerat på det. 

Däremot om ni hade döpt barnen till typ Kevin, Gösta och Idun, ja DÅ hade jag reagerat. 

Men jag tycker de hör ihop med sina bokstäver, 

Alla tre har ett O i sig. Mio och Lovisa har både O och I, Leon och Lovisa har O och L. Det blir finfint! 

Sedan är det så här att ni kommer att vänja er och tycka att namnen hör ihop, så även alla i omgivningen. Jag tror till och med Kevin, Gösta och Idun hade folk vant sig vid

Tack för ditt svar 😊 
    Konstigt nog så har jag inte tänkt tanken alls på att det kan bli fel i matchningen pga att två av tre har samma första bokstav 😅 
    Jag har en vän som aktivt valde namn till tredje tjejen. Utifrån kriterier att 3an skulle börja på någon av systrarnas första bokstav. Lite märkligt tänkte jag då. Inte för att jag tyckte det blev fel utan att jag tyckte det var konstigt att det var så pass viktigt. 

Haha ja. Jag håller verkligen med i att det finns ännu mer udda blandningar. 
    Typ Kian, Lunabelle och Märta. 

Det är lite klurigt att jag känner att Lovisa är det absolut vackraste namn jag vet. Men det känns inte helt rätt egentligen, efter vad för typ av namn jag gillar. 
    Hade vi fått en kille så känns Vince så himla rätt. 
    På kö efter Lovisa så är det bara Alicia som är i samma stil som Lovisa. Resten av namnen är Luna, Lova, Juni och Minou. 
    Så jag dras egentligen mest till en annan typ av namn än de längre och tradionella. 
  • Anonym (Syskon)
    Anonym (skulle) skrev 2025-04-07 16:02:18 följande:
    Ja, om du vill ha namn som matchar så gör inte dessa namn det. 

Spontant skulle jag nog tänka att det var två helsyskon (Mio och Leon) och så ett halvsyskon (Lovisa) om jag hörde kombinationen.  

Nu heter ju pojkarna det de heter, så det får ju bli flicknamnet som ändras om ni ska tänka om. Och namn som mer liknar pojkarnas i stil namn tänker jag tex:

Minou, Mina, Mila, Nova, Naomi, Leah, Leia, Leonie (kanske för likt Leon), Lilly, Nea, Nike, Juni, Adele, Livia, Enya. 
    Tack för ditt svar och att du tar dig tid till att tipsa om fler namn 😊 
    Alicia och Minou och Juni är faktist namn på min lista. Tillsammans med Luna och Lova så du har verkligen varit inne på rätt spår för mig där 😉
    Men jag är förvånad över att du tycker att Alicia passar bättre. Jag tänker att det är i samma stil som Lovisa, men du håller inte med? 

Intressant tanke du har där ang hel- och halvsyskon. 
    Lite så tänker jag med. Att det avviker från de första w och att man då kan tro att det är en ny pappa med en annan smak än mitt ex 😅 nu är det samma pappa här och bara jag som börjat fundera om man ska eller inte ska rata det absolut vackraste namnet jag vet för att det egentligen inte känns riktigt "jag" och inte helt bra ihop med syskonen? 🤔
  • Anonym (Syskon)
    Anonym (skulle) skrev 2025-04-07 16:02:18 följande:
    Ja, om du vill ha namn som matchar så gör inte dessa namn det. 

Spontant skulle jag nog tänka att det var två helsyskon (Mio och Leon) och så ett halvsyskon (Lovisa) om jag hörde kombinationen.  

Nu heter ju pojkarna det de heter, så det får ju bli flicknamnet som ändras om ni ska tänka om. Och namn som mer liknar pojkarnas i stil namn tänker jag tex:

Minou, Mina, Mila, Nova, Naomi, Leah, Leia, Leonie (kanske för likt Leon), Lilly, Nea, Nike, Juni, Adele, Livia, Enya. 
    Sorry! Alicia var det en annan som tipsade om och jag glömde nämna till dig att det också var med på min lista.
  • Blue Waffle

Lovisa är fint och fungerar bra, skulle dock välja Lova istället för jag tycker det passar bättre.

Andra alternativ är Juni, Ellie, Alice, Thea, Kiara 

• spöke

Lovisa är ett vackert namn. En variant är Louisa - kan det vara nåt?

• Anonym (L)
    Personligen har jag svårt för Minou pga
  • Anonym (L)
    Missade texten, här är den

• Anonym (Syskon)
    Blue Waffle skrev 2025-04-17 13:23:30 följande:

Lovisa är fint och fungerar bra, skulle dock välja Lova istället för jag tycker det passar bättre.

Andra alternativ är Juni, Ellie, Alice, Thea, Kiara 

Tack för ditt svar. Jag är lite inne på samma sak som du. Känns som att det blir Lova. Det är också jättefint och passar helt klart bättre ihop med syskonen 😊
  • Anonym (Syskon)
    Anonym (L) skrev 2025-04-18 23:10:55 följande:
    Personligen har jag svårt för Minou pga
    Ajdå  🤣 håller med. Inte så kul. 
    Har släppt namnet för jag tycker att Mio och Minou är kanske lite för lika. 
  • Anonym (Syskon)
    spöke skrev 2025-04-18 22:19:41 följande:

Lovisa är ett vackert namn. En variant är Louisa - kan det vara nåt?

Tack för tipset 😊 Louisa är också fint men det är något med Lovisa som jag tycker är så mycket finare ändå. Men jag tror att det blir Lova istället. Det passar mer ihop 😊
Svar på tråden Passar namne ihop?