Anonym (Samma) skrev 2025-05-06 11:17:26 följande:
Det är ju dock att just med barn är det inte bara åldern 1-5 man ska orka med utan många, många år framöver.
Att inte ha krämpor vid 40-45 är nog ändå förhållandevis normalt även om den fysiska återhämtningen är sänkt i snitt relativt en person på 20-25 år. Skillnaden är ju dock att en 25-åring har 20 år kvar till 45 medan 45-åringen 20 år senare är 65 år.
Sen finns det många fördelar att vara äldre förälder med, ekonomin är ofta bättre, man har ofta inte samma behov av att göra karriär etc. Men det finns ändå fysiska skillnader på samhällsnivå.
Ja, men barn kräver ju mer ork i yngre år och blir mer självständigare med åren. Det krävs inte direkt barnpassning dygnet runt med sömnbrist, amning och uppvak 5 ggr per natt för äldre barn.
Jag är också ensamstående (men en pappa finns) och har gjort exakt allt själv under första året med all sömnbrist det kan innebära och vaknade ca 5 ggr varje natt första året. Jag passade på att flytta samtidigt och samtidigt var min pappa dödssjuk inlagd på sjukhuset. Jag varvade sjukhusbesök och rengjorde t.ex. golvplattorna i köket på natten och när barnet sov inför visning och flytt.
Nu är jag hemma och vabbar sjukt barn. Mitt immunförsvar är helt opåverkat av någon covidliknande sjukdom med feber 40+ som både pappa och son är däckade i.
Jag tror ingen yngre hade haft mer ork än jag för att hantera allt detta eller klarat det bättre nej. Jag är stark till både kropp och själ.