• Ja det här är mitt användarnamn

Farlig infektion ELLER hypokondri?

Halloj! Har haft problem med ländryggen på vänster sida i tre veckor nu. Tror det startade efter några dagar med längre promenader än vanligt. (I vanliga fall blir det typ 6000 steg, och nu, typ varannan dag, har det varit uppe i 10 000 - 15 000 steg.) Det började som en jävligt öm ?knuta? på sista revbenet, sedan blev det mer att hela muskeln kändes öm och stel när jag sträckte på mig, böjde mig fram osv. När jag hoppade hugg det också till. Sedan har det varit så i tre veckor.

Nu de senaste dagarna har jag fått så ont under båda knäskålarna när jag belastar benen. Hugger liksom som spikar när jag går typ. Det gör inte lika ont idag när jag går, men när jag hoppar med varannat ben i golvet (bra förklarat) hugger det till. Har fått extrem träningsvärk i låren också, trots flera dagars vila från aktivitet. Min hypokondiska hjärna tror såklart att jag har en pågående OTROLIGT FARLIG inflammation i ryggen, som har spridit sig till knäskålarna och infekterat, som i sin tur har infekterat mina lårmuskler. Har försökt tagit bort tankarna på cancer, så det har jag inte. Men infektion möjligtvis. Och  det har jag blivit förkyld också. Träffade min käre far i lördags som var lite risig, så det är säkert därför jag blivit smittad? ELLER så är det infektionen i rygg-knä-lår som skriker åt mig att söka akutvård.

Har fått tid hos fysioterapeut DEN 6:E MAJ. en evighet kvar och jag är så rädd för att det är någonting allvarligt. Har liksom ett konstant sug i magen och tappat lusten och kreativiteten som jag vanligtvis känner i vardagen. Oron äter liksom upp mig. Så frågan är: överbelastning eller gravsten?
  • Svar på tråden Farlig infektion ELLER hypokondri?
  • Anonym (Hej)

Det är nog bara en helt ofarlig infektion som du jagar upp dig över. Glad

• Just Precis

Låter som en konstig cancer som rusar runt sådär Har du nya skor? 

Du skriver väldigt roligt, smarta människor verkar tyvärr ha mer problem med rusande hjärnor, dock ej med just rusande cancer vad jag vet så oroa dig inte nu.

Säkert borta lagom till fysioterapeut, så brukar det ju vara.

• Anonym (Jen)

Låter lite hypokondriskt. Det har nog bara blivit lite inflammerat efter långa promenader. Du behöver nog inte alls oroa dig. 

• Anonym (Daa)

Infektion är det knappast. Sånt får man av virus och bakterier. Däremot en inflammation som troligtvis även har påverkat dina knän då du felbelastat kroppen pga det onda i ryggen. 

Har du tagit något som helst antiinflammatoriskt?

• Ja det här är mitt användarnamn
    Anonym (Daa) skrev 2025-04-24 00:18:10 följande:

Infektion är det knappast. Sånt får man av virus och bakterier. Däremot en inflammation som troligtvis även har påverkat dina knän då du felbelastat kroppen pga det onda i ryggen. 

Har du tagit något som helst antiinflammatoriskt?

Ja det där lät ju rätt logiskt med felbelastning. Men när ska det gå över?? Jag har ju inte tränat någonting nu ju. Däremot handlat och gått runt så gott jag kan. Har inte ätit någonting antiinflammatorisk, om du menar typ Ipren eller liknande?
  • Anonym (Jag vet vad doktorn säger)
    Ja det här är mitt användarnamn skrev 2025-04-24 10:31:36 följande:
    Ja det där lät ju rätt logiskt med felbelastning. Men när ska det gå över?? Jag har ju inte tränat någonting nu ju. Däremot handlat och gått runt så gott jag kan. Har inte ätit någonting antiinflammatorisk, om du menar typ Ipren eller liknande?
    Det enda VC kommer att säga om du träffar en läkare idag är "ät Ipren en vecka,  hör av dig om det skulle bli värre eller om det inte gått över efter den tiden".

Alltså är det det normala personer börjar med att göra, om man inte TROTS smärtstillande fortfarande har ont så man inte kan sova eller äta, eller så ont att man inte kan stå rak utan smärtstillande. Då söker man givetvis akut.

Vänta bara tills du blir 50+, då kan man vakna efter en helt vanlig natts sömn med plötslig nackspärr eller att ha dragit till en muskel i benet så det viker sig när man kliver ur sängen. Helsjukt är det.

Kroppen behöver röra på sig varje vecka för att hålla sig så frisk som möjligt och stimulera läkning men efterhand så börjar den hitta på konstigheter i alla fall.
  • Anonym (Säkert inflammation)

Du kan prova ta lite ofarlig tumeric ( gurkmeja m ingefära) i några veckor istället för dåliga värktabletter. Jag har ledgångsreumatism och har fått riktigt bra effekt av dessa. Inte behövt ta värktabletter varje dag på flera månader. Ibland kombinerar jag med omega3, båda är väldigt inflammationshämmande, och ofarliga att ta. 

Om det är inflammation i kroppen så kommer detta eller Ipren att hjälpa. Går det inte över efter 1-2 veckor så kan man alltid kontakta vården. Börja med att prova och se om receptfria hjälper först.

Svar på tråden Farlig infektion ELLER hypokondri?