• Anonym (når inte fram)

En åldrad vän till mig är lurad

Det här är så svårt för mig att skriva men en 70+ i min närhet har de senaste 2 åren trott att hon är i kontakt med bandmedlemmarna i ett band via sociala medier.

De chattar dagligen, en av dem är särskilt på och säger att han älskar henne ideligen.

Vi förstår ju att detta är en scam, detta har pågått 7 månader, Jag vet inte vad jag ska göra. Min mamma blir arg när jag tar upp det, hon vill inte lyssna på mig.

Scammarna har varit uthålliga men nu börjar önskemålen om pengar komma men min mamma fattar inte. Hon tror fortfarande att hon pratar med bandet hon älskar.

När de ber om pengar säger hon nej.

Sen tycker hon att det är jobbigt att de skriver hela tiden, hon känner sig tvingad att svara men han älskar ju henne.

• Svar på tråden En åldrad vän till mig är lurad
  • Anonym (når inte fram)

ville framstå anonymt men avslöjade mig själv att det handlar om min mamma.

Men hjälp ändå! Hon lyssnar inte och tror att en person från Il Volo älskar henne.

• Fjäril kär

Ett effektivt sätt är att tillsammans med din  mamma gå till polisen eller ringa till polisen och via högtalare berätta om sccammen och att dom vill komma åt pengar - be polisen förklara allvaret och be om rådgivning i hur ni kan göra.

Att din mamma blir arg handlar ju om att hon förstås blir smickrad av uppmärksamhet och också samtidigt skäms för att hon hamnat i soppan hon innerst inne fattar är fejk. Hon vill tro på orden och ha sin drömbild samtidigt som som det skaver att gamla människan som hon inte begrep bättre.. blandad kompott alltså...

• Anonym (Demens?)

Har din mamma alltid varit lite lättledd eller kan det handla om begynnande demens? Finns det andra tecken på demens så kanske ni (utöver polisen) bör boka ett besök på vårdcentralen för din mamma, då du följer med.

• Anonym (Sofia)

Vad är det för person/band? Finns det någon möjlighet att du skulle kunna ta kontakt med dem och få dem att skriva/säga att de inte har kontaktat henne? 

Svar på tråden En åldrad vän till mig är lurad