• Anonym (Rumpan)

Måste jag kolla upp detta? Vill ej visa röven för nån läkare

Har haft detta problem rätt länge nu. Snart 2 mån. Jag är ganska säker på att det är hemorrojder. Har kollat med spegel och det ser ut som det vid analen. Ibland åker det in. Det blöder ej men gör ont när jag sitter. Har ett ganska stillasittande jobb. Några fler som haft detta länge och blivit av med det på egen hand? 

Det uppkom när jag var hård i magen

• Svar på tråden Måste jag kolla upp detta? Vill ej visa röven för nån läkare
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Rumpan)
    Anonym (Y) skrev 2025-04-08 11:06:58 följande:

Skippa läkaren och bara be nån på stan eller bussen kolla lite kvickt.

Som i solsidan haha
  • Anonym (Rumpan)

Har två små blåaktiga knutor vid hålet som åker in å ut iaf, låter väl som H?

• Anonym (Alcosanal)

Det du kan börja med är stolpiller från Apoteket, tex Alcosanal. De gör att svullnaden minskar bland annat. 

Sen behöver du se över kost, vätskeintag och motion så att magen inte blir så trög igen. Se även till att ha någon form av laxerande/mjukgörande hemma att ta till om du blir hård i magen igen, tex dulcolax. Skaffa en "donut" att sitta på så du avlastar om det gör ont när du sitter. 

Jag har haft återkommande hemorrojder i över 20 år o h har inte behövt gå till läkaren än. 

• Anonym (Rumpan)
    Anonym (Alcosanal) skrev 2025-04-08 11:15:54 följande:

Det du kan börja med är stolpiller från Apoteket, tex Alcosanal. De gör att svullnaden minskar bland annat. 

Sen behöver du se över kost, vätskeintag och motion så att magen inte blir så trög igen. Se även till att ha någon form av laxerande/mjukgörande hemma att ta till om du blir hård i magen igen, tex dulcolax. Skaffa en "donut" att sitta på så du avlastar om det gör ont när du sitter. 

Jag har haft återkommande hemorrojder i över 20 år o h har inte behövt gå till läkaren än. 

Tack gulliga du för
    tips!!
  • Anonym (Alcosanal)
    Anonym (Rumpan) skrev 2025-04-08 11:16:40 följande:
    Tack gulliga du för
    tips!!
    Det finns som sagt mycket man kan göra innan man låter läkaren gräva där. Du kan även prata med personalen på apoteket om du känner att du behöver hjälp.

Två till tips:
    Xylocainsalva är smärtstillande och ovärderligt när det känns extra mycket. 
    Se till att göra rent ordentligt när du gjort nr 2. Är du hemma, torka först med papper och skölj sedan med vatten och lite tvål så det blir ordentligt rent ifall det finns sprickor.
  • Anonym (Liknande)

Hej! 

Det låter som hemorrojder. 
    Jag har det. Tydliga flikar som sticker ut (ljusa i färgen).
    Jag fick dem efter att jag var hård i magen som gravid. Nu på senare år har det tillkommit fler och lite större. 
    Men stora kan jag inte säga att dem är.ändå. 
    Jag har ingen smärta. 

Min undran är om man på något vis kan få bort dem? Haft i flera år. 
    Är det bara via kirurgi det går? 
    Hur stor chans är det att man skulle få hjälp via landstinget eller är det hos en plastikkirug jag får ta hjälp och betala själv? 

• Anonym (T)

Jag körde på egenvård när jag drabbades för ett tag sedan. Det finns lite olika saker på apotek som man kan prova. Jag körde xyloproct. Det är i stort sett bra nu men jag måste tänka mig för så att jag inte sitter för länge när jag är på toa, för då börjar det bli lite irriterat igen.

Om de spricker så att det blöder så bör man söka vård, har jag för mig att jag läste mig till.

• Anonym (Alcosanal)
    Anonym (Liknande) skrev 2025-04-08 11:22:41 följande:

Hej! 

Det låter som hemorrojder. 
    Jag har det. Tydliga flikar som sticker ut (ljusa i färgen).
    Jag fick dem efter att jag var hård i magen som gravid. Nu på senare år har det tillkommit fler och lite större. 
    Men stora kan jag inte säga att dem är.ändå. 
    Jag har ingen smärta. 

Min undran är om man på något vis kan få bort dem? Haft i flera år. 
    Är det bara via kirurgi det går? 
    Hur stor chans är det att man skulle få hjälp via landstinget eller är det hos en plastikkirug jag får ta hjälp och betala själv? 

Flikarna går bara att ta bort kirurgiskt. Om det går via landstinget beror på hur mycket problem man har gissar jag. Jag har flikar, orkar inte överväga att ta bort dem då de inte ställer till med något annat än när de fylls med blod när jag är hård i magen och försöker för mycket. Min partner har inte klagat över hur jag ser ut där.
  • Fröken52

Det låter som hemorrojder. Jag har också haft det och tror de uppkommer när man behöver krysta ut bajset. För mig gick det över av sig själv, lite ljusrosa blod på toapapper hade jag. 

Drick mer vatten, rör på dig mer brukar hjälpa. Om du skulle behöva gå till läkaren för detta kan du säkert be om en lugnande tablett om det känns obehagligt. Lycka till!💫

• Anonym (Rumpan)
    Fröken52 skrev 2025-04-12 19:30:20 följande:

Det låter som hemorrojder. Jag har också haft det och tror de uppkommer när man behöver krysta ut bajset. För mig gick det över av sig själv, lite ljusrosa blod på toapapper hade jag. 

Drick mer vatten, rör på dig mer brukar hjälpa. Om du skulle behöva gå till läkaren för detta kan du säkert be om en lugnande tablett om det känns obehagligt. Lycka till!💫

Tack 🥰🌸
Svar på tråden Måste jag kolla upp detta? Vill ej visa röven för nån läkare