• Anonym (Galen)

Håller på bli galen

Jag har bott i mitt bostadsområde (södra Sverige) i snart 20 år. Det har alltid varit blandat med folk som bor här. I alla åldrar. Vilket jag tycker är positivt. Men på senare tid börjar det likna ett enda stort dagis.

I min etapp, finns 6 lägenhet. Nu är jag den enda. Och det flyttar endast in ensamstående med småbarn. Alltid i den åldern. Aldrig äldre barn. Jag har två barn familjer på vägg i vägg och en  under.  Hela tiden hörs det oljud, skrik, spring, dunsade. Och det blir konstant i princip eftersom vi talar om 3 barnfamiljer. 

Jag har haft tur och bott väldigt lugnt i många år med äldre som grannar ellet medelålders utan barn. Nu får jag inte ens sova ut på morgnarna och vaknar till barnskrik 5-6 på morgonen.  Känns som jag tvingas in i ett liv som jag inte har valt.

Och att min hälsa börjar påverkas negativt av detta. Flytta tänker jag inte göra. Dp jag som sagts bott här i 20 år nöstan. Dom har bott här mindre än 2-5 år.

Ska man ha det så här? Tycker det borde finnas några regler för hur många som får flytta in i ett och samma hus/etapp. Det blir olidligt. Tycker föräldrar med små barn ska ta reda på vad dom får för grannar.  Bygg mer områden där bara barn familjer bor istället. Skulle nog vara bra för kontakter för dessa med och umgås osv.

• Svar på tråden Håller på bli galen
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Galen) skrev 2025-04-16 13:55:06 följande:
    Håller på bli galen

Jag har bott i mitt bostadsområde (södra Sverige) i snart 20 år. Det har alltid varit blandat med folk som bor här. I alla åldrar. Vilket jag tycker är positivt. Men på senare tid börjar det likna ett enda stort dagis.

I min etapp, finns 6 lägenhet. Nu är jag den enda. Och det flyttar endast in ensamstående med småbarn. Alltid i den åldern. Aldrig äldre barn. Jag har två barn familjer på vägg i vägg och en  under.  Hela tiden hörs det oljud, skrik, spring, dunsade. Och det blir konstant i princip eftersom vi talar om 3 barnfamiljer. 

Jag har haft tur och bott väldigt lugnt i många år med äldre som grannar ellet medelålders utan barn. Nu får jag inte ens sova ut på morgnarna och vaknar till barnskrik 5-6 på morgonen.  Känns som jag tvingas in i ett liv som jag inte har valt.

Och att min hälsa börjar påverkas negativt av detta. Flytta tänker jag inte göra. Dp jag som sagts bott här i 20 år nöstan. Dom har bott här mindre än 2-5 år.

Ska man ha det så här? Tycker det borde finnas några regler för hur många som får flytta in i ett och samma hus/etapp. Det blir olidligt. Tycker föräldrar med små barn ska ta reda på vad dom får för grannar.  Bygg mer områden där bara barn familjer bor istället. Skulle nog vara bra för kontakter för dessa med och umgås osv.

Det är ju ditt problem, och vill du inte lösa det så slipper du. 

Varför ska de flytta, det bor ju redan andra barnfamiljer där de bor, så de är säkert nöjda. Och barnen växer, och varann vecka är de väl med sina pappor?
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Galen) skrev 2025-04-16 13:55:06 följande:
    Håller på bli galen

Lider med dig, ganska grisigt av värden att göra detta. Om du bott där så länge.  Känns lite overkill. Kanske sådan där som tror att alla älskar och SKA älska barn typ.

Håller med om att det aldrig blir bra när man bara tar in en sorts bostadsgäster. Vad du gör? Klagar som in i helvete. Förhoppningsvis blir dom vräkta ellet flyttar. Problemet med denna kategori är att dom tror att dom får bete sig hur son helst bara för att dom har barn.

Sen förpestar dom andras tillvaro med sitt oljud.  Folk med barn ska bo i hus eller i områden som borde vara anpassat för sådant. Ungefär som senior boenden.

Du har dessutom bott där så pass länge, så att du per automatik fördel när du klagar.  Har du tur flyttar dom relativt fort. Annars får du göra livet surt för dom tillbaka. 
  • Anonym (Martin)
    Anonym (xxx) skrev 2025-04-16 14:01:02 följande:

Varför ska de flytta, det bor ju redan andra barnfamiljer där de bor, så de är säkert nöjda. Och barnen växer, och varann vecka är de väl med sina pappor?
     Om du läste hela texten, har TS bott där i 20 år. Och då var det knappt tal om några barn familjer. Dessa har kommit efter. Då borde dom flytta kan man tycka. 

Typiskt tänk från barn föräldrar, noll hänsyn till sin omgivning.
  • Anonym (J)

Men fy vad tråkigt svar.

Förstår dig ts! Såklart är det så i en lägenhet men lite hänsyn ska man visa. tyvärr verkar folk nu för tiden enbart tänka på sig själva. De borde lära barnen att här är vi tysta, så gott man kan. För det är andra som bor där med. Men nej det ska spelas musik, bankas i väggar och skrikas. Gränser verkar inte finnas längre. Jag hade med tur som mestadels hade lugna grannar när jag bodde i lägenhet, sen kom en liten snubbe på 18 och började härja om nätterna / kvällarna. Bara ring störningsjouren om de härjar för mkt. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Martin) skrev 2025-04-16 14:04:25 följande:
     Om du läste hela texten, har TS bott där i 20 år. Och då var det knappt tal om några barn familjer. Dessa har kommit efter. Då borde dom flytta kan man tycka. 

Typiskt tänk från barn föräldrar, noll hänsyn till sin omgivning.
    Jag har aldrig bott i lägenhet med barn, så där har du fel. Ditt påhopp biter inte på mig.

Bor man i lägenhet så får man vara beredd på att det låter, att barnfamiljer bor där. Trivs man inte så flyttar man. Vill man ha det tyst så bor man inte i flerfamiljshus. 

Att TS bott där i 20 år spelar ingen roll. 
  • Anonym (J)

Jag hade min lägenhet när jag var 20 och gjorde inte ett väsen av mig. Bortsett från någon fest ibland. Men jag var tyst sen vid kl 22, som man ska!

• Anonym (J)
    Anonym (xxx) skrev 2025-04-16 14:09:12 följande:
    Jag har aldrig bott i lägenhet med barn, så där har du fel. Ditt påhopp biter inte på mig.

Bor man i lägenhet så får man vara beredd på att det låter, att barnfamiljer bor där. Trivs man inte så flyttar man. Vill man ha det tyst så bor man inte i flerfamiljshus. 

Att TS bott där i 20 år spelar ingen roll. 
    Precis som de själva också får vara beredd på att hålla truten och tänka på att det finns andra där också! 
  • Anonym (J)

Du är garanterat en sån som härjar själv :) som du suger åt dig 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (J) skrev 2025-04-16 14:10:05 följande:
    Precis som de själva också får vara beredd på att hålla truten och tänka på att det finns andra där också! 
    Ja, TS får väl prata med dom eller klaga hos hyresvärden. Men självklart får även barnfamiljer bo där de vill. 

Finns 55+ boende för de som vill bo utan barnfamiljer.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (J) skrev 2025-04-16 14:10:48 följande:
    Du är garanterat en sån som härjar själv :) som du suger åt dig 
    Nej, tvärtom. Spolar aldrig på natten, inga fester. Kör inga maskiner sent på kvällen.

Men jag förstår att om jag bor i en lägenhet så kommer det att höras att andra också bor där. Stör de för mkt får man klaga. 
  • Anonym (J)
    Anonym (xxx) skrev 2025-04-16 14:11:42 följande:
    Ja, TS får väl prata med dom eller klaga hos hyresvärden. Men självklart får även barnfamiljer bo där de vill. 

Finns 55+ boende för de som vill bo utan barnfamiljer.
    Men det har ts aldrig sagt något om! Att de inte skulle få bo där. Det är att de väsnas.
  • Anonym (J)
    Anonym (xxx) skrev 2025-04-16 14:13:39 följande:
    Nej, tvärtom. Spolar aldrig på natten, inga fester. Kör inga maskiner sent på kvällen.

Men jag förstår att om jag bor i en lägenhet så kommer det att höras att andra också bor där. Stör de för mkt får man klaga. 
    Ja men precis, då tycker vi likadant. Jag tror det var att du tolkade ts som att de inte fick bo där 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (J) skrev 2025-04-16 14:13:49 följande:
    Men det har ts aldrig sagt något om! Att de inte skulle få bo där. Det är att de väsnas.
    Hen skriver så här:

Ska man ha det så här? Tycker det borde finnas några regler för hur många som får flytta in i ett och samma hus/etapp. Det blir olidligt. Tycker föräldrar med små barn ska ta reda på vad dom får för grannar.  Bygg mer områden där bara barn familjer bor istället.
Svar på tråden Håller på bli galen