• Anonym (Hanna)

Min tonåtsdotter är vegetarian bästa järntillskottet att ge?

Jag ger 1-2 hemofer per dag. Hon visar inga symtom men har att många tjejer och kvinnor har järnbrist pga mensen. Hon är vegetarian. Vad tror nu, är hemofer bra?

• Svar på tråden Min tonåtsdotter är vegetarian bästa järntillskottet att ge?
  • Anonym (Siv)

Man kanske ska kolla först om hon har någon järnbrist och behov av extra tillskott? Och samtidigt kolla så att hon inte har brist på något annat viktigt?

• Anonym (nope)

Blodpudding, leverpastej, hjärta. Kroppen behöver hemjärn, det tas upp bäst.

Ja, jag vet att hon är vegetarian.

Spenat, grönkål, mörk choklad, pumpakärnor, chaifrön. Groddar, vetekli, kardemumma. 

Citrus till/efter maten så att järnet tas upp bättre. Ett par mandrainer, ett glas apelsinjuice, citronklyftor till maten.

Hon behöver inga tillskott om hon äter bra och inte har några symptom. 

• Anonym (C)

Långtifrån alla vegetarianer behöver järntillskott. Har hon inte konstaterad järnbrist så se bara till att hon äter bra mat.

Med det sagt så äter jag hemofer mot min järnbrist (som jag fått trots att jag äter kött) och det funkar bra för mig.

• Lynx123

Särskilt järn kan vara skadligt om man får i sig för mycket. Undvik tillskott om värdena är bra.

• Anonym (Tony)

Det bästa är att först kolla upp om hon har någon brist annars kan det slå tillbaka som t ex Hemokromatos.

• Anonym (Dr)
    Lynx123 skrev 2025-04-09 20:03:45 följande:

Särskilt järn kan vara skadligt om man får i sig för mycket. Undvik tillskott om värdena är bra.

Hon lär knappast bli förgiftad av Hemofer, de innehåller en låg dos järn som är säker för alla att ta.

TS, jag tycker det är bra att du ger din dotter järn för att förebygga innan en ev brist uppstår. Den tar längre tid att rätta till då. Du kan lugnt fortsätta med att ge 1-2 Hemofer till din dotter.  
Svar på tråden Min tonåtsdotter är vegetarian bästa järntillskottet att ge?