• Anonym (lite trött)

Hur mycket ska man umgås med/hjälpa "bonusmamma"

Jag är 23 och känner att min "bonusmamma" (blev ihop med min pappa när jag var 16/17) ibland är väldigt intensiv. Hon vill hemskt gärna umgås/ha hjälp, typ att jag ska följa med henne till IKEA/shoppa kläder/marknadsdagar/loppis. Om jag säger nej försöker hon övertala/"hota" med saker runt min pappa, typ "pappa ville att vi skullet titta efter X"/"då är du inte välkommen till päsk, då bli ju pappa ledsen" osv. Jag viker mig inte alltid men ibland. 

Ibland har hon också ringt för att jag ska lösa att hon gått bort sig/missat en buss/handlat för mycket, då jag har bil och inte hon. Och så säger hon alltid att det är så bra att jag har bil för det är ju onödgt när man bor i Stockholm (jag gick gymnasiet på annan ort ute på landert så att fixa transport blev självklart och nödvändigt).

Jag vet inte riktigt vad som skulle vara normalt umgänge med en bonos man bara haft som vuxen/nästan vuxen samtidigt som jag ibland känner mig utnyttjad, samtidigt som jag ibland får dåligt samvete när jag säger nej.

Vad tänker ni?

• Svar på tråden Hur mycket ska man umgås med/hjälpa "bonusmamma"
  • Anonym (Hanna)

Du har ingen skyldighet att hjälpa henne alls. 

Vad säger din pappa om hennes beteende? Jag hade ju blivit fly förbannad om jag fick veta att min partner hittade på saker om mig för att manipulera mitt barn.

• Anonym (s)

Att göra såna saker hade varit ok om du ville men hon verkar jävligt manipulativ och jag förstår fullt ut om du inte vill göra dessa saker med henne/hjälpa till.

• Anonym (lite trött)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-04-08 19:32:43 följande:

Du har ingen skyldighet att hjälpa henne alls. 

Vad säger din pappa om hennes beteende? Jag hade ju blivit fly förbannad om jag fick veta att min partner hittade på saker om mig för att manipulera mitt barn.

Jag har inte berättat det för honom för att jag vet att hon har rätt. Han skulle bli ledsen.
  • Anonym (lite trött)
    Anonym (s) skrev 2025-04-08 19:35:49 följande:

Att göra såna saker hade varit ok om du ville men hon verkar jävligt manipulativ och jag förstår fullt ut om du inte vill göra dessa saker med henne/hjälpa till.

Jag kan hjälpa till upp till någon slags gräns.

Jag är väl själv lite blödig. Att ställa upp och hjälpa till känns ganska naturligt, men som sagt, jag har gränser och har även eget att göra. 
  • Dexter dot com

Man umgås och hjälper till när man själv känner att man vill och orkar precis som man gör med sina vänner. Säg nej utan att ha dåligt samvete för det låter som hon utnyttjar dig .

• Anonym (Hanna)
    Anonym (lite trött) skrev 2025-04-08 19:40:20 följande:
    Jag har inte berättat det för honom för att jag vet att hon har rätt. Han skulle bli ledsen.
    Vad är det han blir ledsen över? Att du och hans fru inte har en toppenrelation? För i så fall är det ju hennes fel, inte ditt.

Hon verkar ha ett guldläge där hon kan linda både sin man och hans barn runt lillfingret med känslomässig manipulation. Medan du och din pappa bli lidande. 
  • Anonym (Hm)

Säg nej man gör som man själv vill, kan och orkar.

• Anonym

Det finns inget man ska när det gäller förälders partner.
    Det du beskriver låter inte klokt.
    Jag hade slutat svara i telefonen när jag såg hennes nummer
    Sluta vara så tillgänglig och komma springades så fort hon knäpper med fingrarna. Din fritid ska väl inte gå till att behaga henne?

• fornminne

TS, du måste kanske prata med din pappa. Det är inte ok att hans partner beter sig så där. Du följer med / ställer upp om du själv vill, ska inte känna dig tvingad att göra det. Hon utnyttjar dig. 

• Anonym (Alice)

Att hon hotar med saker som att du inte skulle vara välkommen hos dem om du inte gör x är ju helt sjukt. Sånt ska du inte acceptera. Jag känner att du borde verkligen prata med din pappa om det här, för hon beter sig ju faktiskt illa mot dig. Din pappa blir kanske ledsen att det här händer, men är han medveten om problemet kan han ju också hjälpa till att lösa det så att det blir bra för alla.

• Anonym (ST)

En enkel regel du kan införa utan att säga något till någon är att bara svara på vart femte samtal från henne. (Ringer hon 5 gånger inom 15 minuter räknas det som en gång.) 

Ju mer du gör dig oanträffbar, desto mer kommer hon att hitta egna lösningar på sina problem. 

Om hon senare frågar varför du inte svarade så säg bara att du var i duschen/upptagen på jobbet/sov/hade glömt att du hade stängt av ljudet osv. Och glöm inte att bilen är på reparation/utlånad/du ville cykla idag mm. Med andra ord - bilen kan hon inte använda. 

Detta kommer låta henne förstå att hon INTE kan ha dig som sin assistent i tillvaron. 

Svar på tråden Hur mycket ska man umgås med/hjälpa "bonusmamma"