• Anonym (Kluven)

Resa med 4 åring, lillasyster på 2.5 år hemma med pappa?

Jag har en mamma som är pensionär och gärna vill resa utomlands med mig och min äldsta dotter i höst som så kommer vara 4. Då får lillasyster som kommer vara 2.5 år stanna hemma med pappa en vecka och gå på förskolan. Nästa resa menar hon att lillasyster hänger med och storasyster får vara hemma. 

Är det okej att göra så? Lillasyster är väldigt fäst vid mig (men har också en toppen relation med sin pappa) dock sover hon tätt intill mig varje natt så att lämna henne ensam en vecka och resa utomlands med storasyster och mormor ger mig dåligt samvete? Behöver jag ha det? Min mamma tycker det är helt okej att göra så medans min moster tycker det är konstigt att inte båda kan få följa med. 

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Resa med 4 åring, lillasyster på 2.5 år hemma med pappa?
  • Anonym (B)
    Anonym (Kluven) skrev 2025-04-07 16:51:51 följande:
    Resa med 4 åring, lillasyster på 2.5 år hemma med pappa?

Jag har en mamma som är pensionär och gärna vill resa utomlands med mig och min äldsta dotter i höst som så kommer vara 4. Då får lillasyster som kommer vara 2.5 år stanna hemma med pappa en vecka och gå på förskolan. Nästa resa menar hon att lillasyster hänger med och storasyster får vara hemma. 

Är det okej att göra så? Lillasyster är väldigt fäst vid mig (men har också en toppen relation med sin pappa) dock sover hon tätt intill mig varje natt så att lämna henne ensam en vecka och resa utomlands med storasyster och mormor ger mig dåligt samvete? Behöver jag ha det? Min mamma tycker det är helt okej att göra så medans min moster tycker det är konstigt att inte båda kan få följa med. 

Vad anser ni? 

Okej enligt vem?

Jag skulle inte göra det för att jag skulle inte trivas på resan.
    Vad vill du?
    Att din mamma vill räcker inte som anledning.
    Men om du vill åka själv behöver du inte ha dåligt samvete.
    Pappan är också förälder.

Får lillasyster gå till förskolan om du är ledig? 
  • Tow2Mater

Resan är främst for er vuxna, inte alls konstigt att bara ta med ett barn. Om fsk accepterar att den andra får vara där fast du är ledig.

• Anonym (Bizz)
    Tow2Mater skrev 2025-04-07 18:02:54 följande:

Resan är främst for er vuxna, inte alls konstigt att bara ta med ett barn. Om fsk accepterar att den andra får vara där fast du är ledig.

Det behöver de inte ha reda på.

Jag hade iofs hellre rest utan barn och låtit båda småbarnen vara hemma med sin pappa.
  • Anonym (Kluven)
    Tow2Mater skrev 2025-04-07 18:02:54 följande:

Så du anser att det är okej att lämna 2.5 åringen hemma en hel vecka med pappa?
  • Tow2Mater
    Anonym (Kluven) skrev 2025-04-07 19:23:42 följande:
    Ja.
    Om det skulle vara ok att barnet följer med dig en hel vecka och inte kan träffa pappa, så ska väl pappan klara av att ta hand om sitt barn en vecka själv. Han är väl en förälder på lika villkor som dig.
  • Anonym (Suritanten)

Att inte tala om för Fsk. Blir så provocerad av personer som utrycker sig så. Självklart ska du prata med dom på Fsk  det är rektorn du kontaktar och frågar/berättar. 

Oftast så brukar det inte vara några större problem kanske kan komma överens om halvdagar under den veckan du är borta på semester men om du ska resa med ett barn se till och gör det då när båda vuxna är lediga. Så blir det inga problem om det skulle uppstå. Eftersom det är så om du tar semester så har man inte jobb utan semester och då är barnen hemma. 

Förskolan är ingen plats då man som förälder är ?ledig? utan för förälder/föräldrar som jobbar. 

Sen att resa med ett barn och dela på dom det går ju hur bra som helst. Kan t.o.m. va bra att sakna varandra.

Sen är det ju upp till var och en hur ärlig man vill vara som person eller visa solidaritet inför ett yrke många sparkar på. Helt enkelt respektera vårt samhälles regler och bestämmelser. Fast det kanske inte gäller förskolan.

• Anonym (lise)

Ser inga konstigheter med att en 2,5-åring är hemma med ena föräldern. Idag finns det ju facetime, whatsapp mm att hålla kontakten med. 

Dessutom är barnet så stort att man kan börja förbereda redan nu att mamma och syskonet ska iväg och att hen får ligga brevid pappan i så fall. 

Problemet är dock att om du tar ut semester får ditt hemmavrande barn inte gå på förskolan. Förskolan vet ju att syster kommer att vara ledig så ja, du får motivera det väldigt väl om de ska vara snälla. 

• Anonym (Problemet?)
    Anonym (Kluven) skrev 2025-04-07 19:23:42 följande:
    Vad är problemet? Du säger ju själv att barnet har en bra relation till sin pappa så vad är problemet? Annat än i ditt huvud, att du kommer att sakna minstingen. Men låt mormor åka med 4-åringen då och stanna hemma själv.  Eller litar du inte på att pappa kan ta hand om barnet?

Jag bodde med min mormor varje sommar (vi pratar 2 månader typ) från jag var 9 månader. 
Svar på tråden Resa med 4 åring, lillasyster på 2.5 år hemma med pappa?