• Anonym (Trådstartare)

Längd och vikt 18 månader

hej var på 18 månaders kontrollen med sonen och han ligger under i vikt kurvan han är nu då 77,5 cm och vid 12 månader var han 75,5 alltså bara växt 2 cm på ett halvå, han avviker då med sin kurva han hållt sedan han föddes, han äter super bra och är Aktiv, och vikt kurvan håller han på ett ungefär den är lite under men inget BVC nämnde något om, någon mer som haft barn som växt dåligt på längden ? Börja dom växa på bra igen eller hur blev det för era ? 

• Svar på tråden Längd och vikt 18 månader
  • Anonym (tänkbar förklaring?)

Ibland blir det ett litet hack i kurvan när barnet börjar mätas stående istället för liggande. Kanske är det som är felkällan?

• Anonym (Gm)

Båda mina barn har haft en dipp i sin kurva :) utan att något varit fel. Precis som man lär sig prata och gå olika snabbt så växer man också olika fort. BVC brukar hålla koll att det går framåt. Min ena tjej bar extra långsam med vikten ett tag och vi fick bara råd att lägga mycket smör i maten. Det släpper oftast av sig själv 

• Emy88

Min dotter var 73 cm vid 12 månader. Vid 16 månader var hon 73,5 cm. Vi har haft tätare kontroller eftersom hon varit sjuk ofta och har anemi. Vi var väldigt bekymrade över att hon inte växte. Men nu, vid 18 månaders kontrollen var hon 79 cm. Så från att stått still ett tag gjorde hon ett jättekliv upp. Be om att få en extra kontroll om ett par månader om du är orolig. 

Svar på tråden Längd och vikt 18 månader