• Anonym (Vi)

Taskig som inte inkluderar barnet i firandet?

Vi gör alltid en stor sak av påsken, vi älskar högtider... en vän tvingas jobba hela påsken och barnet har inte fritids över lovet och en av dagarna sket det sig och det finns ingen som kan passa. Det rör sig om några timmar, men jag kände bara nej, det kommer påverka vårt firande. Äldsta barnet som har autism kommer inte kunna njuta av dagen och det känner jag måste ha högre prio. Min vän blev upprörd och tycker det är taskigt att inte kunna inkludera hennes barn (som är min minstings bästis).

• Svar på tråden Taskig som inte inkluderar barnet i firandet?
  • Anonym (Hema)
    Grässtrå77 skrev 2025-04-17 10:33:25 följande:
    Vad får dig att tro att TS och den andra föräldern inte gör samma med sitt barn? Bara för att hon inte vill förstöra påskfirandet som dottern sett fram emot. 

Jag utgår från att vardagen är en kamp för hela TS familj och att TS dotter ständigt får tillfällen att utmana sig själv. Jag gissar att både skoldagar och lediga dagar är svåra. Varför ska hon inte få uppleva ett roligt firande med sin mamma som alla andra?
    Goddag yskaft. Innan du hetsar upp dig, se till att du svarar rätt person.
  • Grässtrå77
    Anonym (Hema) skrev 2025-04-17 12:06:10 följande:
    Goddag yskaft. Innan du hetsar upp dig, se till att du svarar rätt person.
    Sorry, citerade fel. Mitt inlägg var självklart menat mot de som tycker TS dotter ska kämpa mer.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Paula) skrev 2025-04-17 06:44:37 följande:
    Om du läser resten av tråden så ser du att det handlar om den enda dagen då TS har möjlighet att fira påsk med sina barn, eftersom de ska vara hos sin pappa på långfredagen och framåt.

Och det handlar om en vardag då det finns möjlighet för barnet att vara på fritids om bara mamman ringer och ordnar med det. Men det vill hon inte. Istället tycker hon att TS ska passa hennes barn från 11 till 16.

Med den kunskapen, står du ändå fast vid ditt svar?

Själv tycker jag att inte att TS är taskig, men hon är däremot usel på att bedöma vad som är väsentlig information. 
    Jag brukar vanligtvis inte läsa igenom en hel tråd innan jag kommenterar. Ts rubrik är en fråga med ett frågetecken. Antar hon vill höra andras åsikter och resonemang. Ja jag står fast vid att jag hade ställt upp för min vän i en sådan situation.

Ifall förskola/fritids är öppet under de timmarna kan hon ha barnet där ja men det framkommer inte i trådstarten. Lät som ts hem var enda lösningen. I så fall tycker jag det är jättetaskigt. Är fritids öppet och ts barn mår sjukt katastrofalt av att ett barn är där några timmar så får hon väl lämna på fritids då, vad ska man säga.
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Nora) skrev 2025-04-17 23:43:52 följande:
    Jag brukar vanligtvis inte läsa igenom en hel tråd innan jag kommenterar. Ts rubrik är en fråga med ett frågetecken. Antar hon vill höra andras åsikter och resonemang. Ja jag står fast vid att jag hade ställt upp för min vän i en sådan situation.

Ifall förskola/fritids är öppet under de timmarna kan hon ha barnet där ja men det framkommer inte i trådstarten. Lät som ts hem var enda lösningen. I så fall tycker jag det är jättetaskigt. Är fritids öppet och ts barn mår sjukt katastrofalt av att ett barn är där några timmar så får hon väl lämna på fritids då, vad ska man säga.
    Du offrar ditt barns glädje över dagen? Varför ska någon annans problem väga tyngre?
  • Faile

Hela tråden verkar fokusera sig på ena barnets NPF-diagnos.

Om man bortser helt från diagnoser så tycker alltså din vän att hens barn ska få vara hos er under påskfirande pga att hennes barn och ert är vänner, trots att hon kunnat få fritidstimmar för barnet? 

Varför antar någon något sådant och vad har någons diagnoser ens med saken att göra? Om jag vill fira påsk med min familj så är jag inte på något sätt skyldig att sitta barnvakt, eller bjuda in, mina övriga barns vänner. 

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (Sa du ja eller nej)

Jag hade sagt nej till denna kompis som verkar utnyttja TS när det passar. Håll gränserna mot vem som helst som försöker invadera ditt liv och privata utrymme. Du behöver ha lugn och ro i ditt hem och har egna planer för påsken som ingen annan kan ta över och bestämma om. Hoppas du sa nej. Du ska inte heller ha dåligt samvete för det.

• Anonym (Paula)
    Anonym (Vi) skrev 2025-04-18 00:55:59 följande:
    Du offrar ditt barns glädje över dagen? Varför ska någon annans problem väga tyngre?
    För att vänner hjälper varandra när det krisar? 

Noras första svar är ju baserat på enbart trådstarten, där du utelämnade en massa viktig information.

Klart att du inte måste passa ditt barns kompis när du har andra planer och barnets kompis kan vara på fritids istället! 
  • Anonym (Nora)
    Vad pratar du om? Tänker inte ens svara. Dummaste.
  • Anonym (Nora)
    Just nu tycker jag att du manipulerar. Du skriver trådstarten. När man svarar så tillägger du viktig info allteftersom, sedan påstår du att man tycker saker man inte sagt. Därav tänker jag inte besvara eller delta i dina manipulationsdiskussioner.
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Nora) skrev 2025-04-18 15:25:16 följande:
    Just nu tycker jag att du manipulerar. Du skriver trådstarten. När man svarar så tillägger du viktig info allteftersom, sedan påstår du att man tycker saker man inte sagt. Därav tänker jag inte besvara eller delta i dina manipulationsdiskussioner.
    Det står redan i trådstarten att hon har autism och inte skulle kunna njuta av firandet under de förutsättningarna. Väldigt överdrivet att kalla det "manipulationsdiskussioner".
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Vi) skrev 2025-04-18 16:12:51 följande:
    Det står redan i trådstarten att hon har autism och inte skulle kunna njuta av firandet under de förutsättningarna. Väldigt överdrivet att kalla det "manipulationsdiskussioner".
    Nej. I din trådstart står det ej att förskolan/fritids är öppet. (Att det finns andra alternativ). I din trådstart låter det som att hos er är enda lösningen. Sedan i tråden dyker mer info upp om fritids mm. Sedan får du det att låta som att man tycker en massa saker. Det är manipulerande. 
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Vi) skrev 2025-04-18 16:12:51 följande:
    Nu manipulerar du igen. Du vet mycket väl att jag inte syftade på autismen.
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Nora) skrev 2025-04-18 19:36:36 följande:
    Nu manipulerar du igen. Du vet mycket väl att jag inte syftade på autismen.

Nej, hur ska jag veta det? Jag är allt annat än manipulerande, jag förstår väl helt enkelt inte vad du menar då.

Jag säger gång på gång att det inte spelar någon roll om hon hade någon annan att fråga, mitt barns behov kommer ändå före. Hon ska inte få sitt firande förstört för att någon annan tabbat sig.

• Anonym (Nora)
    Anonym (Vi) skrev 2025-04-18 19:52:18 följande:

Nej, hur ska jag veta det? Jag är allt annat än manipulerande, jag förstår väl helt enkelt inte vad du menar då.

Jag säger gång på gång att det inte spelar någon roll om hon hade någon annan att fråga, mitt barns behov kommer ändå före. Hon ska inte få sitt firande förstört för att någon annan tabbat sig.

Ne sluta nu. Orkar inte. Inget illa menat men känns för manipulerande detta. Lycka till med påsken i alla fall! Blir nog bra.
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Nora) skrev 2025-04-18 21:19:49 följande:
    Ne sluta nu. Orkar inte. Inget illa menat men känns för manipulerande detta. Lycka till med påsken i alla fall! Blir nog bra.
    Vårt firande var igår och det blev jättemysigt.

Nej jag manipulerar inte, jag förstår verkligen inte hur du tolkar det så när jag bara försöker förklara vad jag menar. Vad skulle jag ha för intresse av att manipulera främlingar på nätet, och det i en fråga som egentligen inte berör er öht?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Vi) skrev 2025-04-18 21:49:31 följande:
    Vårt firande var igår och det blev jättemysigt.

Nej jag manipulerar inte, jag förstår verkligen inte hur du tolkar det så när jag bara försöker förklara vad jag menar. Vad skulle jag ha för intresse av att manipulera främlingar på nätet, och det i en fråga som egentligen inte berör er öht?
    Trevligt att det blev mysigt.
  • Anonym (Signe)

Nu har jag inte läst tråden, men reagerar på att så många dömer ts. Själv ser jag det inte alls som nåt självklart att sköta vänners barn om dom behöver. Med 6 barn (nu vuxna) var det full kaos. Tänkte inte heller aldrig tanken att fråga nån vän om sköthjälp, aldrig. Ser nog på det så att alla sköter sitt. Det betyder inte att inga kompisar får komma, men var dag har sitt program. Ser det inte alls som din sak ts, att sköta vänners barn. 

• Anonym (S)

Alltså påsk eller ej, autism eller ej, har du inte lust att vara barnvakt åt någon annans unge så är det så!! Du ska inte ens behöva förklara dig! Och att din "väninna" då dessutom har mage att kalla dig "taskig"....!! Nu spelade dessutom en massa andra komponenter in, som att det var en högtid, ni hade planerat en tillställning, en dotter med funktionsvariation, att mamman inte ens försökte lösa situationen på annat sätt utan la över allt ansvar för sin unge på dig, trots att du hade planer.

• Faile
    Anonym (Nora) skrev 2025-04-18 19:09:33 följande:
    Nej. I din trådstart står det ej att förskolan/fritids är öppet. (Att det finns andra alternativ). I din trådstart låter det som att hos er är enda lösningen. Sedan i tråden dyker mer info upp om fritids mm. Sedan får du det att låta som att man tycker en massa saker. Det är manipulerande. 
    Fast spelar det någon roll? Ts är inte barnet mamma. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Anonym (Paula)
    Faile skrev 2025-04-21 01:39:22 följande:
    Fast spelar det någon roll? Ts är inte barnet mamma. 
    Jag tycker att det spelar roll. Om det har krisat ihop sig totalt för en vän så brukar man vara beredd att göra mycket större uppoffringar än om en bekant inte ids ringa till fritids.
Svar på tråden Taskig som inte inkluderar barnet i firandet?