• AaAnNnOoOnNnYyYmMm321

Vad ska jag göra?

Jag och barnens pappa ar nyligen separerat (ej mitt val). Barnen bor just nu vid mig 100% då pappan valde att flytta till ett boende där barnen inte får plats. Under dessa 3 månader har pappan träffat barnen ca 6 timmar i veckan. Jag har bönat och bett att han ska träffa barnen mer och förklarat att barnen behöver honom under denna tuffa period. Han tycker inte jag kan kräva detta av honom då han betalar fullt underhåll till mig = jag ska ta hand om allt. Han lovade barnen dyrt och heligt att han skulle ha fredagsnys med dom som vanligt trots separationen, det har inte blivigt något fredagsmys alls med barnen. Kort sagt han är en jävel på att ljuga. Han har ljugit för mig under hela vårt förhållande men jag har valt att fortsätta relationen trots detta. Det handlar till störst del om pengar, han har lurat mig på flera hundratusentals kronor. Han har noll koll på ekonomin. Bla har en räkning gått vidare till tingsrätten, han har prick och har alltid haft.
    Snart kommer pappan ha tillgång till ett större boende och vill då ha barnen 50%. Jag är rädd att han inte kommer klara av att vara pappa på 50%. Dom få gånger han är med barnen nu pillar han på telefonen, han har även somnat på soffan när han va hör för att leka med barnen efter 1 vecka utan sin pappa. Han blir ofta arg och skriker nör han tex tvättar deras hår och de gråter. 
    Rörig text! Vad hade ni gjort? Ska jag bara chansa och hoppas att han löser situationen. Eller familjerätten för att vi båda kan få stöd? Hjälp en förvirrad mamma!!

• Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Mrs Moneybags

Varför vill du att han ska träffa barnen MER när han inte är snäll mot dem?

Det är nog lika bra att de är hos dig 100%. Jag skulle inte pusha för mer om jag visste att mitt barn blev illa behandlat hos pappan. 

Vad exakt är det de behöver av en sådan person?

• Anonym (ccc)

Som inlägg i debatten så var jag "pappan" i en skilsmässa och hade barnen varannan helg. Jag ville gärna ha dem 50% men det blev tyvärr inte så med alla.
    Eftersom jag och mitt X var  mer eller mindre varandras motsatser (förutom barnuppfostran) och hon mycket dominant så hade mina barn efter skilsmässan fått se MITT sätt att hantera vardagen. Det blev tyvärr inte så förutom för yngsta. 

Givetvis finns det olika pappor och jag dömer inte TS på nåt sätt. Jag vill bara slå ett slag för papparollen med denna kommentar.
    Generellt sett ska barn hållas ifrån negativ miljö - givetvis.

• Anonym (upp)
    AaAnNnOoOnNnYyYmMm321 skrev 2025-04-07 20:44:50 följande:
    Vad ska jag göra?

Jag och barnens pappa ar nyligen separerat (ej mitt val). Barnen bor just nu vid mig 100% då pappan valde att flytta till ett boende där barnen inte får plats. Under dessa 3 månader har pappan träffat barnen ca 6 timmar i veckan. Jag har bönat och bett att han ska träffa barnen mer och förklarat att barnen behöver honom under denna tuffa period. Han tycker inte jag kan kräva detta av honom då han betalar fullt underhåll till mig = jag ska ta hand om allt. Han lovade barnen dyrt och heligt att han skulle ha fredagsnys med dom som vanligt trots separationen, det har inte blivigt något fredagsmys alls med barnen. Kort sagt han är en jävel på att ljuga. Han har ljugit för mig under hela vårt förhållande men jag har valt att fortsätta relationen trots detta. Det handlar till störst del om pengar, han har lurat mig på flera hundratusentals kronor. Han har noll koll på ekonomin. Bla har en räkning gått vidare till tingsrätten, han har prick och har alltid haft.
    Snart kommer pappan ha tillgång till ett större boende och vill då ha barnen 50%. Jag är rädd att han inte kommer klara av att vara pappa på 50%. Dom få gånger han är med barnen nu pillar han på telefonen, han har även somnat på soffan när han va hör för att leka med barnen efter 1 vecka utan sin pappa. Han blir ofta arg och skriker nör han tex tvättar deras hår och de gråter. 
    Rörig text! Vad hade ni gjort? Ska jag bara chansa och hoppas att han löser situationen. Eller familjerätten för att vi båda kan få stöd? Hjälp en förvirrad mamma!!

Tråkigt att dina barn har en sån värdelös pappa. han verkar se barnen som en ekonomisk enhet som han betalar för, men att relationen i övrigt inte är nödvändig. 

Din beskrivning av honom ger mig ont i magen, jag skulle ha svårt att skicka mina barn att bo med en sån pappa. Jag skulle nog föreslå att barnen bor större delen hos dig och att pappan har dem varannan helg eller nåt tills han visar att han klarar av att vara en vettig pappa. Man chansar inte med barn. Och i det här fallet låter det som att de riskerar att fara illa om de bor med pappan.

Tyvärr är han ju deras pappa oavsett var de bor, och det kommer ju att påverka dem att ha en pappa som struntar i dem, inte kan hantera sina känslor och sin ekonomi. Men nu är det ju som det är, du får försöka rädda det som räddas kan när det gäller dina barns uppväxt. 
Svar på tråden Vad ska jag göra?