• Anonym (Nyfiken)

Fallgropar starta bolag?

Vet att det finns många oseriösa lallare online som säljer dyra kurser/utbildningar, promotar dropshipping mm så det behöver ingen påminna mig om. 

Jag har hyfsad koll på flödet, känner till vissa fallgropar men har ändå en idé som jag tror på och som jag vill testa. Det gör inget om det inte bär sig ekonomiskt, det är ingen större katastrof. Men jag vill så gärna prova och då vill jag göra det rätt.

Jag har köpt ett par domäner som jag nu äger i ett år.
    Jag har tänkt öppna ett konto på Shopify och använda deras plattform och deras appar. 

Jag har inte gjort det än men så snart jag har gjort det så kan jag ju börja leta efter en leverantör som passar mina behov som jag förstått det. Stämmer?
    För jag har letat runt lite men det går inte att skapa inlogg eller beställa mer information från leverantörerna så det blir lite moment 22 innan det är klart.

Jag är ganska tekniskt lagd så jag kan säkert få upp en testbutik på en vecka. Säg att jag också lyckas knyta till mig en leverantör. När i tid börjar jag ordna något slags bolag att stå bakom det hela?
    Säg att jag också lyckas få till en försäljning dag tre låtsas vi. Vad händer då om jag inte hunnit registrera en enskild firma? Jag kan väl inte driva en webbutik som privatperson?

Länka mig gärna till någon sida där jag kan läsa steg för steg hur man bär sig åt eller KANSKE att jag kan vara beredd att betala en slant för sådant material om det är gediget. Och inte verksamt.se, det är för allmänt hållet. Utan det ska handla om webbshop specifikt hos Shopify, initialt med dropshipping som modell om jag hittar en seriös leverantör. Annars hittar jag någon som jag knyter direktkontakt med.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Fallgropar starta bolag?
  • Anonym (Ekonom)

Mitt tips är att starta aktiebolag direkt, de kommer ta några veckor att få allt klart endå. Köp via citadellet eller liknande så sparar du massa tid. se sen till att momsregistrera dig i precessen och få till alla räkenskaper innan du börjar sälja. Det kan annars bli rätt dyrt och struligt när du måste koppla in en person som mig. Min sambo har en e-handel där jag sköter ekonomin. De finns många misstag som han tagit som jag fått reda upp i efterhand. Många leverantörer vill ha ett företag bakom med momsregistreringsnummer. Medans du väntar på verksamt + Skatteverkets handläggningstid så kan du ägna dig åt att kontakta bank och börja bygga hemsida.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Ekonom) skrev 2025-04-20 15:32:11 följande:

Mitt tips är att starta aktiebolag direkt, de kommer ta några veckor att få allt klart endå. Köp via citadellet eller liknande så sparar du massa tid. se sen till att momsregistrera dig i precessen och få till alla räkenskaper innan du börjar sälja. Det kan annars bli rätt dyrt och struligt när du måste koppla in en person som mig. Min sambo har en e-handel där jag sköter ekonomin. De finns många misstag som han tagit som jag fått reda upp i efterhand. Många leverantörer vill ha ett företag bakom med momsregistreringsnummer. Medans du väntar på verksamt + Skatteverkets handläggningstid så kan du ägna dig åt att kontakta bank och börja bygga hemsida.

Hej och tack!
    Jag vet ju att det är den vägen man bör gå men jag tänkte att det skulle räcka med EF initialt innan jag ens vet om detta kommer att bära.
    Pengar är som jag skrev inte ett problem just nu men det är ju ändå surt att slänga dem i sjön
Svar på tråden Fallgropar starta bolag?