• Pdmas

Chokladflingor med drake

Hej!
    När jag växte upp (början av 00-talet) fanns det en grön flingförpackning med en drake på. Flingorna var puffat ris om jag inte missminner mig och såg ut ungefär som musbajs. Har letat som en galning till och från senaste åren för måste ta reda på vad fasen dom hette o gärna se en bild på ett paket. Är till 99% säker på att de inte säljs längre men av ren jävla bestämdhet måste jag få reda på det för att kunna lugna själen. Någon som känner igen något av de jag tagit upp?

• Svar på tråden Chokladflingor med drake
  • Anonym (e)

KELLOGG'S ZIMMY'S CHOCO DRAGON EGGS?

kopierade så heh

• Pdmas

nej tyvärr inte. Formen är mer lik Kelloggs avlånga och smala Coco pops. Börjar tro att min hjärna bara hittat på alla gånger jag ätit dom med tanke på hur mycket jag sökt på nätet utan framsteg. 

• Anonym (Muslort)

Nu kanske det är lite utanför det du tänker, men kalaspuffarna var väl en stapelvara i många hushåll. De har väl haft en varierad grafik

• Anonym (Denna?)

Gron forpackning med dragon puffs: https://dragon.style/@xinjinmeng/104260339413042449

• Pdmas

Haha stort tack för engagemanget. Tyvärr är ingen spot on men den choco nubis med krokodilen var mest lik hittills. är rätt så övertygad om att förpackningen var grön men är inte lika övertygad längre om att det var en drake, kan likväl ha varit en krokodil. var säkert 18-20 år sedan jag åt senast så minnet kan bedra. det jag vet till 100 är att chokladpuffarna var smala och avlånga då jag ofta skojade och sa att jag åt ?musbajs?. 

Det här är en sån löjlig grej egentligen men stör mig så mycket på att jag inte lyckas hitta en bild på dom. Det är som om dom aldrig existerat. 

• Anonym (Denna?)
    Pdmas skrev 2025-04-24 17:09:24 följande:

...inte lika övertygad längre om att det var en drake, kan likväl ha varit en krokodil....
    ... chokladpuffarna var smala och avlånga ... 

Croco pops kanske? www.deviantart.com/rmax2/art/Croco-Pops-182901225
    Kan ju haft en annan forpackning i Sverige.
  • Anonym (Hm)

Tänker bara på Smacks men det är mer en groda,😅

• Anonym (Eli)
    Har du någon aning om var flingorna kunde köpas? Om det var på typ Ica eller Coop eller om de kom från någon liten privatägd kiosk som köpte in från någon grossist som inte sålde i de stora kedjorna?

Var i Sverige? En sak jag minns från 20 år tillbaka och tidigare var att utbudet kunde variera något enormt beroende på var man bodde. När min familj, som bodde i övre Norrland, reste söderut blev jag alltid lika förundrad över hur annorlunda det var att handla på en Ica-butik i centrala Stockholm jämfört med lilla Ica Supermarket i Västerbottens inland. För att inte tala om Gotland, vi åt jättegoda flingor och marmelad där som inte verkade existera norr om Gävle och då passade jag på att fylla handbagaget med massor av dessa varor 😁 före 9/11 var det lättare att smuggla hem en massa mat...

Jag vet inte om jag känner igen beskrivningen på flingorna du beskriver men jag letar gärna vidare.
  • Pdmas

Vad jag kan minnas så fanns dom definitivt på city gross då det var den butiken som mina föräldrar handlade mest i på den tiden. jag bor i Småland men tänker att om dom fanns i en stor kedja såsom city gross så bör den ha varit en del av deras sortiment i stort sett överallt i landet.

jag hade helt o hållet glömt bort dom förrän ett par år tillbaka då jag gick i affären och kollade på flinghyllorna och det slog mig att jag åt dom ?drakflingorna? som barn. kikade runt på hyllorna för att se om jag kunde hitta dom men utan resultat. O sen dess har jag lite till och från försökt googla mig fram för att hitta dom men utan resultat. och det är just det senaste som stör mig mest och gör att jag inte vill ge mig. Måste få se en jäkla bild på dom. Bara av ren jäkla bestämdhet o för att känna någon form av tillfredsställelse efter allt sökande. 

Har slut på idéer kring hur man ska formulera sina sökningar för att få resultat. 

• Pdmas

Är super tacksam för alla förslag men måste tyvärr säga att ingen stämmer än så länge. 

vet inte om detta kommer hjälpa något men det brukade finnas skedar i botten på förpackningen. vill minnas att de var i plast o fanns i olika färger. har tyvärr inga skedar kvar så kan inte lista ut något med hjälp av dom. 

Svar på tråden Chokladflingor med drake