Hur mycket ska man umgås med/hjälpa "bonusmamma"
Jag är 23 och känner att min "bonusmamma" (blev ihop med min pappa när jag var 16/17) ibland är väldigt intensiv. Hon vill hemskt gärna umgås/ha hjälp, typ att jag ska följa med henne till IKEA/shoppa kläder/marknadsdagar/loppis. Om jag säger nej försöker hon övertala/"hota" med saker runt min pappa, typ "pappa ville att vi skullet titta efter X"/"då är du inte välkommen till päsk, då bli ju pappa ledsen" osv. Jag viker mig inte alltid men ibland.
Ibland har hon också ringt för att jag ska lösa att hon gått bort sig/missat en buss/handlat för mycket, då jag har bil och inte hon. Och så säger hon alltid att det är så bra att jag har bil för det är ju onödgt när man bor i Stockholm (jag gick gymnasiet på annan ort ute på landert så att fixa transport blev självklart och nödvändigt).
Jag vet inte riktigt vad som skulle vara normalt umgänge med en bonos man bara haft som vuxen/nästan vuxen samtidigt som jag ibland känner mig utnyttjad, samtidigt som jag ibland får dåligt samvete när jag säger nej.
Vad tänker ni?