• Anonym (Mamma)

Får chauffören tvinga av en?

Har en syskonvagn som tar upp hela vagnsplatsen på bussen, vilket innebär att jag inte kan åka med om någon annan redan är där, precis som andra inte kan åka med om jag är först.
    Det skapade bråk senast och chauffören vägrade åka innan jag klev av, trots att jag var först på och inte var den som bråkade, utan de föräldrar som inte kom med.

• Svar på tråden Får chauffören tvinga av en?
  • Anonym (Tyvärr)

Kolla för hur det är där du bor. Där jag bor har chafören rätt att neka en dubbelvagn. även större vagnar är 75 cm i breden osv. Ser dock cykelvagnar och äldre emmljunga och buggaboo på bussen ändå. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-04-17 10:05:56 följande:

Vad ska du göra om han vägrar köra, tänker du? Stå och glo? Om han är enveten så har du ju inte så många andra val än att gå av.

Jag frågar om chaufförer öht har rätt att göra så...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2025-04-17 09:15:56 följande:

Kolla för hur det är där du bor. Där jag bor har chafören rätt att neka en dubbelvagn. även större vagnar är 75 cm i breden osv. Ser dock cykelvagnar och äldre emmljunga och buggaboo på bussen ändå. 

Aldrig hört något sånt och åkt med vagn i flera år. Den är inte bred, men lång.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-17 10:12:29 följande:
    Suckar.. 
    Missade du helt att det står "kolla där du bor".

Bara för att du inte "hört talas" om så betyder det inte att det KAN finnas eventuelle regler som är nedskrivna. Och även om du har åkt med vagn i flera år, så betyder det inte att chauffören har gjort något fel.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kolla upp!)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-17 10:12:29 följande:
    Den sortens specialregler brukar inte vara så stort utannonserade. Men tittar du på din lokaltrafiks sajt så ska det gå att hitta.

Det händer också, tyvärr, att chaufförer hittar på egna regler. I så fall får man höra av sig till lokaltrafiken och klaga.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kolla upp!) skrev 2025-04-17 10:36:12 följande:
    Den sortens specialregler brukar inte vara så stort utannonserade. Men tittar du på din lokaltrafiks sajt så ska det gå att hitta.

Det händer också, tyvärr, att chaufförer hittar på egna regler. I så fall får man höra av sig till lokaltrafiken och klaga.
    Står inget om det så vitt jag kan se. Låter ju helt orimligt att de ska kunna tvinga av någon som betalat för att åka.
  • Anonym (Rebecca)

Jag har ingen aning kring vilka regler som gäller storleken på en vagn men alltid antagit att först in gäller.
    DÄREMOT så ser jag dagligen en kvinna kliva på bussen med en tvillingvagn och andra från ej plats och sedan kliver hon av efter 2 hållplatser. Inga avstånd att snacka om och DET måste kännas irriterande för de passagerare med vagn som ska åka betydligt längre.
    Till råga på allt är det ena barnet så pass stort att hen skulle kunna gå och det hade räckt med en enkel vagn med en ståbräda.

Bara en tanke

• Anonym (Kolla upp!)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-17 10:38:11 följande:
    Står inget om det så vitt jag kan se. Låter ju helt orimligt att de ska kunna tvinga av någon som betalat för att åka.
    Kontakta dem och fråga!
  • Anonym (qwerty)

Har haft dubbelvagn och folk brukar acceptera att den tar upp plats. De får vänta på nästa buss. Enda gången jag självmant gått av och gjort plats var för en äldre som behövde platsen för rullator.

Svar på tråden Får chauffören tvinga av en?