• Anonym (TS)

Arbetstidsregler

Vad gäller för 16 åring som går gymnasiet och extrajobbar? Räknas skoltiden in som arbetstid eller kan man förväntas gå skola kl 8.15-15 och sen arbeta 16-21? 
    Jag hittar endast för dem upp till 15 år, att där får man inte arbeta mer än 2 timmar efter skoltid och 7 timmar på helgen. För 16-åringar står det att man ska ta hänsyn till att man ska orka med skolan också, men inga specifika tider. Dottern har ansökt om extrajobb på en snabbmatsrestaurang och varit och provjobbat två dagar enligt ovanstående tid. Hon känner att hon inte kommer orka detta i längden, men är orolig för att inte erbjudas jobb om hon säger att hon inte orkar jobba så mycket samtidigt som hon går skola.

• Svar på tråden Arbetstidsregler
  • mammatill6

Finns inga regler så det är helt ok. Är ju upp till den anställda att avgöra vad den orkar men det är ju också stor risk att arbetsgivaren säger nej om man tar ett jobb men endast vill arbeta några timmar av passen.

• Anonym (MammaJobbar)

Förväntas?
    Arbetsgivaren har ju bara arbetstiden att ta hänsyn till.
    Att medarbetaren är i skolan del av dagen är ju inte deras problem rent krasst...
    Reglerna går att läsa här, hyfsat lättläst:
    Arbetstider för minderåriga - Arbetsmiljöverket

Men det är väl bara sunt att din ungdom känner att det här kan bli för mycket. Och skolan måste ändå anses vara prio i den åldern.

Min äldsta son började jobba extra inom handel under våren i åk2 i gymnasiet. Innan dess fanns inte tid pga mycket i skolan + aktiviteter på fritiden.
    Han har ett schema på varannan helg (lördag + söndag).
    Sommaren mellan åk2 och åk 3 jobbade han heltid i 5v för att täcka för ordinarie personal som var semesterledig. Sen tillbaka till sitt helgschema.

Utöver det har arbetsgivaren en app där lediga pass läggs ut och då är våra regler kring det att skolan alltid har prio. Är det prov eller skrivning och han har planerat att plugga på eftermiddagen så måste det går före. Inte skriva upp sig på jobb 16-20 även om han tycker själv att han hinner för det gör han inte. 

Men är det lugnt med skolarbete och han inte stressar upp sig och inte ska upp tidigt morgonen därpå så får han skriva upp sig på extrapass. Sport-och påsklov har det också blivit extra pass pga ordinarie personal velat vara ledig.

Själv jobbade jag inom snabbmat från att jag blev 15 men det var främst söndagar pga bättre OB då. Vardagar hade jag aldrig pallat.

Svar på tråden Arbetstidsregler