Är det viktigt att alla människor får höras?
Jag studerar ett program på universitetet där vi har en blandad klass med folk från hela Sverige. Småbyar till storstäder.
Jag har märkt att vissa av dom som är från mycket små platser i Sverige har en helt annan kultur än oss andra. Dom använder rasistiska ord och väldigt förlegade saker, en oförmåga att analysera.
Just nu läser vi en kurs om att beroende på klassbakgrund så får vissa personer inte samma utrymme till att delta i diskussioner.
Jag kan i mina mörkaste stunder fundera över om det verkligen är ett problem. För jag fattar att vissa av klasskamraterna verkligen inte hänger med oss andra om vad rasism är, dom pratar mest om deras uppväxt med raggarbilarna som åker runt i deras samhälle på EN gata. Sedan kommer vi andra som diskuterar på ett helt annat sätt, fått en helt annan uppfostran. Vi andra blir ju chockade när dessa personer som är tjejer beskriver hur kvinnor våldtas för att dom bjuder ut sig själva, att dom varit med om en tjej som hittade på att hon blivit våldtagen i hennes by och att hon gjort detta för att tjäna pengar (få skadestånd) och att mannen blivit dömd men att hela samhället vände tjejen ryggen.
När vi andra argumenterade emot henne så fortsatte hon att spä på om hur tjejer gör såhär hela tiden, det fanns inga tydliga skador på henne och dessutom va hon känd för att vara slampig i byn.
Det här är liksom nivån på diskussionen man har med henne. Där hon kommer ifrån verkar detta vara en normal uppfattning. Frågan är om det verkligen är så farligt om hon bara får sitta och lyssna på något annat? Skulle det tillföra saker att sitta och lyssna på den här skiten?