• Anonym (Te precis överallt!!!)

Superslarvig partner eller normal?

Har inte varit i så många relationer som vuxen. Mitt ex plockade alltid undan efter sig på vardagsrums bordet ifall hon tagit en kopp te eller något annat på kvällen. Min nuvarande partner plockar väldigt sällan bort saker efter sig på kvällen. Det ledde nyss till att jag hade ut en halvdrucken kopp med te så därför kanske lite bitter ton i detta inlägg. Vilken tjejtyp är vanligast den som plockar undan eller den som lämnar?

• Svar på tråden Superslarvig partner eller normal?
  • Fjäril kär

För mig  är det där faktiskt oviktigt.  En kaffemugg på bordet kvar över natten är ingen big deal om allt annat ändå fungerar 
    Du har säkert också nån irriterande vana ... 

Leta inte fel i småsaker.. 

• Anonym (.)

Det normala är väl att man plockar undan när man kommer på, dvs mest efter sig själv, men även efter andra ibland.

Varför vältes koppen och hur kunde du inte se att det var te i den?

Anonym (.) skrev 2025-04-10 10:21:41 följande:

Det normala är väl att man plockar undan när man kommer på, dvs mest efter sig själv, men även efter andra ibland.

Varför vältes koppen och hur kunde du inte se att det var te i den?

Kommer inte ihåg. Tror det var efter ett möte jag körde hemifrån sås skulle jag ställa ned min dator på bordet och då kom jag åt koppen...
    Fjäril kär skrev 2025-04-10 10:20:35 följande:

För mig  är det där faktiskt oviktigt.  En kaffemugg på bordet kvar över natten är ingen big deal om allt annat ändå fungerar 
    Du har säkert också nån irriterande vana ... 

Leta inte fel i småsaker.. 

Ja du har rätt i att det egentligen är oviktigt. Jag blev uppfostrad hemma att alltid plocka undan efter mig. Mitt ex var också likadan men hon saknade många andra fina sidor som min nuvarande partner har. Min nuvarande partner har ett hjärta och är en fin människa så jag ser itnte detta med koppen som ett stort problem.
  • Anonym (Elva)

Jag tycker nog att man generellt ska plocka undan efter sig.
    Visst kan något stå över en natt men oftast inte, inte hemma hos oss.

Sen kan det vara så att den som upptäcker att diskmaskinen är klar kl 22 på kvällen låter det vara till nästa morgon och inte plockar ur.
    För nästa morgon efter frukost så ska den disken in och då har man ändå några minuter med sådant pyssel.

Vi försöker vara pragmatiska med det där. Hänger det torr tvätt i tvättstugan tex... är det saker jag måste ha just nu? Nej.
    Ska jag ta en kvart nu och ta ner och vika ihop allt när jag ändå vet att jag ska hänga upp ny tvätt om ett par timmar. Då kan jag ta allt som har med tvätten att göra då istället. Inte springa runt och småskvätta här och där utan hålla ihop det.

• Anonym (Olika standarder)
    Anonym (Te precis överallt!!!) skrev 2025-04-10 10:14:25 följande:

Har inte varit i så många relationer som vuxen. Mitt ex plockade alltid undan efter sig på vardagsrums bordet ifall hon tagit en kopp te eller något annat på kvällen. Min nuvarande partner plockar väldigt sällan bort saker efter sig på kvällen. Det ledde nyss till att jag hade ut en halvdrucken kopp med te så därför kanske lite bitter ton i detta inlägg. Vilken tjejtyp är vanligast den som plockar undan eller den som lämnar?

Här på FL har vi lite olika regler beroende på om TS är en man eller en kvinna.

Om TS är en man: Asch, det är en bagatell om tjej-partnern inte plockar undan efter sig. Alla har vi fel och brister, inget att hänga upp sig på. 
    Och du borde faktiskt ha sett att det var te i koppen.

Om TS vore en kvinna: Det är en Riktig Red Flag!!!! Jag hade aldrig kunnat bo med en slarver till man, då hade jag hellre bott ensam och varit så lycklig. HerreGud, denna gång var det en te-kopp men nästa gång kan det vara hela golvet eller datorn som blir förstört!!  Kunde blivit fläckar, fuktskador, kortslutning.
    Jag hade dumpat en sån man direkt!!!
  • Anonym (vem)

Sånt där stör inte det minsta tycker jag. En kopp på ett bord ett litet tag. Det är en ickefråga. också en icke-fråga om jag ibland tar undan en kopp som som min man eller nåt av barnen lämnat, och att de gör detsamma med en kopp som jag lämnat. 

Nån som blir lite halvbitter av att ta hand om en tekopp som nån annan lämnat hade jag inte orkat leva med.
  • Anonym (Stina)

I ett normalt förhållande går det på ett ut . Man hjälps åt med allt i ett hem vilket innebär att min man ibland plockar smutsiga trosor från golvet i sovrummet när han ska tvätta precis som jag plockar bort kaffemuggar från kontoret när jag ska starta diskmaskinen... 

Same same liksom...

Eller att jag plockar undan röran i badrummet efter han badat vårt barn eftersom han nattar barnet precis och förmodligen också somnar där .. 

Börjar man peta i petitesser är man på farlig mark 

Min exman var pedant och det var fruktansvärt att leva med då han kunde starta gräl om ingenting för att det inte var enligt hans sätt att se på saken. Ha.na inte där....

• Anonym (Stina)

*hamna inte där  ska det stå

• Fjäril kär
    Anonym (Te precis överallt!!!) skrev 2025-04-10 10:33:32 följande:
    Ja du har rätt i att det egentligen är oviktigt. Jag blev uppfostrad hemma att alltid plocka undan efter mig. Mitt ex var också likadan men hon saknade många andra fina sidor som min nuvarande partner har. Min nuvarande partner har ett hjärta och är en fin människa så jag ser itnte detta med koppen som ett stort problem.
    Så varför GÖR du det till ett stort  problem?  
  • burleskburkläsk

Bitter för att du spillde te??

Skyll inte det på henne...prata med henne...säg att du är tramsig och blir bitter över småsaker.
  • Anonym (U)

Suck , vilket världsproblem 

• Anonym (EllenBellen)

Jag är uppfostrad med att man alltid ska plocka undan och hatade det. Det skapade en massa olust och tråkighet, det dödade kreativitet och jag tycker inte heller att ett undanplockat hem ser trevligt ut. Jag trivs inte på såna platser. Jag hade aldrig stått ut med en man som krävde sånt beteende från mig. 

Men det är inte fel att vilja ha det så. Varken mitt eller ditt sätt är fel.  Konsten är att antingen hitta en person att leva med som gör likadant som en själv, eller hitta ett sätt att samexistera. Det kanske finns vissa platser man kommer överens om alltid ska vara städade, eller vissa saker som man alltid plockar undan (tex disk). 

• longwalkhome
    Anonym (EllenBellen) skrev 2025-04-10 11:13:39 följande:

Jag är uppfostrad med att man alltid ska plocka undan och hatade det. Det skapade en massa olust och tråkighet, det dödade kreativitet och jag tycker inte heller att ett undanplockat hem ser trevligt ut. Jag trivs inte på såna platser. Jag hade aldrig stått ut med en man som krävde sånt beteende från mig. 

Men det är inte fel att vilja ha det så. Varken mitt eller ditt sätt är fel.  Konsten är att antingen hitta en person att leva med som gör likadant som en själv, eller hitta ett sätt att samexistera. Det kanske finns vissa platser man kommer överens om alltid ska vara städade, eller vissa saker som man alltid plockar undan (tex disk). 

Det beror ju lite på vad man låter stå framme. Mattallrikar och annat med rester är ju rätt sunkigt även om det förmodligen förekommer i var och vartannat hem pga. det berömda "livspusslet"

Vi kör ofta TV-middag och har som tumregel att åtminstone ta med sig sin tallrik in till köket när man reser sig upp oavsett vart man tänkte gå. Å andra sidan så flyttar man ju bara problemet till ett annat rum om man inte direkt tar hand om det i köket. Men det är åtminstone på rätt ställe
  • Earlgrey

Du kan ju fråga vilken tjejtyp som är vanligast och du kan jämföra nuvarande med ditt ex. Säg dock inte det till din partner att ditt ex var mera ordningsam för att hon ska bli mera noggrann....det jag spontant skulle vilja svara då om jag fick höra det av en partner är.....Varför är du inte ihop med ditt ex då? Underförstått om du nu tycker att hon är så mkt bättre.....

Jag tycker det är bättre att ställa andra frågor? Tex:

Hur hanterar jag det som hände?
    Hur kan jag påverka i framtiden?
    Behöver vi prata om vilken standard vi vill ha i vårat gemensamma hem?

Du kan ju få känna dig upprörd och irriterad över allt spillt te. Du kan ju också tänka att det kunde vara mkt värre? Att testa öva ditt tålamod och bli mera positiv mindre perfektionistisk t.ex. Se det som en möjlighet.... Du kan tänka att nästa gång så måste jag ha mera koll eftersom jag har en partner som brukar glömma temuggar med innehåll på bordet.

Du kan fundera över om du har några vanor som stör din partner....är det något du kan och vill ändra på?  Eller blir det för krävande.

• Anonym (vem)
    longwalkhome skrev 2025-04-10 11:22:34 följande:
    Det beror ju lite på vad man låter stå framme. Mattallrikar och annat med rester är ju rätt sunkigt även om det förmodligen förekommer i var och vartannat hem pga. det berömda "livspusslet"

Vi kör ofta TV-middag och har som tumregel att åtminstone ta med sig sin tallrik in till köket när man reser sig upp oavsett vart man tänkte gå. Å andra sidan så flyttar man ju bara problemet till ett annat rum om man inte direkt tar hand om det i köket. Men det är åtminstone på rätt ställe
    Det beror ju också på hur länge det står där. Ett par timmar och tas undan senare samma dag(kväll, eller flera dagar och bara byggs på. Eller om det är en kopp med en slatt av te eller ett glas mjölkk som surnar och luktar illa efter ett tag.

Men att bli sur över att plocka undan den andras tallrik eller kopp när man lever tillsammans. Det är ogint och trist. 

När man har tonåringar får man lite andra upplevelser av tallrikar och annat som stått väldigt länge...
  • Anonym (Erick)
    Anonym (Olika standarder) skrev 2025-04-10 10:43:00 följande:
    Här på FL har vi lite olika regler beroende på om TS är en man eller en kvinna.

Om TS är en man: Asch, det är en bagatell om tjej-partnern inte plockar undan efter sig. Alla har vi fel och brister, inget att hänga upp sig på. 
    Och du borde faktiskt ha sett att det var te i koppen.

Om TS vore en kvinna: Det är en Riktig Red Flag!!!! Jag hade aldrig kunnat bo med en slarver till man, då hade jag hellre bott ensam och varit så lycklig. HerreGud, denna gång var det en te-kopp men nästa gång kan det vara hela golvet eller datorn som blir förstört!!  Kunde blivit fläckar, fuktskador, kortslutning.
    Jag hade dumpat en sån man direkt!!!
    Kul inlägg! Tack för det! Mycket sanning i det.

Jag är pensionär och frun jobbar, vilket innebär att jag gör mycket mer hemma än tidigare, mer än vad hon gör. Och det är okej.

Jag har bett henne hänga upp disktrasan så att den torkar, ställa tillbaka kaffeburken efter sig och röja diskbänken efter middagen (som jag lagat). Det går väl sådär.

Jag går och plockar efter henne varje dag. Jag tjatar inte på henne, försöker tänka att jag är lyckligt lottad som får leva med henne. Jag har väl också ovanor (nej absolut inte!) som hon måste stå ut med.

Det är saligare att giva än att taga. Om man är bjussig så blir partnern bjussig.

(Fast fy fan vad irriterad jag kan bli ibland!)
Svar på tråden Superslarvig partner eller normal?