• Anonym (Trött granne)

Lösa hundar i trapphus?

Hur är man funtad som hundägare, när man låter sina hundar springa okopplade i trapphus? Jag har hundrädda barn. Varenda gång vi kommit framåt med hundrädslan (vi närmar oss kopplade hundar som vi känner, och har vågat klappa och vara nära) händer något i vårt trapphus. En hund springer in till barnen när de ska kliva ur hissen, eller så står de väntar i porten när en liten hund börjar nosa dem på hälarna och hoppar upp mot dem. Och då är vi plötsligt flera mil bakåt i hundrädslan.

Brukar det ens vara okej att ha hunden okopplad i trapphus?

• Svar på tråden Lösa hundar i trapphus?
  • Anonym (Näe)

Nej det är inte okej. Särskilt inte när man inte har kontroll på hunden. 

Kontakta hyresvärd/brf-styrelse och fråga om råd. 

• Dexter dot com

Det är absolut inte ok !! Vet du vem hundägaren är så be hyresvärden ta ett samtal med personen.

• Anonym (Trött granne)
    Dexter dot com skrev 2025-04-20 17:53:26 följande:

Det är absolut inte ok !! Vet du vem hundägaren är så be hyresvärden ta ett samtal med personen.

Jag pratade med en idag, när hunden sprang fram till mig. Han var helt oförstående.
  • Anonym (Bea)

Jag har exakt samma erfarenhet, rädda barn som man jobbar med och sen kommer en okopplad hund och man är på ruta noll igen. Hopplöst! 

Prata med hyresvärden/styrelsen och be om att tydliga regler förmedlas. 

• Anonym (Sussi)

Har du alltså flera grannar som alla låter sina hundar springa löst?!

• Anonym (Trött granne)
    Anonym (Sussi) skrev 2025-04-20 17:58:57 följande:

Har du alltså flera grannar som alla låter sina hundar springa löst?!

Just nu har jag bara en. Fram till nyligen hade jag en till (på samma våningsplan), men hon flyttade. I huset bredvid finns ytterligare ett par och de hundarna rusar rakt ut när porten öppnas och springer då gärna fram till och vill leka med barnen.

Gemensamt är att det är småhundar. Vi har många hundar i trapphuset, men de stora hundarna hålls alltid kopplade och deras ägare visar stor hänsyn till mina hundrädda barn. En av de hundarna får vi träna med ibland också.
  • Anonym (Trött granne)
    Anonym (Bea) skrev 2025-04-20 17:58:20 följande:

Jag har exakt samma erfarenhet, rädda barn som man jobbar med och sen kommer en okopplad hund och man är på ruta noll igen. Hopplöst! 

Prata med hyresvärden/styrelsen och be om att tydliga regler förmedlas. 

Det går ju inte komma framåt. Så tröttsamt. Det hjälper inte att ägaren hävdar att huden är så snäll, när mina barn uppfattar att de blir attackerade.
  • Dexter dot com
    Anonym (Trött granne) skrev 2025-04-20 17:54:08 följande:
    Jag pratade med en idag, när hunden sprang fram till mig. Han var helt oförstående.
    Då får du låta hyresvärden ta det med berörda hundägare. Konstigt att dom inte är oroliga att deras hundar ska springa fram till fel person som sparkar hunden eller fel hund som hugger den.
Svar på tråden Lösa hundar i trapphus?