• Anonym (Anonymsignatur)

Hemma från jobbet vid förkylning?

Brukar ni stanna hemma från jobbet om ni är förkylda? Självklart gjorde väl vi alla det under covid då vi alla var tvugna vid minsta symtom. Innan covid gick jag alltid till jobbet i princip även om jag var förkyld. Jag sjukanmälde mig nästan aldrig och jag har i princip aldrig feber, influensa. Förkyld däremot, blir jag minst 2 gånger/år.
    Efter covid har jag känt att varför ska jag gå till jobbet när jag är så pass hängig som man kan vara i några dagar i början av en förkylning? Tidigare har jag hostat, snörvlat, nyst (min röst påverkas alltid också och jag brukar låta täppt och hes). Jag ville inte hamna efter och behöva stressa i mitt jobb. Det är synd att man ska ha en sån tjänst som påverkar arbetsbördan när man blir sjuk. Jag har insett att jag också har rätt att vara sjuk och att jag inte ska behöva gå till jobbet när jag egentligen bara vill och behöver ligga hemma och vila. Jag har även enskilda samtal i mitt jobb och det är inte kul att ha det när man hostar, nyser och låter hes.

Har kollegor som i princip aldrig sjukanmält sig. Undrar om det betyder att de aldrig ens blir förkylda eller om de går till jobbet oavsett. 

• Svar på tråden Hemma från jobbet vid förkylning?
  • Anonym (Bella)

I vår arbetsgrupp har vi pratat om att vi lärde oss av pandemin hur bra det är att stanna hemma när vi blir förkylda. Vi blir friska fortare och smittar inte varandra. Det enda dumma med det är karensavdraget som ju tvärtom uppmuntrar till att gå till jobbet sjuk oxh smitta alla kollegorna. Fånig grej, karensavdraget. Inte ens arbetsgivaren vinner på det. 

• Anonym (Sjukanmäld nu)

Ligger hemma dyngförkyld just nu. Sjukanmälde mig imorse. Jag har jobbat med förkylning ibland, haft feber och knaprat Alvedon nån gång också, liksom jobbat klart arbetsdagen. Jag sjukanmäler mig om jag rent fysiskt känner mig väldigt sjuk/trött/har mkt huvudvärk eller så. Som nu. Jag har inte feber men känns som jag har feber, dyngföekyld verkligen och ont i halsen, nyser konstant. Jätte täppt i hela skallen så har sån huvudvärk och det spränger i bihålorna. Så nu är jag sjukanmäld och hemma. Men ibland har jag jobbat utan problem fast jag varit förkyld. Symtomen är olika starka och jobbiga för mig :)

Har möjlighet att jobba hemifrån så jag kan jobba hemifrån om jag har mkt symtom men känner mig pigg nog att jobba. Det är olika från gång till gång hur jag gör.

• Anonym (alltid hemma)
    Anonym (Bella) skrev 2025-04-08 20:03:33 följande:

I vår arbetsgrupp har vi pratat om att vi lärde oss av pandemin hur bra det är att stanna hemma när vi blir förkylda. Vi blir friska fortare och smittar inte varandra. Det enda dumma med det är karensavdraget som ju tvärtom uppmuntrar till att gå till jobbet sjuk oxh smitta alla kollegorna. Fånig grej, karensavdraget. Inte ens arbetsgivaren vinner på det. 

Och ytterligare ett bevis på at vi är sämst i Norden på välfärd. Det är bara Sverige som har karensavdrag (icke att förvirra med att i Finland kallas hela sjukdomsperioden "karens")
  • Anonym (Tezz)

Ja, jag är hemma då. Jag presterar inte när jag är sjuk.
    (Jobbar hemma 85-90% av tiden så "kan" jobba fast jag är förkyld, jag smittar ingen, men jag gör helst inte det). 

• Anonym (Ofc)

Jag är i regel hemma vid förkylning. Jag brukar vara febrig och må riktigt apa de första dagarna så då stannar jag hemma. Jag har också väldigt lätt för att dra på mig infektioner så min önskan är att andra hade gjort likadant så man inte smittar varandra. Men då menar jag förkylning som man mår dåligt av. Det har hänt att jag varit lite snuvig eller haft lite kli i halsen men pigg och feberfri och då har jag jobbat.

• Anonym (Jag)

Är hemma vid förkylning för att inte smitta.

• Anonym (C)
    Anonym (Ja) skrev 2025-04-08 19:28:12 följande:
    I perioder kan jag vara förkyld i tre veckor och jag har då jobbat hemifrån ifrån sängen? Men det är inte rimligt att vara borta så länge, då får jag sparken. Och nu pratar jag om att vara snorig, inte att jag har feber eller något. 
    Det är nog någonting du bör kolla upp. Det låter absolut inte normalt. Det är väldigt själviskt att gå till jobbet med symptom då du kommer smitta andra som då kommer behöva vara hemma och det kommer kosta både dom och din arbetsgivare väldigt mycket pengar. Tur att du inte jobbar i vården säger jag bara
  • Anonym (nej)
    Anonym (Anonymsignatur) skrev 2025-04-08 16:14:12 följande:

Brukar ni stanna hemma från jobbet om ni är förkylda? Självklart gjorde väl vi alla det under covid då vi alla var tvugna vid minsta symtom. Innan covid gick jag alltid till jobbet i princip även om jag var förkyld. Jag sjukanmälde mig nästan aldrig och jag har i princip aldrig feber, influensa. Förkyld däremot, blir jag minst 2 gånger/år.

Efter covid har jag känt att varför ska jag gå till jobbet när jag är så pass hängig som man kan vara i några dagar i början av en förkylning? Tidigare har jag hostat, snörvlat, nyst (min röst påverkas alltid också och jag brukar låta täppt och hes). Jag ville inte hamna efter och behöva stressa i mitt jobb. Det är synd att man ska ha en sån tjänst som påverkar arbetsbördan när man blir sjuk. Jag har insett att jag också har rätt att vara sjuk och att jag inte ska behöva gå till jobbet när jag egentligen bara vill och behöver ligga hemma och vila. Jag har även enskilda samtal i mitt jobb och det är inte kul att ha det när man hostar, nyser och låter hes.

Har kollegor som i princip aldrig sjukanmält sig. Undrar om det betyder att de aldrig ens blir förkylda eller om de går till jobbet oavsett. 

Jag stannar hemma om jag känner mig för hängig och dålig för att orka jobba, eller om jag hostar och snorar så mycket att det skulle störa andra. Jag är inte hemma om jag bara har tex lite ont i halsen eller är lite lätt snorig/hostig.

Det är dock sällan jag blir förkyld eller sjuk överhuvudtaget. Kanske en gång vartannat, var tredje år, och då oftast så lindrigt att jag inte behöver vara hemma. 

Tycker det känns onormalt att en vuxen, i övrigt frisk person, blir så sjuk att man måste vara hemma från jobbet flera gånger per år. Låter som svagt immunförsvar. Så kanske dina kollegor är som jag, friska och starka, sällan sjuka, kan jobba med lindriga symtom?
  • Anonym (Småsnorig)

Jag jobbar just nu med en förkylning i kroppen. Hade jag inte prickat in de två värsta dagarna på helgen, när jag ändå var ledig, så hade jag nog sjukskrivit mig. 

Min arbetsledare får en massa extra jobb när någon är hemma sjuk, så jag sjukskriver mig bara när jag verkligen mår för dåligt för att jobba.

• Anonym (H)
    I perioder kan jag vara förkyld i tre veckor och jag har då jobbat hemifrån ifrån sängen? Men det är inte rimligt att vara borta så länge, då får jag sparken. Och nu pratar jag om att vara snorig, inte att jag har feber eller något. 
    Men varför i allsin dar skulle du få sparken?
  • Anonym (Fl)
    Anonym (Anonymsignatur) skrev 2025-04-08 16:14:12 följande:

Om det är dina kollegor så måste du väl märka om dom är snuviga och hostar?

• Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2025-04-09 18:00:16 följande:
    Men varför i allsin dar skulle du få sparken?
    Projektledare med projektanställning. 
  • Anonym (d)
    Att bara vara snorig är inget skäl att sjukskriva sig för.
    Det kan ju pågå länge, finns ingen läkare som sjukskriver för att kranen droppar lite.
  • Anonym (d)
    Anonym (Ja) skrev 2025-04-09 20:38:48 följande:
    Projektledare med projektanställning. 
    Och inte mer värd än så?
    Någon form av tidsbegränsad anställning har du väl ändå?
  • Anonym (Småsnorig)
    Anonym (d) skrev 2025-04-10 05:31:31 följande:
    Det kan ju pågå länge, finns ingen läkare som sjukskriver för att kranen droppar lite.
    Jamen precis! Det var ju bara i början av covidpandemin som reglerna var så strikta att man inte fick gå till jobbet ens med minsta lilla restsymptom.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (d) skrev 2025-04-10 05:31:31 följande:
    Precis, det jag menar. Självklart kommer jag inte om inte allmäntillståndet är bra eller att jag skulle ha feber. Vid feber så är jag hemma. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (d) skrev 2025-04-10 05:32:13 följande:
    Och inte mer värd än så?
    Någon form av tidsbegränsad anställning har du väl ändå?
    Det är väldigt hårt, man får dåligt rykte och får inte nya uppdrag. Känner en annan tjej som har samma typ av jobb som mig, hon är helt rökt pga vabb. Nu får hon inte fler jobb inom detta och det är pga frånvaro. Vi har dessutom ett slutmål. Tänk dig att du ska projektleda melodifestivalen. Det är inte okej att vara hemma för minsta lilla, showerna är vid olika tidpunkter och så har man huvudansvaret att få allt i mål, nu jobbar jag inte med lika stora produktioner men om du förstår liknelsen. Scenen och allt ska stå klart en viss dag, man får inte skjuta fram något, det går inte och saker händer hela tiden. Plötsligt läcker det från taket, det är jag som ska fixa det, min uppgift är att kontakta den som ska fixa detta. 
Svar på tråden Hemma från jobbet vid förkylning?