• Anonym (Hjälp)

1,5-åring blivit totalt omöjlig att natta

Har ett barn på 1 år och 8 mån, dvs drygt 1,5 år, som nu senaste tiden gått från att somna inom 10-15 min på kvällen till att ta 2-3 h på sig. Är det nåt som händer vid denna ålder?? Han sover typ 1 h dagtid så det är inte spektakulärt mkt, och mitt på dagen så inte sent. Men det ska stökas, klättras, lekas, gärna halvt ostyrigt. Får nästan panik själv efter 2 h. 

• Svar på tråden 1,5-åring blivit totalt omöjlig att natta
  • Anonym (Mamma)

Vi hade samma problem med vår dotter i den åldern och fick minska ner vilan till 30 min för att sen efter 2 års ålder (nu 3 år) ta bort den helt och istället läsa bok och ta det lite lugnt en stund på em. Nattningarna tar en kvart ungefär och hon sover lugnt i 12 timmar. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-04-20 20:27:32 följande:

Vi hade samma problem med vår dotter i den åldern och fick minska ner vilan till 30 min för att sen efter 2 års ålder (nu 3 år) ta bort den helt och istället läsa bok och ta det lite lugnt en stund på em. Nattningarna tar en kvart ungefär och hon sover lugnt i 12 timmar. 

Här har det aldrig sovits en hel natt, är 2-4 uppvak än. Saken är att barnet är så trött dagtid att han somnar sittandes i maten i princip. Läsa bok funkar inte heller, det blir bara kravlande då. Men vi kanske ska minska ned dagvilan lite för att se om det kan hjälpa.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-04-20 20:30:20 följande:
    Här har det aldrig sovits en hel natt, är 2-4 uppvak än. Saken är att barnet är så trött dagtid att han somnar sittandes i maten i princip. Läsa bok funkar inte heller, det blir bara kravlande då. Men vi kanske ska minska ned dagvilan lite för att se om det kan hjälpa.
    Så hade vi det också med flera uppvak varje natt. det upphörde iom att vi slutade helt med dagvilan. Jag vill minnas att hon också var lite trött på dagen i början men när hon började komma in i att sova mer på natten utan uppvak så löste det sig. 
  • Anonym (Linn)

Var bor ni? Vi bor i norra sverige med midnattssol om sommaren.. för vår del blir det sömnsvårigheter varje år vid denna tid, det blir ljust vid 04.30 och mörkt vid 22 just nu tror jag 😳 

En vecka varje år går åt till nattbusande barn innan de blivit van. Höst/vinter med mycket mörker aldrig varit något problem med sömn, vilket är rätt skönt. Just när det övergår från mörkt till ljust har blivit för oss föräldrar att bara härda ut.

• Anonym (Lothar)

1. Lägg barnet. Läs en saga. Sjung en sång.
    2. Lämna rummet, ligg inte kvar, lämna rummet mörkt men med en glipa i dörren.
    3. Om barnet hör av sig, lägg det igen. 
    4. Gå tillbaka till punkt 1, men ingen läsning, bara sjung. Gå ut.

Gör detta konsekvent 17 gånger per kväll. Efter en vecka är problemet löst.

Svar på tråden 1,5-åring blivit totalt omöjlig att natta