• Anonym (TS)

Pappan vill inte ge bort dagar och inte heller vara hemma med barnet

Vad gör man i en sån situation? Jag kan inte vara hemma utan föräldrapenning och hon kan ju inte börja på förskola när hon är 7-8 månader när mina dagar tar slut (behövde ta ut lite mer än en månad i slutet av graviditeten också). 

Han säger att han kan ge bort dagarna med lägstanivå men inte de andra för jag har så mycket sämre föräldrapenning än han. Det är sant för han jobbar och jag pluggade (högskoleutbildning, är i 35-årsåldern) innan jag blev gravid. Men ska han ha kvar dagarna måste han ju vara hemma med henne, inte bara spara för att ta ut som semester då och då (verkar vara det han har tänkt). 

Vi är särbo / sambo på deltid olika anledningar, mest att jag bor för långt från hans jobb men kan inte flytta närmare på grund av att mitt äldre barn från ett tidigare förhållande har kompisar och skola och allt här. Vi har inte gemensam ekonomi men han ger mig motsvarande underhållsstöd för våra två gemensamma barn och så handlar båda mat och sånt när han är här.

Vill han inte ge bort dagarna måste han ju antingen vara hemma med dottern eller hjälpa mig med pengar så jag kan vara hemma utan föräldrapenning. Hur får jag honom att förstå det? Och vad gör jag om han bara låter mig vara hemma och vara utan helt (då är såklart relationen över).

Dottern är snart 3 månader gammal nu och helammad men hon kommer ju inte vara helammad när mina dagar är slut för då är hon över 6 månader och kan äta också och så kan jag pumpa eller så får han ge välling om han är pappaledig. 

• Svar på tråden Pappan vill inte ge bort dagar och inte heller vara hemma med barnet
  • Anonym (Suck)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-21 00:43:43 följande:
    Ångrar verkligen att jag skrev på att vi skulle ha gemensam vårdnad. Nu finns det väl inte så mycket att göra längre. En värdnadsvist drar väl ut på tiden och kostar massa pengar. Ska prata med Familjerätten men tror det är för sent tyvärr när jag har skrivit på. 
    Ja, hör av dig till din närmaste kvinnojour. De har väldigt bra koll på advokater i området.
    därefter kommer du och advokaten ta det därifrån. Du kan ha rättsskydd i hemförsäkringen men de flesta bolag kräver att man ska ha bott ifrån varandra i minst ett år. min vårdnadstvist fick jag betala 12000kr men då fick jag rättshjälp av staten istället (glapp i hemförsäkringe). Jag är precis uppe i umgängestvist och har haft två möten och en muntlig förberedelse i målet. Min advokat har hittills kostat 37000kr. Men har hemförsäkring idag så har endast fått betala 7000kr än så länge.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Suck) skrev 2025-04-21 01:08:53 följande:
    Ja, hör av dig till din närmaste kvinnojour. De har väldigt bra koll på advokater i området.
    därefter kommer du och advokaten ta det därifrån. Du kan ha rättsskydd i hemförsäkringen men de flesta bolag kräver att man ska ha bott ifrån varandra i minst ett år. min vårdnadstvist fick jag betala 12000kr men då fick jag rättshjälp av staten istället (glapp i hemförsäkringe). Jag är precis uppe i umgängestvist och har haft två möten och en muntlig förberedelse i målet. Min advokat har hittills kostat 37000kr. Men har hemförsäkring idag så har endast fått betala 7000kr än så länge.

Tack för svar! Vi har aldrig varit skrivna på samma adress och vi bor ju inte tillsammans på heltid så vet inte om det räknas som att vi bor ifrån varandra. Vi har ju haft en relation ändå men varit särbos kan man säga största delen av tiden. 

Ångrar att jag skrev på men jag tänkte att om jag inte gör det kommer han kanske starta en vårdnadstvist , ville såklart helst undvika det.. och då visste jag inte om det här än, att han tänkte låta mig vara hemma med dottern utan någon inkomst. 

Ska ringa kvinnojour också och prata med dom. Vi har haft kontakt med socialtjänst och enheten mot våld förut efter något som han gjorde mot mig när för 2 år sen men sen gick vi i familjebehandling och han gick i anger management och det blev mycket bättre mellan oss och vi försökte hålla ihop för barnets skull .. och jag blev gravid igen och klarade inte att göra abort. Jag vet att jag borde lämnat honom för längesen.

Hatar att jag ska vara beroende av honom ekonomiskt bara för att han bestämmer om jag får föräldrapenning eller inte. Vet att flera i tråden har skrivit att man inte ska skylla på politiker men det är ju så här det kan bli , att man är fast i en relation man inte vill vara i på grund av att pappan får hälften av dagarna oavsett om barnet faktiskt är med honom eller inte. 

Vann du din vårdnadstvist och fick ensam vårdnad? 

• Anonym (U)

Han kan ta ut föräldraledighet när han ändå tänkt vara ledig, typ helgerna.

Skulle önska att systemet byggdes om. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma)

Istället att vi tvingar oss att skriva ensam omvårdnaden menar jag. För det kan vara viktigt ändå att de stor på omvårdnaden.

• Anonym (Anja)

Hans fasoner är inte rimliga. Han verkar se sina dagar som betald semester eller något? Dagarna är till för den som är hemma med barnet. Blir det över dagar är det såklart roligt att kunna ta ledigt och umgås med sitt barn senare.

Du behöver nog ta ett ordentligt snack med honom (om du inte redan gjort det). Förklara att antingen för han över dagar så att de räcker så länge du är hemma med barnet, eller så är han hemma med barnet eller så försörjer han med samma ersättning som föräldrapenning om han inte vill vara hemma eller föra över. Märkligt beteende. Måste vara ganska stressande för dig att oroa dig över ekonomin?

• Anonym (Anja)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-21 00:40:53 följande:

Jag kommer antagligen att lämna honom som det ser ut nu. Vet bara inte hur jag ska kunna vara hemma med dottern efter sommaren utan föräldrapenning. Av olika anledningar kan jag inte få försörjningsstöd , bland annat att hyran är alldeles för hög för det, vi var tvungna att flytta snabbt nyligen på grund av problem med lägenheten som gjorde att det inte gick att bo i (vattenläckor och mögel) som hyresvärden inte ville åtgärda. 

Finns det fonder eller något man kan söka? Om jag är ensamstående alltså vilket det är väldigt troligt att jag kommer bli. Tänker bara så jag klarar mig de månaderna mellan att mina dagar är slut och hon kan börja på förskola. 

Vi pratade om det nu igen och han sa att han absolut inte kommer ge mig mer än 45 dagar med lägstanivå. Jag sa att jag behöver ordna så jag kan börja plugga igen i höst isåfall och han sa att det inte är hans problem och att han inte kan säga nu om eller när han tänker vara pappaledig och om jag tar upp det igen får jag inte ens de dagarna. Och så tyckte han jag kan plugga på distans men min utbildning är inte på distans och innehåller praktik när jag måste vara borta hela dagarna och ibland kvällar. 

Jag valde att skaffa barn med honom ja ,första gemensamma barnet var planerat men inte andra , tyvärr var det redan inte så bra mellan oss då. 

Usch vilken sits han sätter dig i. Han verkar gilla makten med de där dagarna. Försök övertala honom, säg att han behöver vara hemma med barnet ifall han inte för över dagar nu så att du klarar dig fram till förskola. Sen när han fört över lämnar du honom. Fan, finns det ingen man kan ringa och rådfråga? Försäkringskassan, jurist, soc, kvinnojour? Att han satt dig i en rävsax, vägrar ge dagar så du kan försörja dig och barnet, att det är alldeles för tidigt med förskola och jobb, vad ska du göra!? Han behandlar er verkligen illa. Gillar makten som sagt. Inte läst hela tråden men tyckte mig läsa att han varit våldsam. Då vågar du väl ändå inte lämna bort barnet med honom?
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Suck) skrev 2025-04-20 14:49:33 följande:

jag var med om samma sak med mitt ex. alla mina dagar tog slut och han vägrade vara hemma eller överföra dagar till mig. Jag fick ringa socialtjänsten för att rådfråga hur jag ska göra. Vi fick komma in på gemensamt möte och de krävde att han skulle ta sitt föräldraansvar antingen genom att vara pappaledig eller ge mig dagar. Och då bodde vi endå tillsammans. Som sagt..ett ex idag!

Ja, jag tycker ts ska göra samma. Kontakta soc. Kanske skrämmer ett möte upp honom lite och tvingar honom.
  • Anonym (Tess)

Jag vet en mamma som fick dispans så att barnet kunde börja tidigare på förskolan. Jag tycker du ska ta kontakt med soc och se vilken hjälp du kan få. 

Kag förstår att din kärlek för pappan försvinner när han beter sig såhär.  Systemet är tyvärr inte passar för att en förälder ska bete sig så oansvarigt. Jag håller med om att politikerna borde se över systemet och se om de kan ändra reglerna så de blir tryggare för alla. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Anja) skrev 2025-04-21 05:20:44 följande:
    Usch vilken sits han sätter dig i. Han verkar gilla makten med de där dagarna. Försök övertala honom, säg att han behöver vara hemma med barnet ifall han inte för över dagar nu så att du klarar dig fram till förskola. Sen när han fört över lämnar du honom. Fan, finns det ingen man kan ringa och rådfråga? Försäkringskassan, jurist, soc, kvinnojour? Att han satt dig i en rävsax, vägrar ge dagar så du kan försörja dig och barnet, att det är alldeles för tidigt med förskola och jobb, vad ska du göra!? Han behandlar er verkligen illa. Gillar makten som sagt. Inte läst hela tråden men tyckte mig läsa att han varit våldsam. Då vågar du väl ändå inte lämna bort barnet med honom?

Tack för svar.. Ja jag tror det är så att han gillar makten med det. När han har gjort slut på sina pengar (fast han jobbar och har mer än jag) kan han be mig att få låna tills nästa lön och om han inte får det kommer jag inte få några föräldradagar eller underhållsstöd. Kan ju söka underhållstöd genom Försäkringskassan , alltså att de kräver in det av honom så jag får av dom om jag inte får direkt av honom men det kan dra ut på tiden. 

Jag ska försöka prata med Kvinnjour och Försäkringskassan och kanske soc också. Sa det igår till honom att jag kommer behöva prata med soc isåfall. 

Han använder det där med att ge dottern ersättning för att ?hota? också, så fort jag ber honom ha henne typ för att jag ska gå och handla säger han att han kan det om hon börjar med ersättning (fast hon skulle klara sig utan problem i 30-40 min om jag nyss har ammat) bara för att han vet att jag vill fortsätta amma. Och amningen funkar jättebra , hon fick lite ersättning första dagarna på BB innan mjölken rann till ordentligt efter snitt , sen har jag bara ammat och hon väger långt över medel. 

Dessutom kommer hon ju vara över 6 månader när mina dagar är slut och kunna äta gröt och barnmat och sånt men han säger ändå att han kan vara pappaledig om jag lär henne dricka ersättning bara för att han vet att jag inte vill det (inget fel med det men onödigt om man kan och vill amma). 

• Anonym (Mannen)

Han verkar ha svårt med konsekvenstänkandet. Jag undrar hur lämplig han är som förälder öht.

Vad svarar han om du frågar: Vem ska ta hand om barnet om jag inte kan vara föräldraledig? För lägstanivå kan jag inte överleva på.

• Anonym (Alice)
    Anonym (TS) skrev 2025-04-21 00:40:53 följande:

Jag kommer antagligen att lämna honom som det ser ut nu. Vet bara inte hur jag ska kunna vara hemma med dottern efter sommaren utan föräldrapenning. Av olika anledningar kan jag inte få försörjningsstöd , bland annat att hyran är alldeles för hög för det, vi var tvungna att flytta snabbt nyligen på grund av problem med lägenheten som gjorde att det inte gick att bo i (vattenläckor och mögel) som hyresvärden inte ville åtgärda. 

Finns det fonder eller något man kan söka? Om jag är ensamstående alltså vilket det är väldigt troligt att jag kommer bli. Tänker bara så jag klarar mig de månaderna mellan att mina dagar är slut och hon kan börja på förskola. 

Vi pratade om det nu igen och han sa att han absolut inte kommer ge mig mer än 45 dagar med lägstanivå. Jag sa att jag behöver ordna så jag kan börja plugga igen i höst isåfall och han sa att det inte är hans problem och att han inte kan säga nu om eller när han tänker vara pappaledig och om jag tar upp det igen får jag inte ens de dagarna. Och så tyckte han jag kan plugga på distans men min utbildning är inte på distans och innehåller praktik när jag måste vara borta hela dagarna och ibland kvällar. 

Jag valde att skaffa barn med honom ja ,första gemensamma barnet var planerat men inte andra , tyvärr var det redan inte så bra mellan oss då. 

Anonym (TS) skrev 2025-04-21 10:43:52 följande:

Tack för svar.. Ja jag tror det är så att han gillar makten med det. När han har gjort slut på sina pengar (fast han jobbar och har mer än jag) kan han be mig att få låna tills nästa lön och om han inte får det kommer jag inte få några föräldradagar eller underhållsstöd. Kan ju söka underhållstöd genom Försäkringskassan , alltså att de kräver in det av honom så jag får av dom om jag inte får direkt av honom men det kan dra ut på tiden. 

Jag ska försöka prata med Kvinnjour och Försäkringskassan och kanske soc också. Sa det igår till honom att jag kommer behöva prata med soc isåfall. 

Han använder det där med att ge dottern ersättning för att ?hota? också, så fort jag ber honom ha henne typ för att jag ska gå och handla säger han att han kan det om hon börjar med ersättning (fast hon skulle klara sig utan problem i 30-40 min om jag nyss har ammat) bara för att han vet att jag vill fortsätta amma. Och amningen funkar jättebra , hon fick lite ersättning första dagarna på BB innan mjölken rann till ordentligt efter snitt , sen har jag bara ammat och hon väger långt över medel. 

Dessutom kommer hon ju vara över 6 månader när mina dagar är slut och kunna äta gröt och barnmat och sånt men han säger ändå att han kan vara pappaledig om jag lär henne dricka ersättning bara för att han vet att jag inte vill det (inget fel med det men onödigt om man kan och vill amma). 

Näe, men alltså, det där är ingen relation. Han bryr sig ju inte om dig eller era barn. Så gör slut. Det är inte bra för någon att du är tillsammans med honom. Han säger ju själv att han inte bryr sig hur ekonomin går ihop för dig. Om du inte sagt att ni fortfarande var ett par skulle jag anta utifrån hur du beskriver honom att han är ett ex som vill jävlas. 

Nu imorgon kan du börja kontakta kvinnojour, soc och försäkringskassan och se vilken hjälp du kan få och om du kan få enskild vårdnad. 

Har du någon släkting eller så som du kan få hjälp av tills vidare? 
  • Anonym (S)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-21 11:01:39 följande:

Han verkar ha svårt med konsekvenstänkandet. Jag undrar hur lämplig han är som förälder öht.

Vad svarar han om du frågar: Vem ska ta hand om barnet om jag inte kan vara föräldraledig? För lägstanivå kan jag inte överleva på.

Jag tror inte att det är konsekvenstänkandet som felar. Han vet att konsekvenserna av det han gör är att han får TS inträngd i ett hörn, och det är det han vill. Det är ett maktspel. Omsorgen om barnen har inte någon hög prioritet.
  • Anonym (Lämna)

Läste lite i tråden att pappan har adhd och varit våldsam? Lämna aldrig barnet ensam med honom om han har såna tendenser.

Lämna honom med för den delen och ansök om ensam vårdnad. Det är jättemärkligt att han ska behålla sina dagar men du ska gå hemma med barnet. Han resonerar inte som en frisk människa. Föräldrapenning är ju just för att gå hemma och sköta barnet.

Har själv levt med en man som misshandlade mig psykiskt och fysiskt alldeles för länge. Jag gav honom miljoner chanser, han gick själv till psykolog för sitt humör men ärligt ingenting hjälpte. Och nu i efterhand tror jag inte ens att han försökte förändra sig. Det är svårt att lämna, jag behövde traumaterapi i några år efteråt och tyvärr behövt leva med skyddad identitet sen jag lämnade (idag 7 år sen, trodde det bara skulle behöva vara något år men verkar nu mer som jag får leva med det livet ut, undvika sociala sammankomster och ja allt som normalt folk kan göra). Så känns ju som att jag förstörde mitt liv genom att träffa honom men försöker att inte tänka på det allt för mycket. Tror bästa hjälpen genom kvinnojour de lotsar dig sedan vidare var du ska vända dig. Minns det som stor djungel bara olika myndigheter och sen stressen man redan lever med inombords.

• Anonym (Louise)

Ekonomisk misshandel. Bara ett nytt sätt att skada dig. :( 
    Ring Socialtjänst och kvinnojour. Soc kan driva rättsligt att en förälder ska förlora vårdnaden. 

Svar på tråden Pappan vill inte ge bort dagar och inte heller vara hemma med barnet