Är min kollega narcisisst?
Jag är en man som fått en ny kvinnlig kollega. Hon är extremt öppen med detaljer ur sitt privatliv och pratar gärna om alla ligg hon haft. Vi jobbar nära och jag uppfattade det först som att hon tydde sig till mig när hon ofta kom in och sa förtroliga saker. Hon frågar aldrig något om mig, eller mitt liv. Hon har verkligen charmen och energin som gör att hon är lätt att tycka om. Utseendemässigt är hon inte någon jag skulle fastnat för men hon har ett sätt att plantera olika idéer som ofta kommer väldigt oväntat. Hon har föreslagit att jag flyttar närmre henne och att vi ska åka på gemensam semester. Eftersom hon alltid vill prata om andra killar och på egen hand förklarat oss för bästisar fast jag inte alls uppskattar att bli friend-zonad efter att hon först sett till att charma till sig mitt intresse så känner jag mig ledsen och mår inte bra av kontakten vi har. Jag har inga problem med att vi inte har någon fysisk relation, vi är trots allt kollegor och det finns tusen andra skäl till varför det inte skulle vara en bra idé, men tar illa vid mig att hon försöker hålla mig kvar vid sin sida för att plåga mig med att berätta hur olika killar (som inte alls ser ut som mig) är i sängen och hur snygga de är. Jag har dåligt självförtroende och tar detta bara som ytterligare ett bevis på att min utseendetyp inte står högt i kurs hos kvinnor. I gruppsamtal så deltar hon antingen inte alls eller så vill hon vara i centrum, men hennes arena är inte på jobbet utan det värsta beteendet är på fritiden om det blir AW eller någon annan aktivitet. När jag berättade att jag inte längre tyckte vi skulle diskutera hennes könsliv utan bara vara arbetskamrater blev hon paff och sur. När jag påpekade en annan kvinnas närvaro (Jag kommenterade inte utseendet alls, men den andra kvinnan är ung och söt) började hon förnedra mig inför alla i rummet och hittade på att jag var tänd på den andra tjejen, men att jag inte hade en chans att få henne och ändå var för feg för att våga prata med henne. Säkert helt sant, men totalt irrelevant, inte någon jag ens funderat på och absolut inget som någon annan skulle ha att göra med i så fall. Jag upplever det som ett straff för att jag försöker ta tillbaka kontrollen efter att ha förstått att hon manipulerat mig. Syftet var nog för att hon såg mig som inflytelserik på arbetsplatsen, men nu verkar det slagit om till att istället förminska och kritisera mig. Jag uttalade ordet sociopat i mitt huvud när jag satte ihop hennes beteende, men jag tror snarare hon har narcissistiska drag då det nu pendlar mellan att vara total tystnad och det här hånfulla beteendet i grupp som gör mig väldigt nere då jag redan hade låga tankar om mig själv och känner mig låst i mitt liv på många sätt.