Hur säga att jag vill vara hemma själv?
Jag bor med min sambo och min tonårsdotter. Dottern har haft några jobbiga år och började högstadiet med mycket skolfrånvaro. Vi har vänt den trenden och en bidragande faktor är att jag följer med henne till skolan varje morgon. Tre dagar i veckan tar vi samma buss och jag åker vidare till jobbet. Två dagar börjar hon lite senare så då jobbar jag hemma och vi promenerar till hennes skola. Det funkar bra och vi har ofta en fin stund där vi går och pratar om stort och smått.
Pga att det varit några jobbiga år, plus att jag är i klimakteriet med sömnproblem och ökad stresskänslighet märker jag att jag också mått bra av mina två hemmadagar i veckan. Jag får mycket jobb gjort men det är samtidigt lugnare, jag kan komma iväg på en friskvårdstimme eller ta en kort tupplur på lunchen om jag sovit dåligt.
Nu till problemet. Min sambo, som är världens snällaste har börjat också jobba hemma allt oftare på mina hemmadagar. Han tycker det är mysigt, vi kan äta lunch ihop osv. Men för mig blir det inte alls samma återhämtning. Dessutom stör han mig när han tar möten, han sitter med hörlurar och pratar högt och pga husets planlösning är det svårt att gå undan. Plus att han ofta väljer att springa ärenden, dona i huset osv.
Nu har det hänt flera gånger att jag valt att åka till jobbet ändå, då han sagt att han ska jobba hemifrån, för att slippa känna att han stör mig. Jag måste ju prata med honom om detta men jag vet inte hur jag ska börja för jag vet att han kommer bli ledsen. Både över att jag inte vill vara med honom (han är väldigt sällskaplig) och över att han har stört mig.
Hur tar jag upp detta på ett fint sätt utan att såra mannen jag älskar?