• Anonym (Abc)

Torr eller rostig Skeppshult gjutjärnstekpanna? Farligt?

Jag är gravid och inte sugen på speciellt mycket mat, så vi använder stekpannan just nu för och steka hamburgare och nötfärs till tacos ibland. Eftersom de är de enda vi steker just nu så skulle jag säga att våran Skeppshult gjutjärn ser ut såhär efter varje användning av nötfärs. Vi diskar i hett vatten enbart, ingen diskmedel. Torkar på eftervärme på en platta. Är det farligt för mig, fostret och barnen och äta från detta? Hur ska jag göra för och rädda denna? Köpa en ny?

• Svar på tråden Torr eller rostig Skeppshult gjutjärnstekpanna? Farligt?
  • Postman

Olja in den med någon matolja, olivolja typ efter varje gång ni har diskat den med varmt vatten så kommer den hålla sig fint. Torka med papper men det ska liksom vara  kvar en liten lätt oljig hinna.

• enola

Det är absolut inte farligt! Och för att slippa rosten är det som sagt bara att olja in stekpannan efter användning.

• Anonym (Linda)

Ingen fara. Bara olja in den, som sagt.

• Anonym (Järn)

Som ovan säger. Är bra mycjet tryggare med gjutjärn än andra stekoannor. Att de blit torra sådär är största problenet att det fastnar, men inget farligt 🙃

• Tow2Mater
    Anonym (Järn) skrev 2025-04-09 07:05:59 följande:

Som ovan säger. Är bra mycjet tryggare med gjutjärn än andra stekoannor. Att de blit torra sådär är största problenet att det fastnar, men inget farligt 🙃

Bränns det vid är det cancerogent.
  • Anonym (Bränn in den igen)

Du behöver bränna in den igen. Om det inte fastnat när ni stekt så räcker det att bara torka ur pannan, du behöver inte diska ur den. Sen är en gjutjärnspanna bättre då den släpper lite järn vid varje tillagning.

Lite länkar om skötsel och att bränna om en gjutjärnspanna:

www.grillkung.se/sidor/gjutjarnspannor

www.xn--gjutjrnspanna-ffb.se/skotsel/

www.skeppshult.com/sv/content/2-faq

www.cervera.se/inspiration/guider/prylspa

www.kokochstok.se/branna-in-gjutjarnspanna/

Svar på tråden Torr eller rostig Skeppshult gjutjärnstekpanna? Farligt?