-
-
Försöker banta vår hund. Veterinären var glasklar: mindre mat, mer motion.Jag gör mitt bästa ? väger maten, räknar godisbitar, tar extra promenader.Och vad gör min kära man? Ger henne skinka under bordet. Smuggelgodis. Extra portioner när han tror att jag inte ser.HUR svårt kan det vara att förstå att hunden inte magiskt går ner i vikt om man fortsätter mata henne som en julgris?!Jag är så ARG att jag snart sätter både hund och man på strikt diet och daglig vägning.Nästa gång någon frågar varför hunden inte går ner i vikt tänker jag bara peka rakt på honom.Så, har någon tips på hur man bantar en hund trots att man bor ihop med sabotören själv?
-
Svar på tråden Banta hund
-
Man skickar mannen till veterinären med jycken nästa gång det är återbesök angående vikten. Om ni inte har något bokat återbesök (inte alltid det bokas om det "bara" gäller viktminskning) så se till att det bokas in ett om några veckor som han då får ta. Så får han förklara varför hunden inte har minskat och så kan veterinären eller sköterskan förhoppningsvis förklara vikten (haha) av att banta det arma djuret.
-
Han verkar ju inte bry sig om att hunden lider av sin övervikt så lägg fram kostnaderna för utredning, rehab, smärtlindring osv som ofta övervikt resulterar i. Han kanske bryr sig om pengar mer än om hundens välmående.
-
Är din man förståndshandikappad?
Om inte, tala med honom.
Hjälper inte det så byt ut mannen. Varför göra saker svårare än det är.
Addera 15 minuter på varje rastning. Du räknar själv på godbitar vilket jag antar är i samband med träning.
Tränar du hunden så öka fysiska delen.
Tränar du inte hunden, men ger godbitar ändå sluta genast. -
En man bryr sig om pengar och räkningar
han ska betala all veterinär kostnader då kommer han att bry sig
en hund behöver inget godis , ge hunden ett tuggben med kyckling på några ggr i veckan , dogman
låt hunden leka lös med andra hundar
bästa sättet att motionera även en äldre hund -
Platsa hunden utanför köket eller rummet ni äter i under måltiderna. Alternativt sätt upp en babygrind eller stäng dörren så att hunden inte kan komma in.
Lämna utrymme för broccoli eller en morot eller något annat med lite större volym och med få kalorier i hundens dagliga matranson och låt mannen ge detta i små bitar.
Låt mannen ta hand om, eller var med när ni väger hunden. Det kan var idé att göra detta dagligen om hunden inte har något emot det, och/eller skriva upp resultaten på väl synlig plats så att man pedagogiskt kan följa viktförändringen.
Nu var det främst barnen i huset som saboterade hundens diet och inte mannen, men något av tipsen kanske funkar för dig med!