• Anonym (Hur reagerar kvinnor?)

Tycker ni kvinnor att seriösa män som vågar berätta för er att de är kära i er är modiga? Hur reagerar ni när män gör det och ni inte är intresserade?

Tycker ni kvinnor att seriösa män som vågar berätta för er att de är kära i er är modiga? Hur reagerar ni när män gör det och ni inte är intresserade?

Hur reagerar ni om en seriös man berättar det för er, har svårt att säga det och får kämpa länge för att få fram orden? Hur reagerar ni om de verkar vara enormt blyga och nervösa när de ska berätta det för er?

Vad brukar ni säga till dem om ni inte är intresserade av dem efter att de, trots sin blygsel och nervositet, har tagit modet till sig och berättat för er att de faktiskt är kära i er?

Tycker ni att det är gulligt av dem att berätta det för er, även om ni inte känner likadant?

Hur reagerar ni om ni inte är intresserade, har sagt det till dem och de då börjar gråta?

• Svar på tråden Tycker ni kvinnor att seriösa män som vågar berätta för er att de är kära i er är modiga? Hur reagerar ni när män gör det och ni inte är intresserade?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Hur reagerar kvinnor?) skrev 2025-04-15 23:26:55 följande:

Vad brukar ni säga till dem 

Brukar?

Att någon deklarerar sin kärlek till en person de inte ens dejtar hör inte till vanligheterna. Råkar man ut för det så får man improvisera.
  • Anonym (Men va?)

Men hur vanlig är det? Brukar män säga, jag är kär i dig bara så där och börja gråta och ställa till en scen om det inte är ömsesidigt? Man brukar väl åtminstone dejta ett tag och vara tillsammans innan man kommer springande med stora kärleksförklaringar? 

• Anonym (Nej bara nej)

Aldrig hänt mig. Det är verkligen inget man säger bara sådär. Då har man inga sociala skills. Om man är kär i någon bjuder man ut personen på dejt eller liknande. Inte fan kommer man med en kärleksförklaring till grannen eller kollegan.

• Anonym (Ovanligt)
    Anonym (Nej bara nej) skrev 2025-04-16 16:41:06 följande:

Aldrig hänt mig. Det är verkligen inget man säger bara sådär. Då har man inga sociala skills. Om man är kär i någon bjuder man ut personen på dejt eller liknande. Inte fan kommer man med en kärleksförklaring till grannen eller kollegan.

Precis, så barockt. Låter som taget ur Romeo och Julia eller något. Vi lever trots allt 2025,
  • Anonym (Ovanligt)
    Anonym (Wilmis) skrev 2025-04-16 11:54:00 följande:

Om kärlek är utdaterad och det bara är sex som gäller. Då klarar jag mig bra själv. Vill inte ha ett förhållande utan kärlek, eftersom sex utan kärlek inte ger mig ett skit. 

OnT 
    Jag hade blivit smickrad vare sig jag haft känslor för personen eller inte. Det är ju otroligt modigt att våga visa sina känslor, med risk att bli nekad. Jag hade aldrig gjort det om jag inte var 99% säker. Varför ska en person som är kär i mig få skit för det, bara för att han delger sina känslor? Nu menar jag förstås inte en stalker, utan normal kille. Nu förstår jag varför vissa män på FL klagar att det är svårt att ta kontakt med kvinnor nu för tiden.

Om jag inte hade känt lika hade jag försökt tala om det så snällt och hänsynsfullt som möjligt. Fast jag hade ändå sagt det så att personen förstår att jag inte är intresserad av en relation med honom.

Det är ganska få förhållanden som grundar sig på kärlek idag. De flesta anser att sådant är utdaterat sedan länge, och man är ihop mest av praktiska skäl och för att man ska ha bra sex. I min bekantskapskrets känner jag inget par som är ihop för att de "älskar" varandra på det viset.
  • Anonym (Wilmis)

Men var har TS skrivit att det är en obekant kille som bekräftar sin kärlek? 

Naturligtvis skulle det vara väldigt konstigt. Jag tolkade i alla fall inte TS så. Att det handlar om en kille man känner var åtminstone något jag utgick ifrån, tills annat meddelas.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2025-04-18 04:32:38 följande:
    Det är ganska få förhållanden som grundar sig på kärlek idag. De flesta anser att sådant är utdaterat sedan länge, och man är ihop mest av praktiska skäl och för att man ska ha bra sex. I min bekantskapskrets känner jag inget par som är ihop för att de "älskar" varandra på det viset.
    Men oj, vad tragiskt det låter! Och jag tror inte att det stämmer att "de flesta" är tillsammans av praktiska skäl och för sex. Hur kul är det f.ö att ha sex med nån man inte älskar, om det inte är ett ons eller kk, och det är sexet som är grejen med alltihop?
  • Anonym (Wilmis)

Ok låter ungefär som att leva på 50-talet. Bara leva ihop av praktiska skäl.

Nej, inget för mig. Jag har levt med den jag älskar i snart 13 år, och förstår inte meningen med att ha sex utan kärlek. Det skulle få mig att inte vilja ha det längre alls.

• Anonym (Wilmis)
    Men det kanske förklarar många trådar här från män, som undrar varför deras kvinnor inte vill ha sex med dem längre. 🤔
  • Anonym (Ovanligt)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-04-18 08:59:51 följande:
    Men oj, vad tragiskt det låter! Och jag tror inte att det stämmer att "de flesta" är tillsammans av praktiska skäl och för sex. Hur kul är det f.ö att ha sex med nån man inte älskar, om det inte är ett ons eller kk, och det är sexet som är grejen med alltihop?
    Kärlek leder bara till olycka, när förhållandet blir sämre och den ene älskar utan att den andre älskar tillbaka, och att man liksom lever i symbios med varandra och kanske aldrig får känna sig fri pga den andres lättväckta svartsjuka. Män som tror att de äger "sin" kvinna m.m. och vill ha kontroll över allt hon gör. Det är av sådana anledningar utvecklingen har gått mot att man lever i förhållanden där sexet är det viktiga, känslor skapar ofta bara onödiga lidanden.

Dessutom är det fruktansvärt avtändande med män som är "needy" och kommer med kärleksförklaringar i avsikt att binda en människa till sig. Needy man = creepy.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Wilmis) skrev 2025-04-18 08:57:36 följande:

Men var har TS skrivit att det är en obekant kille som bekräftar sin kärlek? 

Naturligtvis skulle det vara väldigt konstigt. Jag tolkade i alla fall inte TS så. Att det handlar om en kille man känner var åtminstone något jag utgick ifrån, tills annat meddelas.

Det har han inte skrivit. 

Men att ge en kärleksförklaring till en kollega eller liknande, som inte har uttryckt något romantiskt intresse för en, är ju helt galet. Vanliga människor flörtar och ber om en dejt. 
  • Meddelande borttaget
  • Florali

Det har bara hänt mig en gång och då var jag nog 17 eller möjligtvis 18 år gammal.

Jag minns inte exakt, men jag kramade om honom och förklarade att han betydde mycket för mig som vän och uppskattade hans mod och ärlighet, men att jag inte kände några kärlekskänslor för honom.
    Vi är fortfarande vänner idag, 30 år senare.

Om någon jag inte kände såväl plötsligt skulle deklarera mig sin kärlek, så skulle jag nog bli rätt paff, men försöka vara taktfullt vänlig. För visst är det modigt. Även om det i vissa fall (om man endast känner varandra flyktigt eller jobbar ihop), säkert kan uppfattas som lite creepy. 

• Florali
    Florali skrev 2025-04-18 11:53:12 följande:

Det har bara hänt mig en gång och då var jag nog 17 eller möjligtvis 18 år gammal.

Jag minns inte exakt, men jag kramade om honom och förklarade att han betydde mycket för mig som vän och uppskattade hans mod och ärlighet, men att jag inte kände några kärlekskänslor för honom.
    Vi är fortfarande vänner idag, 30 år senare.

Om någon jag inte kände såväl plötsligt skulle deklarera mig sin kärlek, så skulle jag nog bli rätt paff, men försöka vara taktfullt vänlig. För visst är det modigt. Även om det i vissa fall (om man endast känner varandra flyktigt eller jobbar ihop), säkert kan uppfattas som lite creepy. 

Tillägger att visst har andra män bedyrat sin kärlek för mig, men i de fallen har det inte kommit som någon överraskning 😀.
Svar på tråden Tycker ni kvinnor att seriösa män som vågar berätta för er att de är kära i er är modiga? Hur reagerar ni när män gör det och ni inte är intresserade?