Anonym (TS) skrev 2025-04-21 00:40:53 följande:
Jag kommer antagligen att lämna honom som det ser ut nu. Vet bara inte hur jag ska kunna vara hemma med dottern efter sommaren utan föräldrapenning. Av olika anledningar kan jag inte få försörjningsstöd , bland annat att hyran är alldeles för hög för det, vi var tvungna att flytta snabbt nyligen på grund av problem med lägenheten som gjorde att det inte gick att bo i (vattenläckor och mögel) som hyresvärden inte ville åtgärda.
Finns det fonder eller något man kan söka? Om jag är ensamstående alltså vilket det är väldigt troligt att jag kommer bli. Tänker bara så jag klarar mig de månaderna mellan att mina dagar är slut och hon kan börja på förskola.
Vi pratade om det nu igen och han sa att han absolut inte kommer ge mig mer än 45 dagar med lägstanivå. Jag sa att jag behöver ordna så jag kan börja plugga igen i höst isåfall och han sa att det inte är hans problem och att han inte kan säga nu om eller när han tänker vara pappaledig och om jag tar upp det igen får jag inte ens de dagarna. Och så tyckte han jag kan plugga på distans men min utbildning är inte på distans och innehåller praktik när jag måste vara borta hela dagarna och ibland kvällar.
Jag valde att skaffa barn med honom ja ,första gemensamma barnet var planerat men inte andra , tyvärr var det redan inte så bra mellan oss då.
Anonym (TS) skrev 2025-04-21 10:43:52 följande:
Tack för svar.. Ja jag tror det är så att han gillar makten med det. När han har gjort slut på sina pengar (fast han jobbar och har mer än jag) kan han be mig att få låna tills nästa lön och om han inte får det kommer jag inte få några föräldradagar eller underhållsstöd. Kan ju söka underhållstöd genom Försäkringskassan , alltså att de kräver in det av honom så jag får av dom om jag inte får direkt av honom men det kan dra ut på tiden.
Jag ska försöka prata med Kvinnjour och Försäkringskassan och kanske soc också. Sa det igår till honom att jag kommer behöva prata med soc isåfall.
Han använder det där med att ge dottern ersättning för att ?hota? också, så fort jag ber honom ha henne typ för att jag ska gå och handla säger han att han kan det om hon börjar med ersättning (fast hon skulle klara sig utan problem i 30-40 min om jag nyss har ammat) bara för att han vet att jag vill fortsätta amma. Och amningen funkar jättebra , hon fick lite ersättning första dagarna på BB innan mjölken rann till ordentligt efter snitt , sen har jag bara ammat och hon väger långt över medel.
Dessutom kommer hon ju vara över 6 månader när mina dagar är slut och kunna äta gröt och barnmat och sånt men han säger ändå att han kan vara pappaledig om jag lär henne dricka ersättning bara för att han vet att jag inte vill det (inget fel med det men onödigt om man kan och vill amma).
Näe, men alltså, det där är ingen relation. Han bryr sig ju inte om dig eller era barn. Så gör slut. Det är inte bra för någon att du är tillsammans med honom. Han säger ju själv att han inte bryr sig hur ekonomin går ihop för dig. Om du inte sagt att ni fortfarande var ett par skulle jag anta utifrån hur du beskriver honom att han är ett ex som vill jävlas.
Nu imorgon kan du börja kontakta kvinnojour, soc och försäkringskassan och se vilken hjälp du kan få och om du kan få enskild vårdnad.
Har du någon släkting eller så som du kan få hjälp av tills vidare?