Anonym (Amerikanen) skrev 2025-04-20 20:05:14 följande:
Om vi i "epitetet" "godhjärtad" lägger saker som "alla ska kunna leva på sin lön", "alla ska kunna ha ett värdigt liv", "alla ska ha rätt vara det de är", "alla ska ha råd och rätt att fylla sina basala behov", med mera sådana saker, ja, då är vänster med godhjärtade än höger, för höger har alltid massa "förutom" om de framför sådana idéer. Ibland måste man gräva efter dessa "förutom", eftersom få politiker gärna säger "alla ska ha rätt till ett värdigt liv, förutom homosexuella / transsexuella / funktionshindrade / mörkhyade / de som har en annan religion än jag".
Högern anser sig inte vara "onda", för det gör ingen. Det gjorde inte Hitler heller. Men det är en konsekvens av deras politik, vilket de inte vill kännas vid.
Att Musk skyller på vänstern och "woke" är för att "vänster" är ett skällsord bland högern i USA. Hade det varit 70 år sedan hade det varit "those f****in' commies" eller "the blacks" eller "those japs" eller något annat.
Du måste här betänka att den Svenska och Europeiska mainstrea-politiska högern står en bra bit till vänster om den amerikanska mainstream-politiska vänsern.
I epitetet "godhjärtad" väljer jag att tolka den som Elon gör. Dvs "empatiska" Han ifrågasätter "vänsterns" godhet, fast "vänstern" själva inte säger sig besitta någon sorts speciell "godhet" utan att det är ett argument som ffa sprids från (extrem) "högern" i det nedlåtande uttrycket "godhetsknarkare" (exempelvis)
Tänket är ju ganska polariserat. Ond eller god. Någon från högern kan mycket väl sympatisera med vissa idéer som faller in inom "woke" någon från "vänstern" kan sympatisera med Elons nazi-ambitioner t ex.
Det är mycket som irriterar mig i det Elon säger, kanske för att han tycker så synd om sig själv, men det är något jag inte riktigt kan sätta fingret på. Kanske att han berättar hur andra ska vara, och när inte det stämmer så är det inte hans analys det är fel på. Halmdockan.