• Anonym (Anonym (trådstartare))

Hetsätning och svält

Hejsan. Detta känns lite som mitt sista hopp på att få bukt med det här... jag har problem med.. ja.. Jag vet inte själv längre.. att ha en sund relation till mat.. Min självkänsla.. att bibehålla en vikt.. att inte hetsäta.. att inte själv svälta.. Jag har sedan 2018 då jag avslutade behandling med preventiv medel, gått upp i vikt. Bra att rillägga är att jag utvecklade (?) PCOS och jag fick även min ADHD diagnos. Däremot har jag alltid hetsätit men det var efter uttaget av p staven som jag började att gå upp i vikt. Sen kom en dag, då jag såg en bild på mig själv då jag var oförberett och jag blev helt förstörd. "Är det såhär jag ser ut?" "Hur fan har jag inte kunnat se dethär förut?" "Fan Hur jag ser ut". Där nådde jag en botten som ledde till min första svältperiod som för mig innebar att jag åt under ca 1000 kcal en lång period. För att sen börja hetäta igen. Och såhär har det pågått i 7 år nu. Jag har pendlat mellan 20-30 kg upp och ner. Men alltså jag börjar bli så satans less på att begäret ska vara starkare än kunskapen jag bär? För jag är ju inte dum, jag vet hur det funkar. Jag vet att jag ska äta mellanmål. Jag vet att jag bör röra på mig. Jag vet att jag bör äta enligt tallriksmodellen. Jag vet att protein är bra för mättnadskänsla. Jag vet.. men ändå så är begäret starkare. Jag tog kontakt med vården då jag var I en svältperiod, men fick till svar att dom inte kunde hjälpa mig pga att jag hade normalt BMI där och då. Det var första gången någonsin jag sökte hjälp för min problematik kring maten och det kändes skit att få det bemötandet. Vad ska jag göra? Är så less på dethär. Att må piss. Jag är just nu I en period då jag hetsäter sjukt mycket. Men den börjar vända och jag hatar mig själv för att jag gör såhär mot mig själv. Jag är just nu gravid och kan inte sluta tänka på att "när jag fött barn kan jag gå ner i vikt igen". Känner mig så jävla sjuk. Fan. Vad ska jag göra..
  • Svar på tråden Hetsätning och svält
  • Anonym (Hh)

Jag har inget råd att ge dig, annat än att säga att du är inte ensam. Jag hetsäter också och sen mår jag dåligt över att jag är mätt och kräks upp allt. Förutom att det är dåligt för hälsan är det också dåligt för plånboken, jag köper tex alltid två pizzor. Äter den ena, kräks upp den och så fyller jag på med den andra som ja, åker samma väg den med. 
    Pendlar också i vikt och nu är jag inne i en period då jag inte har någon aptit alls och alltså äter för lite. Behöver också hitta en balans.
    Vill säga stort lycka till till dig, hoppas att du hittar en lösning på ditt problem!

• Anonym (Anonym (trådstartare))
    Anonym (Hh) skrev 2025-04-09 21:20:38 följande:

Jag har inget råd att ge dig, annat än att säga att du är inte ensam. Jag hetsäter också och sen mår jag dåligt över att jag är mätt och kräks upp allt. Förutom att det är dåligt för hälsan är det också dåligt för plånboken, jag köper tex alltid två pizzor. Äter den ena, kräks upp den och så fyller jag på med den andra som ja, åker samma väg den med. 
    Pendlar också i vikt och nu är jag inne i en period då jag inte har någon aptit alls och alltså äter för lite. Behöver också hitta en balans.
    Vill säga stort lycka till till dig, hoppas att du hittar en lösning på ditt problem!

Så hemskt att det ska behöva vara såhär. Vad fint av dig att dela med dig, börjar också gå in i en period av lite ätande. Lycka till till dig också. Jag fick faktiskt ett tips om Eatit, men vågar inte testa då jag är gravid just nu och inte vill vara för triggad under graviditeten. Men nog ska vi greja dethär..💔
Svar på tråden Hetsätning och svält