• Anonym (var läsa)

Är Sverige sämst i Norden på välfärd?

En kollega slängde ur sig detta innan hen gick av sitt pass. Att Sverige är sämst i Norden på:
    - Föräldraförsäkringen (antal dagar, pengar, vab-regler)
    - Sjukförsäkringen (pengar, karensdagar, monetär hjälp vid funktionshinder och kroniska sjukdomar)
    - Pensionsföräkring (den allmänna, pengar)
    - Barnomsorg (tillgång, tillgång till ob-platser, storlek på grupper och verksamheter, personaltäthet)
    - Ädrevård/omsorg (hemtjänst och vad som ingår, hemsjukvård, platser på aldre/vårdboende, personaltäthet/stabilitet)
    - Hjälp och omsorg till funktionshindrade (samma anda som äldrevården)
    - Det monetära skyddsnätet (försörjningsstöd i förhållande till köpkraft)

Jag skulle vilja veta mer om detta kan stämma. Skulle vilja läsa mer och försöker googla med tycker att det är svårt.

Hur ser ni på det? Om ni vet något om det.

• Svar på tråden Är Sverige sämst i Norden på välfärd?
  • Habbe

Rankning av välfärdssystemen

Att ranka välfärdssystemen är svårt eftersom det beror på vilka kriterier man använder ? t.ex. jämlikhet, tillgänglighet, effektivitet eller medborgarnas nöjdhet. Olika index ger olika resultat:
    Jämlikhetsindex (CRII, Oxfam 2024): Norge toppar globalt, följt av Finland (5) och Danmark (6). Sverige ligger på plats 24, Island rankas inte alltid separat. Skattepolitik och välfärdssatsningar är avgörande faktorer.
    Välfärdsindex (SEB, 2020): Finland toppar Norden (61), följt av Danmark (60), Norge (58) och Sverige (51). Sverige får lägre betyg för äldreomsorg, pensioner och arbetslöshetsstöd.
    HDI (FN:s index för mänsklig utveckling, 2023): Norge och Danmark ligger högst, följt av Sverige och Finland, med Island strax efter. Detta mäter livslängd, utbildning och inkomst.
    Medborgarnas upplevda livskvalitet: Sverige och Danmark rankas ofta högt i globala undersökningar som US News ?Best Countries? (Sverige 3:a globalt 2023), medan Finland och Norge också får höga betyg för lycka och tillit.
    Subjektiv bedömning:
    Norge: Starkast finansiering tack vare oljefonden, hög jämlikhet och generösa förmåner. Minus för köer i vården.
    Finland: Bästa balansen mellan effektivitet och jämlikhet, särskilt inom utbildning och äldreomsorg. Utmaningar med arbetslöshet.
    Danmark: Flexibel och innovativ, särskilt för arbetsmarknadsintegration. Höga skatter kan upplevas som en nackdel.
    Sverige: Hög livskvalitet men tappar i jämlikhet och har kritiserats för underfinansiering av vård och skola.
    Island: Begränsat men effektivt för sin storlek, med hög jämställdhet men sårbart för ekonomiska svängningar.
    Slutsats
    Ingen objektiv ranking är möjlig utan att definiera prioriteringar. Norge och Finland sticker ut för sina resurser respektive effektivitet, medan Danmark excellerar i flexibilitet och Sverige i livskvalitet trots jämlikhetsutmaningar. Island fungerar väl men är mindre omfattande. Om jämlikhet är måttet leder Norge, men för utbildning och innovation kan Finland eller Danmark ses som förebilder. Varje system har styrkor och svagheter, och ?bästa? beror på vad man värderar högst.

AI svar när jag kollade med Grok
  • Anonym (var läsa)
    Habbe skrev 2025-04-15 21:23:00 följande:

Rankning av välfärdssystemen

Att ranka välfärdssystemen är svårt eftersom det beror på vilka kriterier man använder ? t.ex. jämlikhet, tillgänglighet, effektivitet eller medborgarnas nöjdhet. Olika index ger olika resultat:
    Jämlikhetsindex (CRII, Oxfam 2024): Norge toppar globalt, följt av Finland (5) och Danmark (6). Sverige ligger på plats 24, Island rankas inte alltid separat. Skattepolitik och välfärdssatsningar är avgörande faktorer.
    Välfärdsindex (SEB, 2020): Finland toppar Norden (61), följt av Danmark (60), Norge (58) och Sverige (51). Sverige får lägre betyg för äldreomsorg, pensioner och arbetslöshetsstöd.
    HDI (FN:s index för mänsklig utveckling, 2023): Norge och Danmark ligger högst, följt av Sverige och Finland, med Island strax efter. Detta mäter livslängd, utbildning och inkomst.
    Medborgarnas upplevda livskvalitet: Sverige och Danmark rankas ofta högt i globala undersökningar som US News ?Best Countries? (Sverige 3:a globalt 2023), medan Finland och Norge också får höga betyg för lycka och tillit.
    Subjektiv bedömning:
    Norge: Starkast finansiering tack vare oljefonden, hög jämlikhet och generösa förmåner. Minus för köer i vården.
    Finland: Bästa balansen mellan effektivitet och jämlikhet, särskilt inom utbildning och äldreomsorg. Utmaningar med arbetslöshet.
    Danmark: Flexibel och innovativ, särskilt för arbetsmarknadsintegration. Höga skatter kan upplevas som en nackdel.
    Sverige: Hög livskvalitet men tappar i jämlikhet och har kritiserats för underfinansiering av vård och skola.
    Island: Begränsat men effektivt för sin storlek, med hög jämställdhet men sårbart för ekonomiska svängningar.
    Slutsats
    Ingen objektiv ranking är möjlig utan att definiera prioriteringar. Norge och Finland sticker ut för sina resurser respektive effektivitet, medan Danmark excellerar i flexibilitet och Sverige i livskvalitet trots jämlikhetsutmaningar. Island fungerar väl men är mindre omfattande. Om jämlikhet är måttet leder Norge, men för utbildning och innovation kan Finland eller Danmark ses som förebilder. Varje system har styrkor och svagheter, och ?bästa? beror på vad man värderar högst.

AI svar när jag kollade med Grok
    Och inte riktigt vad jag jag hade frågor om, eller hur? Jag hade ju verkligen specifika data som jag efterfrågade Så går det väl när man frågar Elon Musks AI.
  • Anonym (aa)

Din kollega som var så himla specifik får väl förklara nästa pass.

• Anonym (qwerty)

Ja. Sverige är sämst i norden på allt, förutom brottslighet, där ligger vi i topp.

• Anonym (Meta)
    Anonym (var läsa) skrev 2025-04-15 20:54:54 följande:
    Är Sverige sämst i Norden på välfärd?

En kollega slängde ur sig detta innan hen gick av sitt pass. Att Sverige är sämst i Norden på:
    - Föräldraförsäkringen (antal dagar, pengar, vab-regler)
    - Sjukförsäkringen (pengar, karensdagar, monetär hjälp vid funktionshinder och kroniska sjukdomar)
    - Pensionsföräkring (den allmänna, pengar)
    - Barnomsorg (tillgång, tillgång till ob-platser, storlek på grupper och verksamheter, personaltäthet)
    - Ädrevård/omsorg (hemtjänst och vad som ingår, hemsjukvård, platser på aldre/vårdboende, personaltäthet/stabilitet)
    - Hjälp och omsorg till funktionshindrade (samma anda som äldrevården)
    - Det monetära skyddsnätet (försörjningsstöd i förhållande till köpkraft)

Jag skulle vilja veta mer om detta kan stämma. Skulle vilja läsa mer och försöker googla med tycker att det är svårt.

Hur ser ni på det? Om ni vet något om det.

Kan tycka att systemet som finns i Sverige är förstås inte sämst, men särskilt slimmat är det inte. Det här är mina åsikter:

Föräldraledighet/ vab. Skapar ett system där kvinnor hålls borta från förvärvsinkomst (även om systemet säkert är tänkt att generera motsatsen, det är inte särskilt jämlikt heller då många pappor tar ut föräldraledighet på helgen där de ändå skulle kunna vara lediga. Förkorta markant är min åsikt. Ta bort möjligheten att vara föräldraledig när du ändå tänkt vara ledig.

Sjukgörsäkring, alldeles för långa köer och personalbrist. Förlossningsvården satsar mer på att skuldbelägga födande (även andra kvinnor hjälper till här) alla ska låtsas som att allt var så bra oavsett, eller minimera förlossningsakador i stället för att göra något åt saken.

Pensionsförsäkring, har blivit en kvinnofälla som löses ut.

Äldrevård finns mycket att förbättra, personaltätheten, under covid var bristerna synliga. Vårdpersonalen har knappt en fungerande inkomst.

Kan tycka att behovet av försörjningsstöd är något som staten borde kunna arbeta bort markant, genom att lägga saker på plats så människor får en skälig inkomst för det de gör. Slussa ut unga i arbete tidigare om de inte vill plugga i stället för "åtgärder"
  • Snälla Killen

Jag som arbetar i Norge men bor i Sverige och har gjort i 15 år och samtidigt varit en hel del i både Finland och Danmark under denna tid, så kan jag iaf säga att alla nordiska länder haft sina mindre bra perioder genom alla dessa år, men Sverige är det enda landet som konsekvent och medvetet har försämrat levnadsstandarden för sina invånare under denna period.

Det är faktiskt sant att Sverige är det enda landet efter USA där samhällsklyftorna ökar mest inom OECD-länderna.

Detta beror till stor del att Sverige har haft en viss typ av oavbruten majoritet inom riksdagen sedan 2006 och även om regeringar har skiftat, så har riksdagsmajoriteten ständigt varit densamma under alla dessa år.

Nämn ett exempel av alla avregleringar som har genomförst och som faktiskt har lett till större utbud och lägre priser för konsumenterna, vilket var själva huvudargumentet för alla avregleringar till att börja med?

Snäll? Definiera snälla...
Svar på tråden Är Sverige sämst i Norden på välfärd?