• ENTJ

Tvätta händerna

Tänkte bara kolla om det är mig det är fel på. 

Vi har gemensam frukost på jobbet och vi byter avdelning varje dag som skall förbereda och plocka undan. 

Nu till en observation.

Inte en jäkel tvättar händerna innan dom tar och gör sin frukostmacka. 
    Dvs man går direkt från sitt skitiga tangentbord/arbetsplats/mobiltelefon. Och river runt i smöret och plockar mackor med otvättade händer. 

Jag tvättar alltid händerna speciellt när det är andra inblandade. (Jag jobbar i produktion med Elektronik så det blir endel lödrester/smuts/rök/) etc.... 

Är folk lobotomerade? 

Jag funderar på att gå till jobbet när barnen har rännskita/eller kräksjuka och sen gefan i att tvätta händerna så kanske folk lär sig en läxa. 

• Svar på tråden Tvätta händerna
  • Swedman

Jag tvättar sällan händerna men så har jag sällan magsjuka också. Inga allergier heller.

• Anonym (Ammie)

Jag tvättar inte heller händerna innan jag äter. Varken på jobbet eller hemma. Är så gott som aldrig sjuk.

• Anonym (nää)
    ENTJ skrev 2025-04-10 10:32:25 följande:
    Tvätta händerna

Tänkte bara kolla om det är mig det är fel på. 

Vi har gemensam frukost på jobbet och vi byter avdelning varje dag som skall förbereda och plocka undan. 

Nu till en observation.

Inte en jäkel tvättar händerna innan dom tar och gör sin frukostmacka. 
    Dvs man går direkt från sitt skitiga tangentbord/arbetsplats/mobiltelefon. Och river runt i smöret och plockar mackor med otvättade händer. 

Jag tvättar alltid händerna speciellt när det är andra inblandade. (Jag jobbar i produktion med Elektronik så det blir endel lödrester/smuts/rök/) etc.... 

Är folk lobotomerade? 

Jag funderar på att gå till jobbet när barnen har rännskita/eller kräksjuka och sen gefan i att tvätta händerna så kanske folk lär sig en läxa. 

Nä, tycker inte att man behöver tvätta händerna i en sån situation, om man inte är synligt smutsig (som ju du är), eller om man gjort nåt annat smutsigt i jobbet. Att bara sitta vid datorn eller kolla mobilen är inte nåt som behöver extra handtvätt.

Sen river man inte runt i smöret heller, det har jag aldrig sett nån göra, varken hemma eller på jobbet. Utan vi använder smörkniv och andra bestick/redskap. 

Jag är nästan aldrig sjuk, ingen annan på mitt jobb eller familj brukar vara sjuka så ofta, så jag tror att jag/vi har en lagom hygiennivå. 

Att tvätta händerna efter att man varit på toaletten eller haft hand om andra på toaletten är självklart, och det gör man ju oavsett, inte bara när man sen ska äta gemensam frukost. 
  • Tremere

Vi har också gemensam frukost på vår arbetsplats.
    Alla tar knäcke, smör och skivar ost och jag har aldrig sett någon tvätta händerna innan. Vi jobbar i kontorsmiljö.
    Men jag förutsätter ju att ingen stoppar fingrarna i smöret.
    Och att alla tvättar händerna efter att man varit på toaletten eller gjort något annat så man blivit smutsig om händerna.

Vi har inte fler sjuka här än någon annan arbetsplats.

• ENTJ

En vanlig morgon kan se ut så här för mig. 

Jag lämnar barnen på fritids. Tar i handtag 2 ggr.

Kommer till parkeringsgarage. Trycker på 2 Utpasseringsknappar och drar i 3 handtag.

Kommer till kontorsbyggnaden. Drar i ett handtag

Trycker på hissknappen utanför.

Trycker på hissknappen till våningsplan.

Blippar och slår kod drar i handtag.

Går in i omklädningsrummet drar i ett handtag.

Sen ut igen. Drar i ett till handtag.

Nu är jag vid kaffemaskinen. 

Om föregående person på fritids har smittat ner handtaget med kräksjuka och jag nu spridit ut det till 10 olika platser till. 

Skulle ni uppskatta om jag tvättade händerna eller tycker ni att det verkar vara en bra idé att dra in bakterier på kaffemaskinen som alla trycker på? 

Jag brukar tvätta händerna innan jag trycker på kaffemaskinen. Men det ska jag sluta med nu.

För 99% av er verkar ju tycka att det är OK. 

Och då har vi inte ens kommit till smörkniv och bröd och gafflar till ost skinka grönsaker. 

Jag har undviker gärna bufféer då jag mer och mer fått upp ögonen för hur ni beter er. 

Tänk er när grovarbetaren leif "glömmer" att tvätta händerna efter toabesök och drar rätt in på buffén och river runt med näven i Tacochipsen. 

Sisst blev jag sjuk i 4 dagar efter en tacobuffé
  • Anonym (Bacillen)
    ENTJ skrev 2025-04-10 14:49:52 följande:

Tänk er när grovarbetaren leif "glömmer" att tvätta händerna efter toabesök och drar rätt in på buffén och river runt med näven i Tacochipsen. 

Tror du inte att du skulle bli lika sjuk om det var kronprisessan som gjorde detsamma?
    Eller skiter grovarbetare farligare skit?
    Hur kommer det sig?
  • Anonym (Grovarbetare)

Kommer till parkeringsgarage. Trycker på 2 Utpasseringsknappar och drar i 3 handtag.

Om föregående person på fritids har smittat ner handtaget med kräksjuka och jag nu spridit ut det till 10 olika platser till. 

Skulle ni uppskatta om jag tvättade händerna eller tycker ni att det verkar vara en bra idé att dra in bakterier på kaffemaskinen som alla trycker på? 

Jag brukar tvätta händerna innan jag trycker på kaffemaskinen. Men det ska jag sluta med nu.

Och då har vi inte ens kommit till smörkniv och bröd och gafflar till ost skinka grönsaker. 

Jag har undviker gärna bufféer då jag mer och mer fått upp ögonen för hur ni beter er. 

Tänkvärt när du skriver så där. Jag har alltid med mig en handsprit i väskan sedan covid-tiden. Ska nog bli lite noggrannare med den nu. /grovarbetaren Leif. 
  • Anonym (Anonym)

Tvätta händer bör man göra, ja.

• Anonym (Lola)

Jag tycker att du låter väldigt neurotiskt, och vill mest säga att jag tror du skulle må bättre om du chillade lite. 

Låter helt absurt att gå och tänka på hur många handtag man nuddar per dag. 

• Anonym (Hej)

Jag brukar inte ens tvätta händerna när jag gjort nr två på toaletten.

• Anonym (Jobby)

Vi har gemensam fika en gång i veckan på jobbet. Vi går direkt från möte till fikat, så ingen tvättar händerna. Ca 50 personer använder samma smörkniv mm. På de omkring 15 år vi gjort så har inte en enda epidemi startats. Vi tar ju i samma handtag, petar på samma kaffemaskin och kopiator mm hela dagarna ändå, så om vi också använder samma smörkniv gör det ingen större skillnad. 

• Anonym (.)

Varför skulle jag bry mig om du tvättar händerna innan du trycker på kaffemaskinen?
    På mitt jobb är vi ca 20-30 pers som trycker på samma maskin varje morgonmöte. Jag tror säkerligen att de flesta inte har nytvättade händer såvida inte de kommer direkt från toaletten.
    Jag slickar inte på maskinen, så det gör ingen skillnad om du tvättat händerna just då eller innan varje handtag du tar i.

Vad får dig att tro att din kräksjuka smittar mindre vid hissknappen/handtaget till omklädningsrummet osv?
    Du låter neurotisk.

• Anonym (Ammie)
    Anonym (.) skrev 2025-04-10 15:38:15 följande:

Varför skulle jag bry mig om du tvättar händerna innan du trycker på kaffemaskinen?
    På mitt jobb är vi ca 20-30 pers som trycker på samma maskin varje morgonmöte. Jag tror säkerligen att de flesta inte har nytvättade händer såvida inte de kommer direkt från toaletten.
    Jag slickar inte på maskinen, så det gör ingen skillnad om du tvättat händerna just då eller innan varje handtag du tar i.

Vad får dig att tro att din kräksjuka smittar mindre vid hissknappen/handtaget till omklädningsrummet osv?
    Du låter neurotisk.

Det vet ju alla som arbetar på kontor. Det är via kaffemaskinen det smittar. Inte hissknappar eller dörrhandtag. 

För jag tror inte att TS tvättar händerna varje gång efter att ha öppnat alla dörrar innan hen kommer till kaffemaskinen. 
  • Hobgoblin

Självklart är handhygien viktigt men det finns en normalnivå och naturligtvis de som är hysteriska. Det är fullkomligt oacceptabelt att inte tvätta händerna efter toabesök. 
    Jag jobbade med hygien i 14 år och hade en kollega som deltog i en stor europeisk konferens. I en paus gick han på muggen och noterade att ett stort antal besökare inte tvättade händerna....
    Vad var temat på konferensen??
    Hur bolaget skulle kunna öka försäljningen av handtvål Häpp!!

• Anonym (nää)

Ja, allt det där tål man att göra utan att tvätta händerna, om man har ett normalt immunförsvar. Och kanske man till och med får ett bättre immunförsvar av att man får den där smutsen och bakterier/virus från lite olika håll under dagen. 

Du verkar ha lite ångest kring detta om du räknar personer och tänker sådär kring vardagliga företeelser. Jag tänker att den ångesten är mer negativ än smutsen/bacillerna du får på händerna. 

Alla håller dessutom med om att man ska tvätta händerna efter toalettbesök eller vid synlig smuts. Det är de där andra sakerna du skriver som inte behöver generera extra handtvätt.

Jag har inga problem med att du drar in det till kaffemaskinen. Mitt immunförsvar tål det alldeles fint. 

Den vanligaste orsaken till att en buffé sprider smitta är felaktig temperaturhållning eller att den stått framme för länge. Inte att Leif tar i några taco-chips med smutsiga fingrar. 
  • Anonym (nää)
    Anonym (Grovarbetare) skrev 2025-04-10 15:00:19 följande:
    Tänkvärt när du skriver så där. Jag har alltid med mig en handsprit i väskan sedan covid-tiden. Ska nog bli lite noggrannare med den nu. /grovarbetaren Leif. 
    Häll den på taco-chipsen så blir det lite mer fart på buffén. 
  • Anonym (Hej)

Folk blir sjuka på grund av sin överdrivna hygien. Immunförsvaret får ej lära sig att stå emot smittor.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Tvätta händerna