Hemma från jobbet vid förkylning?
Brukar ni stanna hemma från jobbet om ni är förkylda? Självklart gjorde väl vi alla det under covid då vi alla var tvugna vid minsta symtom. Innan covid gick jag alltid till jobbet i princip även om jag var förkyld. Jag sjukanmälde mig nästan aldrig och jag har i princip aldrig feber, influensa. Förkyld däremot, blir jag minst 2 gånger/år.
Efter covid har jag känt att varför ska jag gå till jobbet när jag är så pass hängig som man kan vara i några dagar i början av en förkylning? Tidigare har jag hostat, snörvlat, nyst (min röst påverkas alltid också och jag brukar låta täppt och hes). Jag ville inte hamna efter och behöva stressa i mitt jobb. Det är synd att man ska ha en sån tjänst som påverkar arbetsbördan när man blir sjuk. Jag har insett att jag också har rätt att vara sjuk och att jag inte ska behöva gå till jobbet när jag egentligen bara vill och behöver ligga hemma och vila. Jag har även enskilda samtal i mitt jobb och det är inte kul att ha det när man hostar, nyser och låter hes.
Har kollegor som i princip aldrig sjukanmält sig. Undrar om det betyder att de aldrig ens blir förkylda eller om de går till jobbet oavsett.