• Anonym (TS)

Är val av förskola och skola viktigt?

Ni som är föräldrar som börjat skolan, skulle ni säga att det är viktigt att välja en bra förskola eller skola? 

Exempelvis skulle ni kunna tänka er att flytta frivilligt till ett socialt utsatt område, med sprängningar och skjutningar regelbundet och där skolan och förskolorna står inför större utmaningar? 

Eller om du har chansen skulle du välja att ändå försöka välja ett bostadsområde som har en skola som ändå verkar ha en seriös kvalitet? Där det inte bara är glädjebetyg eller stora problem eller där det faktiskt finns salar för det som skolan behöver. Exempelvis finns det ju skolor utan exempelvis NO-sal, utan hemkunskapssal eller slöjdsalar utan där blir det mycket teoretiskt istället i praktiska ämnen. Om du skulle få chansen att välja, skulle du vilja ge ditt barn en skola med rum som är anpassade för ämnena? 

Anledningen att jag frågar är att jag och min partner är oense. Han säger att det inte spelar någon som helst roll, man kan bo precis var som helst och det spelar ingen roll hur skolan är och inte. Han värdesätter andra saker i livet. Är jag löjlig? 

• Svar på tråden Är val av förskola och skola viktigt?
  • Anonym (well)

Förskola och skola är viktig, men bara för att skolan befinner sig i ett "fint" område betyder det inte att den är bättre. Den bästa skolan mina barn gått i var i just ett utsatt område. Det satsades helt enkelt på skolan där på ett helt annat sätt just för att omådet hade problem. 

Skolan de går i nu, helt vanlig skola i helt vanligt bostadsområde, är inte dålig på något sätt, men den är inte heller lika bra. De kan liksom simma lugnt och utan utmaningar sker sällan inovation och förbättring.

Så man ska inte döma innan man kollat specifikt på skolan. 

• Zandro

Ju mer socioekonomiskt svagt område desto högre skolpeng och mer satsningar samt högre personaltäthet. Men de bästa skolorna finns i trygga rikare områden då de får ofta de bästa lärarna och har normen att skolan är viktig vilket bidrar till bättre skolmiljö och verkliga resultat. Dock är det sociala extremt viktigt så där barnen har vänner brukar vara bästa alternativet. 

• Anonym (TS)
    Anonym (well) skrev 2025-04-20 21:42:08 följande:

Förskola och skola är viktig, men bara för att skolan befinner sig i ett "fint" område betyder det inte att den är bättre. Den bästa skolan mina barn gått i var i just ett utsatt område. Det satsades helt enkelt på skolan där på ett helt annat sätt just för att omådet hade problem. 

Skolan de går i nu, helt vanlig skola i helt vanligt bostadsområde, är inte dålig på något sätt, men den är inte heller lika bra. De kan liksom simma lugnt och utan utmaningar sker sällan inovation och förbättring.

Så man ska inte döma innan man kollat specifikt på skolan. 

Självklart handlar det inte om bostadsområdet, som jag skrev så tog jag upp skolor med glädjebetyg. Glädjebetyg brukar inte finnas på socialt utsatta skolor utan mer friskolor som hyllas till skyarna och som är oftast i något bättre områden?. jag pratar om innehåll. Finns det vettiga lokaler, finns det utbildad personal. Många (inte alla) friskolor anställer helst obehöriga lärare, det är billigare så och kvaliteten blir därefter. 

Nu handlar detta om att vi ska byta stad och jag vill välja ett bra bostadsområde. För min partner är det viktigt att bo nära en specifik idrottshall, det finns ingenting annat som är viktigt för honom. Den här typen av idrottshallar finns inte på så många platser i staden, han tycker att det är det viktiga och att vi ska bo där detta finns. Jag pratar mer om naturområden, att det finns utrymme för barnen att växa och utvecklas, att det är tryggt. Jag vill inte att mina barn ska bo i ett område där eleverna på skolan blir ihjälskjutna. Jag vill inte att någon ska bli skjuten eller att någon ska skjuta, men jag tror inte det är bra för barn att växa upp så. 

Svar på tråden Är val av förskola och skola viktigt?