• Anonym (pappaponny)

lss vägrar godkänna korttid vistelse

hej pappan här till en snart 7 åring som har autism grad 3 icke verbal, kan säga något enstaka ord men inga fulla meningar. han ska även utredas för inlärnings svårigheter då han ligger efter för sin ålder.

men nu till min fråga, jag och min ex fru söker hjälp via LSS så som korttid vistelse 4-6 dagar i månader vilket inte är mycket, men vi blir nekade varje gång, så tänkte kolla om det finns nån vänlig själ här inne som har lite tips o tricks till ansökan för att få igenom den?

då vi känner att hans behov inte tas på största allvar av LSS

• Svar på tråden lss vägrar godkänna korttid vistelse
  • Anonym (Avlastning)

Vad ger de för anledning till avslag?
    Kan tänka mig att han blir nekat då ni är skilda och på så sätt kan avlasta varandra?

• Anonym (Tryggheten)

Kanske pga barnet redan har 2 boende.
    Går sonen fulla dagar i skola/fritids?

• Anonym (X)
    Anonym (pappaponny) skrev 2025-04-17 18:09:01 följande:
    lss vägrar godkänna korttid vistelse

hej pappan här till en snart 7 åring som har autism grad 3 icke verbal, kan säga något enstaka ord men inga fulla meningar. han ska även utredas för inlärnings svårigheter då han ligger efter för sin ålder.

men nu till min fråga, jag och min ex fru söker hjälp via LSS så som korttid vistelse 4-6 dagar i månader vilket inte är mycket, men vi blir nekade varje gång, så tänkte kolla om det finns nån vänlig själ här inne som har lite tips o tricks till ansökan för att få igenom den?

då vi känner att hans behov inte tas på största allvar av LSS

Korttidsvistelse får man bara om barnet är över 13. Så han är för ung.
    Ni ska söka avlösarservice i hemmet. Då får ni vanligen mellan 6-12 timmar i månaden beroende på kommun
  • Anonym (P)
    Anonym (X) skrev 2025-04-20 01:32:51 följande:
    Korttidsvistelse får man bara om barnet är över 13. Så han är för ung.
    Ni ska söka avlösarservice i hemmet. Då får ni vanligen mellan 6-12 timmar i månaden beroende på kommun
    Att man bara kan få korttidsvistelse från 13 år är inte generellt sant. Vi fick korttidsvistelse när sonen var 4,5 år. I vår kommun var det däremot ungefär 13-årsgräns på kontaktperson, för yngre barn gör oftare mycket med med familjen och "vanliga" tonåringar gör mer och mer med kompisar.
Svar på tråden lss vägrar godkänna korttid vistelse