• Anonym (Mim)

Ni mer barn som har/haft tvång

Fick ni bra hjälp? Hur har det blivit för barnet/tonåringen? 

Har en 12 åring med tvång som också är mitt i en extremt hormonell fas med utbrott och attityd. Är väldigt motvillig att utmana sig själv och sina tvång och jag är helt slut. Vi har fått en tid på BUP men jag vet inte hur mycket jag tror det kommer kunna hjälpa då hon stoppar huvudet i sanden och den som själv har tvånget behöver ju exponera sig. 

• Svar på tråden Ni mer barn som har/haft tvång
  • Studentpappa

Vi har en tjej med tvång och KBT fungerade väldigt bra. Det fick vi hjälp med på BUP, sen går det i vågor men har vi inte fått hjälp har nog hon varit hemmasittare idag.

Även om mycket finns kvar går det enklare att bryta dåliga mönster nu. Hon var också arg och det förstår jag då det ger ångest och frustration.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Mim)
    Studentpappa skrev 2025-04-23 22:18:27 följande:

Vi har en tjej med tvång och KBT fungerade väldigt bra. Det fick vi hjälp med på BUP, sen går det i vågor men har vi inte fått hjälp har nog hon varit hemmasittare idag.

Även om mycket finns kvar går det enklare att bryta dåliga mönster nu. Hon var också arg och det förstår jag då det ger ångest och frustration.

Tack för ditt svar.

Gick hon på plats eller var det internet-KBT? Lät som att det var det de vill vi ska gå.
    Fick hon medicin? 

• Studentpappa
    Anonym (Mim) skrev 2025-04-23 22:24:31 följande:

Tack för ditt svar.

Gick hon på plats eller var det internet-KBT? Lät som att det var det de vill vi ska gå.
    Fick hon medicin? 

Vi gick på barn och familjehälsan först på samtal men det gav inget då blev det BUP. Jag fick vara rätt på för att vi skulle få komma dit, dom tyckte hon var för frisk för BUP men jag tyckte det var jävligt onödigt att vänta tills hon mådde tillräckligt dåligt för att passa deras mall. För dit hade vi onekligen kommit.

Så vi fick fortsätta efter första mötet. Vi gick på plats inget annat och det krävdes bara några ggr, KBT ger ofta resultat snabbt. Ingen medicin.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (J)

Jag hade extrema tvång som tonåring. Fick SSRI, terapi och allt möjligt men inget funkade. 

Hade PANDAS. 

Nu har jag inga besvär längre.

• Anonym (J)

Så det där med att exponera sig stämmer inte alltid enligt mig. Viktigt att se så det inte ligger något annat bakom! 

• Anonym (Mim)
    Anonym (J) skrev 2025-04-24 06:51:10 följande:

Jag hade extrema tvång som tonåring. Fick SSRI, terapi och allt möjligt men inget funkade. 

Hade PANDAS. 

Nu har jag inga besvär längre.

Hur gick det över? Vad jag förstått är behandlingen samma vid PANDAS. 
Svar på tråden Ni mer barn som har/haft tvång