• Anonym (??)

Bo på tomten

Hej. 
    Vad tycker ni är rimlig ålder för att bo i en stuga precis utanför boningshuset? 

• Svar på tråden Bo på tomten
  • Anonym (Bill)

När barnet villl, det är ju ingen större skillnad på det och att bo i ett rum i andra änden av huset   

• Anonym (Viktoria)

Beror på barnet och situationen. 

Vet 15-åringar som fixat det svinbra. Vet också 15-åringar som inte skulle klara det alls. 

Vad ingår i stugan? Toa? Kök eller är det bara en friggebod med plats för säng och skrivbord? Hur mycket är det att hålla rent och städa? 

Om man blir sjuk (magsjuka eller hög feber) finns det möjlighet att komma in i stora huset och nli ompysslad? 

Äter man allt i stugan eller allt i bostadshuset? 

Kan barnet stänga av mobilen och dator i tid och inte ligga och surfa eller prata med kompisar långt in på natten?

Är ni trångbodda och behöver utrymmet? 

Om nej på sista frågan så hade jag hellre haft stugan som en gäststuga där man kan gå ut ibland själv oavsett och sova ifred. Jag har ex migrän ibland och önskat att få vara själv. Vi har svärföräldrar 7 timmar med bil bort - en perfekt plats för dem. 

Finns många frågor att ställa. Men vet 15-åringar som fixat det som varit skötsamma pp alla vis. Men också de som inte är. 

• Anonym (J)

Beror på barnet. En del flyttar ju hemifrån när de börjar gymnasiet, så de klarar det uppenbarligen. 

Viktigt är väl om barnet lägger sig i tid och är försiktig med tex stearinljus och eld. Fanns misstanke om fylla eller drogbruk hade jag inte tillåtit det. Just att veta när barnet dräller in efter fest och liknande och i vilket skick hen då är i är ju något man missar om de bor i egen stuga. Kan ni lita på att hen kommer hem när det är bestämt? 

• septembermamma2022

Beror på barnet/tonåringen och hur mogen han eller hon är.

Att sova/bo en helg i lillstugan med kompisar fixar väl de flesta ungar från 9-10 års ålder.

Att flytta ut permanent till en lillstugan och börja ta delvis ansvar för matlagning och vardagssysslor mm kan ju vara lämpligt från kanske 14-15 års ålder om barnet är moget nog, kan ta ansvar för sovtider, hålla snyggt omkring sig osv.

• Anonym (Jo)

Beror på barnet, det är olika från barn till barn men runt 15 års ålder.

Svar på tråden Bo på tomten