• Charlie1990

Pinsamt att vara sjuksköterska

Jag blev nyexad sjuksköterska i våras. Och fy fan vad jag skäms över att vara sjuksköterska. Det är verkligen ett pissyrke, arbetsmässigt samt lönen. När man säger att man utbildat sig till sjuksköterska får man till svar ?det finns jobb iaf?. Vet ni varför det finns jobb? Jo ingen vill jobba med det. Vill varna alla där ute som läser till sjuksköterska. Hoppa av om du inte vill förlora dit liv och för alltid vara stämplad som en  WT människa! 

• Svar på tråden Pinsamt att vara sjuksköterska
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-04-18 15:26:24 följande:
    Jag ser inte ner på något yrke alls. Däremot är mitt yrke svårare, mer komplext och har kostat mig tid och pengar för att kunna arbeta inom, därför anser jag också att lönerna bör vara högre. Jag har jobbat som lokalvårdare och det var helt okej, men efter en tvådagars internutbildning kunde jag alla delar av jobbet.

Kommentaren jag svarade på räknade upp kvinnodominerade yrken. Det var mest det de har gemensamt. 
    Absolut, men att påpeka att man som lärare eller sjuksköterska inte vill nämns ihop med ex undersköterskor eller lokalvårdare uppfattas som nedvärderande.

Ditt jobb är absolut komplext och du har mycket ansvar, själv litar jag mer på en erfaren sjuksköterska än ex en läkare.

Vad anser du är en rimlig lön? Meddellönen 2023 för en grundutbildad sjuksköterska var 2023: 38 000 kr. Hade det inte varit bättre att se till att ni får en dräglig tillvaro var dag med fler kollegor så ni orkar ett helt yrkesliv och orkar jobba heltid? Jag är övertygad om att det skulle ha en större positiv utveckling för ert yrke med fler som vill bli det och mindre sjukskrivningar. Ibland blir jag så trött på att det alltid är lönen som är problemet, samma sak på mitt jobb. Jag skulle kunna pausa min löneökning om vi blev fler anställda och skulle hinna med allt var dag.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-04-17 16:16:31 följande:
    Och just såna kommentarer att yrken som inte kräver utbildning alls läggs i samma kategori som yrken som kräver flera års högskolestudier kan ju kännas lite deppigt för en sjuksköterska eller en lärare. 
    Håller med dig, att klumpa ihop lärare och ssk i samma kategori som lokalvårdare och usk osv är verkligen ett utbildningsförakt som alltför ofta förekommer. Och så tror de att de säger något positivt!! Pinsamt. 
  • Anonym (Siri)

Ts det finns absolut inget att skämmas över. De ssk jag känner är långt från wt, de är intelligenta, välutbildade och tjänar bra. Att arbetsmiljön är dålig på många ff a sjukhus beror på en dålig arbetsgivare men det finns ju alternativ. Det enda jag tycker är pinsamt med ssk är deras (vissas) eviga gnäll i media. 

• Anonym (Jo)

Man bör ju upptäcka under praktiken man gör vad det jobbet innebär. Det är ett ansvarsfullt jobb.

• Anonym (Men va?)

Men varför läste du till sjuksköterska om du ogillar det så mycket? Utbildningen är ändå 3 år. Du måste känt redan på praktiken att det var fel för dig, och kunde hoppat av?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (H)

Får nästan känslan av att det är ett tvärtom inlägg -
    Kanske någon som egentligen vill vara sjuksköterska och retar sig på att de får stor pondus.... 

• Anonym (z)
    Anonym (H) skrev 2025-04-18 20:14:06 följande:

Får nästan känslan av att det är ett tvärtom inlägg -
    Kanske någon som egentligen vill vara sjuksköterska och retar sig på att de får stor pondus.... 

Snarare började helgen tidigt, tror verkligen folk på detta Tyst
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Li) skrev 2025-04-18 19:14:55 följande:
    fast det är faktiskt fruktansvärt pinsamt
    Finns inga jobb som är pinsamma, fredagstråd månne?
  • Anonym (z)
    Anonym (Jo) skrev 2025-04-18 20:16:24 följande:
    hobbytroll vore väldigt pinsamt
  • Anonym (Men va?)
    Anonym (Jo) skrev 2025-04-18 20:16:24 följande:
    Jo det finns nog lite pinsamma jobb. Som att sova i ett skyltfönster t,ex. Det hade jag inte kunnat tänka mig. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jo)
    Anonym (z) skrev 2025-04-18 20:17:31 följande:
    hobbytroll vore väldigt pinsamt
    Håller med om det.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Tramsig) skrev 2025-04-18 21:46:43 följande:
    Trams
    Undrar vem som är tramsig🤣😁
Svar på tråden Pinsamt att vara sjuksköterska