• Anonym (Trådstartaren)

Hjälp att tolka exet

Hej

När jag träffade min nuvarande pojkvän (kallar honom M) så var han och hans ex goda vänner. Bland det första hon sa till mig var :"Du ska veta att om det inte vore för att jag inte ville fortsätta vara tillsammans med M så skulle vi vara det än idag"

Varför sa hon så? Hur tolkar ni det?

Det är inte det enda förvirrande hon sagt och gjort kan tilläggas.

• Svar på tråden Hjälp att tolka exet
  • Anonym (Jag)

Mest troligt ville hon markera för dig att om hon ville ha M så skulle hon kunna få honom igen.

• Anonym (Trådstartaren)

Varför viil hon markera det för mig? Hon har ju gått vidare. Om hon var hans vän på riktigt skulle hon ju vara glad för hans skull, att han träffat någon ny, inte sant?

• Anonym (Trådstartaren)

Elakt sagt mot både mig och M tycker jag. Vad vinner hon på det liksom?

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Skulle tolka det som att han fortfarande "springer" efter henne och du kanske borde veta att du är ett andrahandsval för honom? Han kanske behöver komma över henne innan han försöker inleda en relation med nån ny? 
    Riktiga vänner är de troligen inte, han är nog vän med henne med förhoppning om att hon vill ha honom tillbaka. 

• Dexter dot com
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2025-04-24 09:15:01 följande:

Elakt sagt mot både mig och M tycker jag. Vad vinner hon på det liksom?

Det kan ju vara sant och hon av snällhet vill tala om att du inte är hans första hands val. Hur länge har det varit slut mellan dom och hur länge har ni haft en relation?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Dexter dot com skrev 2025-04-24 10:20:41 följande:
    Det kan ju vara sant och hon av snällhet vill tala om att du inte är hans första hands val. Hur länge har det varit slut mellan dom och hur länge har ni haft en relation?
    Exakt som jag skrev. Inte roligt för ts att höra, men jag tror (tyvärr) att det är så. Men ts kanske nöjer sig med det och/eller hoppas på att det ändras med tiden? 
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-04-24 09:34:52 följande:

Skulle tolka det som att han fortfarande "springer" efter henne och du kanske borde veta att du är ett andrahandsval för honom? Han kanske behöver komma över henne innan han försöker inleda en relation med nån ny? 
    Riktiga vänner är de troligen inte, han är nog vän med henne med förhoppning om att hon vill ha honom tillbaka. 

Ja min misstanke är dels att hon inte tål att en ny tjej kommer och blir hans nr.1 dels att han inte var helt över henne, vilket han dock sagt till mig att han var helt och hållet. Det hade varit slut i 2 år mellan dem innan jag kom in i bilden. 
    Iallafall svalde jag mycket där i början (vi har varit tillsammans i ca 1,5 år nu) och till sist sa jag att det inte kändes bra. Att hon beter sig illa och att han behöver stå upp för mig och säga att hennes beteende inte är ok. Han pratade med henne och sa upp kontakten med henne helt och hållet. Det hade jag aldrig väntat mig. De har noll kontakt sen den dagen. Men jag funderar på det ibland, varför hon betedde sig sådär. Om hon nu var hans vän. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2025-04-24 10:50:28 följande:
    Ja min misstanke är dels att hon inte tål att en ny tjej kommer och blir hans nr.1 dels att han inte var helt över henne, vilket han dock sagt till mig att han var helt och hållet. Det hade varit slut i 2 år mellan dem innan jag kom in i bilden. 
    Iallafall svalde jag mycket där i början (vi har varit tillsammans i ca 1,5 år nu) och till sist sa jag att det inte kändes bra. Att hon beter sig illa och att han behöver stå upp för mig och säga att hennes beteende inte är ok. Han pratade med henne och sa upp kontakten med henne helt och hållet. Det hade jag aldrig väntat mig. De har noll kontakt sen den dagen. Men jag funderar på det ibland, varför hon betedde sig sådär. Om hon nu var hans vän. 
    Vilken tur. Då gav han upp till slut och förhoppningsvis är du hans förstahandsval nu {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (origo)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2025-04-24 08:45:38 följande:

Bland det första hon sa till mig var :"Du ska veta att om det inte vore för att jag inte ville fortsätta vara tillsammans med M så skulle vi vara det än idag"

Varför sa hon så? Hur tolkar ni det?

Skulle tolka det som ett hint från hennes sida att han inte är den trogna typen och att han fortfarande försöker få ihop det med henne, som alltså tröttnat på det. Varför skulle man annars komma med en sån replik som det första man säger och börja den med 'du ska veta'?
  • Lynx123

Antingen vill hon hävda sig eller så har han faktiskt velat fortsätta med henne efter att det tog slut. Bara de vet sanningen. Om ni har det bra så tror jag inte att du har mycket att oroa dig för men var lite lyhörd om han tex snackar en massa skit om henne eller höjer henne till skyarna..båda kan vara tecken på att han inte riktigt är över henne.

• Anonym (Lilo)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2025-04-24 09:13:28 följande:

Varför viil hon markera det för mig? Hon har ju gått vidare. Om hon var hans vän på riktigt skulle hon ju vara glad för hans skull, att han träffat någon ny, inte sant?

Jag tycker det var lite smaklöst att säga så inför dig, men om han hade försökt fjäska in sig hos henne igen bara en kort tid innan eller efter att han mötte dig kanske det mer var en reaktion på det, att hon tyckte han var oärlig.

Ibland blir man förvånad hur män som hävdar att man har förstört deras liv och de aldrig kommer att komma över det är strålande nykära i en annan kvinna bara några veckor senare.
Svar på tråden Hjälp att tolka exet