Anonym (Q) skrev 2025-04-19 00:50:25 följande:
Ja det gör han. Han blir direkt farlig för sig själv och sin omgivning. Manisk och hotfull.
Jag har tagit avstånd och avser inte att ta in han i mitt liv igen. Men det som är tungt är att mina föräldrar belastar mig för det. Och jag har ingenstans att vända mig med mina känslor då jag inte vill tynga ned mina vänner.
Jag rökte en jäkla massa cannabis förr. Hade "polare" som tog central stimulantia. Jag vet inte, men det var en jäkla skillnad. De tappade bort sig själva helt, ärligt talat, medan jag fann mig själv snarare.
Förstår att du inte vågar dig på att ha kontakt med han. Jag tog både kvinnor och män p bar gärning som både gjorde vulgära saker och sa extremt konstiga saker på central stimulantia. Hade dom uppehåll i 2-4 veckor från det, så blev dom sig själva igen.
Ställ det som krav. Ge inte upp så länge han klarar att hålla sig borta från både det och alkoholen! Cannabis kan faktiskt vara en fördel här. Men tyvärr så använder väldigt många tunga missbrukare just cannabis för att både kunna skylla på det (då det är pinsamt att erkänna värre) och för att deras avtändning blir lättare med cannabis.
Han är inte sig själv på sin central stimulantia, så anta inte att det är hans person! Han är sjuk och behöver en anledning till att ta uppehåll eller sluta från det. Alkoholen triggar det för dom att åter börja med det igen.
Cannabis är inte farligt utan snarare så blir så så eftertänksam att man uppfattas som trög. Men inte farlig eller ljuger eller beter sig illa på något sätt.
Du har all rätt att välja din egna väg. Men döm inte för hårt vill jag bara säga, utan döm efter rätt förutsättningar helt enkelt.
Beklagar, det är inte lätt att förstå allt, speciellt inte om man inte råkat ut för dt tidigare och märkt samt förstått hur en person kan förändras totalt så lång bort ifrån sig själv som man inte trodde var möjligt.
Vad gällande förtalet, han är verkligen inte sig själv. Han förstår inte i detta nu vad han gör, så släpp det. (hårt men ärligt.)
I övrigt så måste du välja den vägen som känns bäst för dig själv! Men återigen, döm han inte då han är omedvetet sjuk pga. central stimulantia samt alkoholen!
Tyvärr har de lättare till att ljuga på dessa två med. Samtidigt som de inte minns eller vill erkännas vid de felaktiga handlingarna samt kommentarerna.
Dina föräldrar har inte rätt att säga vem du ska ha kontakt med eller inte, du är en egen person och du har all rätt att skydda dig själv och skapa dig ett bra mående! (Obs, kommer från haschmissbrukaren nr 1!)
Blod är inte tjockare än vatten! Medkänslan är det, under rätt förutsättningar till att ge en chans till eller åtminstone lyssna, under rätt förutsättningar. Vilket din bror i detta nu inte uppnår! Vill de ha kontakt med han så får de ha det, men de kan inte tvinga dig till det!
Obs har själv gjort grova misstag under alkoholen. Hatad av mina närmaste idag. Men ändå försvarar jag cannabisen för det var enda gången jag "äntligen kom hem til mig själv". Dock kunde det vara jobbigt i fel sällskap, så kunde verka lite små aggressiv (erkänner det) men aldrig på riktigt elak eller farlig eller extra vulgär, utan mera off attityd, under dåligt sällskap. Annars alldeles för snäll och godtrogen!