• 86pappa

”Lägger skuld på barnen”

Hej på er!

Jag är helt ny här, måste få höra åsikter från er andra föräldrar?

Jag lever ihop med mamman till vår 5 åring, och likaså hennes tidigare barn som är i tonåren. 

Och jag är rasande på en sak? Vi har haft flera diskussioner om detta genom tiden?.

Ofta så anser jag att hon skuldbelägger barnen..

Typ som att jag och vår femåring är lediga och hon jobbar dan efter.. Då kan hon säga godnatt till honom och sedan lägga till: hoppas ni får en bra dag utan mamma imorgon? 

(Ja, jag och vår son är väldigt tajta men anser inte att det är okej att säga en sån sak oavsett)

Likaså så kan det komma kommentarer om henne äldre barn som bor växelvis och dom vill åka någon dag tidigare till si pappa att hon blir besviken på dom fast dom har bestämt sen tidigare att dom ska få bestämma själva till viss del när dom åker/kommer osv?

Överreagerar jag när jag mår dåligt över sådana här kommentarer till barnen?

• Svar på tråden ”Lägger skuld på barnen”
  • Anonym (Hm)

Nej det är inte rätt, men det är hennes egen osäkerhet som talar. Osäkerheten i att bli bortvald som förälder eller att barnen skulle uppskatta den andra föräldern mer än henne. 

• Anonym (Pol)
    86pappa skrev 2025-04-20 21:12:00 följande:
    ?Lägger skuld på barnen?

Hej på er!

Jag lever ihop med mamman till vår 5 åring, och likaså hennes tidigare barn som är i tonåren. 

Och jag är rasande på en sak? Vi har haft flera diskussioner om detta genom tiden?.

Typ som att jag och vår femåring är lediga och hon jobbar dan efter.. Då kan hon säga godnatt till honom och sedan lägga till: hoppas ni får en bra dag utan mamma imorgon? 

(Ja, jag och vår son är väldigt tajta men anser inte att det är okej att säga en sån sak oavsett)

Likaså så kan det komma kommentarer om henne äldre barn som bor växelvis och dom vill åka någon dag tidigare till si pappa att hon blir besviken på dom fast dom har bestämt sen tidigare att dom ska få bestämma själva till viss del när dom åker/kommer osv?

Krävs stark självkänsla för att inte lägga skuld på barnen. Det är inte så bra att hon hör det men heller ingen katastrof. Försök att acceptera att hon är som hon är och jobba på att du stärker barnens självkänsla.
  • Lynx123

Oacceptabelt. Trycker att du ska gå till en barnpsykolog med henne så att hon får höra det från ett proffs. Säger du något kan jag tänka mig att hon bemöter det som en tyckande.

• 86pappa
    Lynx123 skrev 2025-04-21 08:33:17 följande:

Oacceptabelt. Trycker att du ska gå till en barnpsykolog med henne så att hon får höra det från ett proffs. Säger du något kan jag tänka mig att hon bemöter det som en tyckande.

Jag har försökt få henne att ta tag i sin självkänsla genom att gå och prata med någon och så, men det enda jag får tillbaka är att det är mitt ansvar som partner att få det bättre?

Likaså så kan hon rakt ut kommentera, både så att jag och barnen hör att : livet är bara skit osv. 

Vilket får mig att känna mig så otillräcklig så att jag har i princip gett upp och likaså är det en sak jag inte tycker barnen ska behöva höra.

Vet inte vad jag ska göra längre? 

• 86pappa
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-21 06:09:29 följande:

Nej det är inte rätt, men det är hennes egen osäkerhet som talar. Osäkerheten i att bli bortvald som förälder eller att barnen skulle uppskatta den andra föräldern mer än henne. 

Jag har försökt få henne att ta tag i sin självkänsla genom att gå och prata med någon och så, men det enda jag får tillbaka är att det är mitt ansvar som partner att få det bättre?

Likaså så kan hon rakt ut kommentera, både så att jag och barnen hör att : livet är bara skit osv. 

Vilket får mig att känna mig så otillräcklig så att jag har i princip gett upp och likaså är det en sak jag inte tycker barnen ska behöva höra.

• Anonym (Pol)
    86pappa skrev 2025-04-21 09:33:15 följande:

Fortsätt och kämpa på. Allt du gör har betydelse.

Många förväntar sig en lösning på problem när de flesta problemen faktiskt bara går att lindra effekterna av.
  • Lynx123
    86pappa skrev 2025-04-21 09:31:50 följande:

Fast jag menar en barnpsykolog så att hon åtminstone lär sig hur hon ska bete sig runt barnen. Eller bryr hon sig inte om deras mående?
  • Anonym (M)
    86pappa skrev 2025-04-21 09:31:50 följande:

En partner kan inte ensam göra allt det jobbet. Självklart ska du göra din bit (vilket det verkar som att du gör) men det behövs mer hjälp.

Kommunen brukar erbjuda både parterapi och föräldrautbildning. Jag tänker att det kan vara ett steg på vägen.
  • Spucks

Jag förstår inte: vad är problemet med att hon öskar barnet en fin dag med sin pappa?

Att vara besviken när de stora går till pappan tidigare är itne fel i sig heller, det beror ju på tonfallet eller på hur hon uttrycker sin besvikenhet. Att visa sina barn att man gärna skulle ha haft dem hos sig längre är ju i sig fint. Om hon dock säger något i stil med att de är elaka som lämnar henne, är det såklart en annan sak.

• Anonym (X)
    86pappa skrev 2025-04-20 21:12:00 följande:
    ?Lägger skuld på barnen?

Hej på er!

Kommunen brukar ha föräldrautbildningar, Kometen heter de, och är gratis. Jag tror ni bör skriva upp er på en sådan. Dels för att hon ska få lite verktyg att arbeta med en också för att du ska kunna prata med andra föräldrar.

Hon har ju uppenbarligen taskigt självförtroende och hon utnyttjar barnen för att känna sig bättre utan att tänka på hur de kommer känna senare.
    Gissar att det finns en anledning till att förra förhållandet tog slut....
Svar på tråden ”Lägger skuld på barnen”