Utstött på jobbet
Jag arbetade på samma jobb i 6 år och bytte nyligen till ett annat. Det sista året var jag mammaledig. Jag har alltid känt att det har varit lite jobbig social stämning på jobbet men har alltid varit trevligt och försökt hänga med när folk lunchat ute, aw:s, bjuda på mig själv vid konversationer, vara med på aktiviteter osv. Hade ett ?gäng? som jag brukade äta och fika med, och försökte verkligen umgås med dem och bli en del av gänget men kände väl aldrig riktigt att jag blev det. Ibland fick man höra att de varit iväg på någon grej tillsammans utan att jag blivit bjuden men det var väl något jag försökt skaka av mig och tänkt att jag bara inte var på jobbet när de bestämde sig för att göra det.
Ingen kom när jag kom på besök med min bebis, bara chefen och en från min arbetsgrupp, och knappt någon av de jag såg mig stå närmast kom på min avslutningsdag. Jag skickade ut ett avslutningsmejl som folk brukar göra, för att nå de som inte kunde närvara tänkte jag, men fick bara tre svar: två från min arbetsgrupp och en från en annan ort som jag jobbat lite med. Ingen från detta ?gäng? och inte ens något från en i min arbetsgrupp som jag suttit granne med på kontoret..
Så bara några dagar senare såg jag att detta ?gäng? varit ute och ätit middag på en fin restaurang med några gamla kollegor på Instagram, haft en liten reuinion liksom. Skrev att det var så kul att träffas igen och att de saknade varandra så. Kollegor som jag själv gärna hade velat träffa och som jag sett mig ?sakna? på jobbet.
Nu på det nya jobbet har jag känt mig så mycket mer inkluderad och väl mottagen än på mitt förra jobb på bara två veckor. Det känns inte konstigt socialt/stelt som det ofta gjorde på det förra jobbet, folk försöker verkligen prata med mig, bjuda med mig på grejer och se till att jag är med, något som inte riktigt hände på det förra jobbet.
Jag känner mig bara så paff och ledsen över att folk som jag såg som vänner på jobbet bara kan skita i en sådär. Att man kan vara någonstans så länge och inte betyda något i slutändan för dem, att man blir utstött på det sättet när det uppenbarligen är väldigt enkelt att få folk att känna sig inkluderande, vilket mitt nya jobb visat.
Med denna tråden vill jag väl bara skriva av mig om något jag tänker en hel del på nu och som gör mig ledsen. Över att folk kan vara så falska och över att jag kan betyda så lite. Jag är arg på mig själv att jag stod ut och försökte så länge, att jag inte bytte jobb tidigare. Jag känner mig bara dum och ledsen.