Anonym (Mimmi) skrev 2025-04-18 15:26:24 följande:
Jag ser inte ner på något yrke alls. Däremot är mitt yrke svårare, mer komplext och har kostat mig tid och pengar för att kunna arbeta inom, därför anser jag också att lönerna bör vara högre. Jag har jobbat som lokalvårdare och det var helt okej, men efter en tvådagars internutbildning kunde jag alla delar av jobbet.
Kommentaren jag svarade på räknade upp kvinnodominerade yrken. Det var mest det de har gemensamt.
Absolut, men att påpeka att man som lärare eller sjuksköterska inte vill nämns ihop med ex undersköterskor eller lokalvårdare uppfattas som nedvärderande.
Ditt jobb är absolut komplext och du har mycket ansvar, själv litar jag mer på en erfaren sjuksköterska än ex en läkare.
Vad anser du är en rimlig lön? Meddellönen 2023 för en grundutbildad sjuksköterska var 2023: 38 000 kr. Hade det inte varit bättre att se till att ni får en dräglig tillvaro var dag med fler kollegor så ni orkar ett helt yrkesliv och orkar jobba heltid? Jag är övertygad om att det skulle ha en större positiv utveckling för ert yrke med fler som vill bli det och mindre sjukskrivningar. Ibland blir jag så trött på att det alltid är lönen som är problemet, samma sak på mitt jobb. Jag skulle kunna pausa min löneökning om vi blev fler anställda och skulle hinna med allt var dag.