• Anonym (Anhörig)

Autism och oförmåga att ta ansvar för sitt liv.

Har en vän som nyligen blivit diagnosticerad med autism. Personen har hela sitt liv haft en offerkofta på sig och anser att det är andras fel att hans liv inte blev som han tänkt sig, Han anser att andra "motarbetat" honom och hindrat honom från att nå sina mål i livet. Han menar att "alla andra" har det så bra och får det mesta serverat, och tycker att han också borde fått det. Är detta "klassiskt" för människor med autism? Att vägra se sitt eget ansvar?

• Svar på tråden Autism och oförmåga att ta ansvar för sitt liv.
  • Anonym (Frida)

Inte klassiskt för autism men klassiskt för människor som fått "bevisat" för sig att de är hjälplösa och inkapabla att fatta vettiga beslut på egen hand. Om han nyligen blivit diagnostiserad gissar jag att han kanske inte fått det stöd han kanske behövt i sitt liv och liksom "fastnat" i ett stadie han känner att han inte kommer vidare från.

Att få en diagnos kan vara omvälvande och väcka ilska och sorg över allt som blivit fel i ens liv men det kan ju samtidigt vara en grund för att få hjälp och stöd att bli mer självständig.

Hoppas det kommer gå framåt för din vän!

• Anonym (Sprid mer stereotyper)

Han har just fått en diagnos som han måste få grepp om efter att känt sig fel hela livet. Det tar enormt på en. Att faktiskt missuppfatta andra och försöka förstå saker som är svåra är inte offerkofta... Trist attityd.

• Anonym (R)
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-09 21:00:00 följande:

Inte klassiskt för autism men klassiskt för människor som fått "bevisat" för sig att de är hjälplösa och inkapabla att fatta vettiga beslut på egen hand. Om han nyligen blivit diagnostiserad gissar jag att han kanske inte fått det stöd han kanske behövt i sitt liv och liksom "fastnat" i ett stadie han känner att han inte kommer vidare från.

Att få en diagnos kan vara omvälvande och väcka ilska och sorg över allt som blivit fel i ens liv men det kan ju samtidigt vara en grund för att få hjälp och stöd att bli mer självständig.

Hoppas det kommer gå framåt för din vän!

Det kan också bli oerhört fel.

Jag vill inte gå in på exakta detaljer. 

Men jag har blivit utsatt de diskriminering pga av min diagnos. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (R) skrev 2025-04-09 21:13:46 följande:
    Det kan också bli oerhört fel.

Jag vill inte gå in på exakta detaljer. 

Men jag har blivit utsatt de diskriminering pga av min diagnos. 
    Ja det är verkligen beklagligt att diskriminering pga diagnos finns och det är aldrig okej. Men det är alltid de som diskriminerar som bär skulden, inte den som har diagnosen.
Svar på tråden Autism och oförmåga att ta ansvar för sitt liv.