• ScarletRose

Blindtarmsinflammation som kommer tillbaka

Tidigare i veckan fick jag buksmärta och var på Akuten. Mina infektionsprover var förhöjda och via ultraljud kunde läkarna konstatera att blindtarmen var lätt inflammerad. Men eftersom smärtan då avtagit fick jag gå hem och komma tillbaka igår. Då hade smärtan nästa helt försvunnit och infektionsproverna sjunkit lite.

Läkaren sa att det troligtvis var en lindrigare blindtarmsinflammation som börjat gå över av sig själv. Hon sa dock att det ibland kunde vända igen och bli sämre igen.

Nu ska vi resa iväg och hälsa på släkt en bit bort lör-ons. Egentligen inga problem eftersom det såklart finns sjukvård där också OM det nu skulle bli problem.

Men jag skulle jättegärna vilja höra era erfarenheter. Finns det någon annan här som haft blindtarmsinflammation som gått över av sig själv och sedan kommit tillbaka eller inte kommit tillbaka?

• Svar på tråden Blindtarmsinflammation som kommer tillbaka
  • ScarletRose

Uppdatering:
    Tänkte skriva en uppdatering som kanske kan hjälpa någon annan i framtiden. Nu har det gått lite mer än en vecka och det har i alla fall inte kommit tillbaka 😊 Hittade dock några studier att det verkar vara ca 15-40% chans att det kommer tillbaka inom 1-5 år.

• Anonym (a)

Skönt att det inte kommit tillbaka! Hade själv problem med blindtarmen för några år sedan men har fortfarande kvar den och man blir mindre nervös med åren för att alla plötsliga smärtor ska vara den hehe

• ScarletRose
    Anonym (a) skrev 2025-04-16 12:11:26 följande:

Skönt att det inte kommit tillbaka! Hade själv problem med blindtarmen för några år sedan men har fortfarande kvar den och man blir mindre nervös med åren för att alla plötsliga smärtor ska vara den hehe

Åh, skönt att höra! Ser fram emot att inte gå runt och känna efter så mycket längre, haha.
  • Anonym (Yes yes)

Jag hade problem i många år, med att det kom och gick. Tillslut blev jag riktigt dålig och kördes in till akuten och blev opererad direkt. Efter det försvann äntligen eländet. 

• ScarletRose
    Anonym (Yes yes) skrev 2025-04-18 19:32:26 följande:

Jag hade problem i många år, med att det kom och gick. Tillslut blev jag riktigt dålig och kördes in till akuten och blev opererad direkt. Efter det försvann äntligen eländet. 

Det låter ju inte roligt alls! Är lite nervös över att det kommer bli så.. Då känns det ju ändå bättre att bara bli riktigt dålig på en gång och få det avklarat..
Svar på tråden Blindtarmsinflammation som kommer tillbaka