-
Har en bonusdotter som är i sena tonåren. Jag har varit hennes bonusmamma i många år och lika många år har hon bott heltid hos oss pga mammans missbruksproblem. I perioder har hon kunnat på varannan helg, men nu senaste åren har det varit heltid hos oss. De har dock mycket kontakt via telefon, i princip dagligen.Hon är väldigt medberoende i mammas problematik. Hon försvarar och förminskar. Mamman är manipulativ och för ju såklart dottern bakom ljuset.Vi har försökt att hon borde få stöd för medberoende, men det vill hon inte. Hon är tyst som en mus när det kommer till mamman och mamman är oversharing och drar in dottern i hennes privata problem, vilket påverkar dottern. Hur ska man komma åt problemet?
-
Svar på tråden Barn/tonåring som är medberoende.
-
Stötta henne om hon behöver men en äldre tonåring får göra sina egna val.
-
Det är mänskligt att dras in i missbruksproblematik oavsett om man är syskon, barn, maka eller vän och jag tänker att man behöver ha tålamod med att det är något din bonus behöver förhålla sig till i sitt liv.
Det går inte att övertyga någon att växa som människa och sluta vara medberoende. Däremot kan det verkligen hjälpa att ge denna person återkoppling om vad missbruk ställer till med och också vad medberoende faktiskt innebär.
Eftersom det är en extra belastning med att ha en person i livet som är manipulativ gör man klokt i att faktiskt inte själv hålla på och försöka styra och ställa. Snarare behöver man ha mogna resonemang med tilltro till den andres tänkande och växande, så att man faktiskt bidrar med ett alternativt sätt att förhålla sig till andra man bryr sig om. -
Om ni bor i Stockholmsområdet vill jag tipsa om denna verksamhet:
www.erstadiakoni.se/verksamheter/socialt-stod-och-omsorg/anhorigstod-vid-beroende/ersta-vandpunkten/