• Anonym (Nyfiken)

Bo i Stockholm

Om du hade möjlighet att bo var som helst i hela Stockholm, vilken plats hade du då valt och varför?

• Svar på tråden Bo i Stockholm
  • Anonym (För dyrt dock)

Inne i stan hade jag nog valt Söder. Mitt kontor råkar ligga där men jag tycker ändå om det. Och det finns mycket grönt i de södra delarna. Och man kan snabbt ta sig ännu längre söderut till än mer grönska och friluftsområden. Bra cykelvägar, kul med broar hit och dit, många restauranger.
    Men jag gillar gatorna ovanför gamla Karlberg pendeltågsstation också. Det är mysigt där. 

• Anonym (?)

Nu blir ju det ett "icke-svar" i tråden eftersom jag inte vill bo där, oavsett var. 
    Jag kan förstå de som trivs oavsett de bor i stan eller utanför.
    Har 14 år + av pendling till jobb i södra Sthlm 50-60 minuter med bil till Fruängen/Älvsjö. (tjänstebil med valfri arbetsplats, kostade mig inget mer än tid om man planerade sina kundbesök rätt)
    Bor på en halvö vid Östersjön och har 10 minuter till fots till närmsta båthamn och fyra badplatser inom 15 minuter på cykel.
    Köpte huset 2003 för 880 000 renoverat och klart.
    Ett ruckel i södra Sthlm började på den tiden på ett par miljoner.
    Så - livskvalitet och även ekonomi har för just min del varit rätt.
    Min fördel var flexibla arbetstider och att fritt kunna styra var jag behövde vara.
    Sedan finns det många fina områden i Sthlm också, absolut - men det är inte för mig.
    Är ju förstås en "lyx" att ha Stockholmlslön men bo med "lantis-kostnader.

• Dr Nail

Möjlighet och möjlighet men om jag blir bokstavligen tvungen - Odenplan/St Eriksplan. Inte lika oskön vibb som resten av byn.

• Anonym (Vic)

Jag skulle vilja bo där jag bor nu, kring Stadion ungefär. Nära till stan och nära till natur. Jag älskar det!

• Anonym (Jag)

St Eriksplan är trevligt.

• Cheers
    Anonym (För dyrt dock) skrev 2025-04-08 20:27:50 följande:

Inne i stan hade jag nog valt Söder. Mitt kontor råkar ligga där men jag tycker ändå om det. Och det finns mycket grönt i de södra delarna. Och man kan snabbt ta sig ännu längre söderut till än mer grönska och friluftsområden. Bra cykelvägar, kul med broar hit och dit, många restauranger.
    Men jag gillar gatorna ovanför gamla Karlberg pendeltågsstation också. Det är mysigt där. 

Lägenhet i Bromma. Nära staden, 15 min. med Tbana,  och mitt bland grönområden - och Mälaren! Grönska och friluftsområden och strandbad.

Ni som har stålar väljer naturligtvis en villa i Äppelviken.
  • Grässtrå77

Sjötomt i Nysätra, Nacka. Lagom stora hus, gamla trädgårdar, bad i sjön, väldigt nära rejäl skog ( Nacka reservatet) men ändå väldigt nära stan.

• Cheers
    Anonym (Vic) skrev 2025-04-08 21:17:54 följande:

Jag skulle vilja bo där jag bor nu, kring Stadion ungefär. Nära till stan och nära till natur. Jag älskar det!

Jomän. Och Villagatan, Floragatan. Fina fisken.
  • Cheers
    Dr Nail skrev 2025-04-08 21:05:01 följande:

Möjlighet och möjlighet men om jag blir bokstavligen tvungen - Odenplan/St Eriksplan. Inte lika oskön vibb som resten av byn.

Varför inte Lärkstan? Inga vibbar alls: Inga butiker, inga restauranger, inga caféer. Bara lugnt och skönt och nobla, trivsamma kvarter.
  • Anonym (Nacka)

Nacka där vi bor nu.
    Stor kommun med många fina områden.
    Stora grönområden och naturreservat.
    Långa promenadstråk  gångbryggor längs vattnet
    Många badplatser, skidbackar, men även
    många bra restauranger och caféer.
    Bra med affärer.
    Bra förskolor och skolor för barn och bad och sporthallar
    och aktiviteter för barn och vuxna.
    Bra kommunikationer när man vill åka in till Stockholms innerstad.

Men finns flera liknande fina kommuner runt Stockholm.
    Bromma där min släkt bor t ex.

• Anonym (H)

Södermalm eller Strandvägen. Tycker Södermalm är hippt och Strandvägen fint och centralt. 

• Cheers
    Anonym (H) skrev 2025-04-09 19:55:34 följande:

Södermalm eller Strandvägen. Tycker Södermalm är hippt och Strandvägen fint och centralt. 

Jag hälsade på för en tid sedan i en våning på Strandvägen högst upp. Vilken utsikt! Djurgården, inloppet till Stockholm. Hela panoramat. Wow!
  • Anonym (Lova)

På Drottningholm! (Men vill egentligen inte bo i Sthlm.) 

• Anonym (?)

Hade en kollega (snål) som bodde i typ en etta eller möjligtvis en tvåa med två små barn.
    Smålänning och hade sökt hus i en massa år. Hittade ett och köpte dyrt på Ekerö - precis där tunneln ska komma upp. 
    Synd om dem, de kommer att få ett antal tusen fordon utanför tomten varje dag.
    Kan ju även hända i Sketnabäck .... men det är ju planerat i Sthlm sedan länge

Svar på tråden Bo i Stockholm