• Samanta245

När är det bäst att försöka bli gravid efter ett missfall

Ska man vänta eller ska man försöka direkt efter ett missfall? Hur gjorde ni och hur gick det sen?

• Svar på tråden När är det bäst att försöka bli gravid efter ett missfall
  • Anonym (Helen)
    Samanta245 skrev 2025-04-24 11:12:04 följande:

Ska man vänta eller ska man försöka direkt efter ett missfall? Hur gjorde ni och hur gick det sen?

Vi valde att vänta en månad, alltså en mens emellan missfallet och nytt försök. Det kändes skönt att se att mensen kom som normalt, höll i sig normal längd osv. På nåt sätt så kändes det som att den mensen rensade ut efter missfallet. Dels fysiskt då jag känt mig väldigt svullen över nedre delen av magen och dels psykiskt att låta hjärnan hinna ikapp. 

Jag blev gravid på första försöket efter mensen och det gick bra. 
  • Samanta245
    Anonym (Helen) skrev 2025-04-24 11:19:19 följande:
    Vi valde att vänta en månad, alltså en mens emellan missfallet och nytt försök. Det kändes skönt att se att mensen kom som normalt, höll i sig normal längd osv. På nåt sätt så kändes det som att den mensen rensade ut efter missfallet. Dels fysiskt då jag känt mig väldigt svullen över nedre delen av magen och dels psykiskt att låta hjärnan hinna ikapp. 

Jag blev gravid på första försöket efter mensen och det gick bra. 
    Fick du missfall en gång 
  • Anonym (Helen)
    Samanta245 skrev 2025-04-24 12:20:12 följande:
    Fick du missfall en gång 
    Ja. 
  • Anonym4848
    Samanta245 skrev 2025-04-24 11:12:04 följande:

Vi körde på direkt efter skrapning utan mens emellan och blev gravida direkt med barnet som nu är 3 år. Hjärta
  • Anonym (M)

Efter det tidiga missfallet blev jag gravid direkt efter. Hade alltså ingen mens emellan.

Efter ett senare missfall strulade mensen lite en cykel så jag väntade ytterligare en cykel så att kroppen skulle vara normal. Blev gravid på första försöket. Hade då haft två menscykler innan jag blev gravid. 

• Samanta245
    Anonym (M) skrev 2025-04-24 20:41:13 följande:

Efter det tidiga missfallet blev jag gravid direkt efter. Hade alltså ingen mens emellan.

Efter ett senare missfall strulade mensen lite en cykel så jag väntade ytterligare en cykel så att kroppen skulle vara normal. Blev gravid på första försöket. Hade då haft två menscykler innan jag blev gravid. 

Gick det hela vägen eller fick du missfall igen 
  • Samanta245
    Anonym4848 skrev 2025-04-24 19:57:01 följande:
    Vi körde på direkt efter skrapning utan mens emellan och blev gravida direkt med barnet som nu är 3 år. Hjärta
    Jag vill också bli gravid direkt efter ett missfall men problemet är att jag inte vet om allt har kommit ut
  • Anonym (W)

Finns forskning som visar att man har ökad chans att bli gravid igen inom 3-6 månader efter ett missfall jämfört med normalt. Att man alltså av någon anledning är lite mer fertil under den tiden.

• Anonym (Anonym4532)

Vi försökte direkt efter vårt MA, ingen mens emellan och blev gravida direkt men det var tyvärr ett missfall med, det var i januari och väntar o hoppas på nytt plus men vill sig inte för oss ❤️

Svar på tråden När är det bäst att försöka bli gravid efter ett missfall