• Anonym (Lena 72)

Lämna min själsfrände?

Levt med min man i 25 år. Tre tonårsbarn ihop.  Min man är den jag upplevt störst passion med men också en trygg stark kärlek.  Han är min bästa vän, största fan, största stöttepelare,  den jag har allra roligast med och fortfarande den jag har de bästa och innerligaste och djupaste samtalen med. Han är den roligaste och mest romantiska jag vet. Han är kommunikativ och mogen. Han vill väl. Har lätt för att säga förlåt men också att stå för det han tycker och tror på. Sedan ganska många år nu, många barn, men också helt ärligt ett " inte lika snyggt yttre" hos honom som då vi träffades.  Vilket ju är naturligt. Han är också 9 år äldre än mig. Har min sexuella attraktion till honom dalat. Inte hans till mig. Självklart är detta en sorg. Det går lite upp och ner också. Och vad är " normalt " efter 30 år ihop? Hur har ni andra det? Stannar ni kvar i ek sån här situation? Även om det inte skulle förändras? Och hur kan man i så fall lämna den man älskar? För jag älskar honom. 

• Svar på tråden Lämna min själsfrände?
  • Anonym (Fia)

Kan det vara klimakteriet som spökar? 

• Anonym (Aldrig gått med på)

Jag tänker att om man älskar en person, så älskar man den ttrots att den åldras.

Om den däremot blir loj, ointresserad och inte gör det bästa av det den har. Då är det en helt annan sak. Som t.ex bli ohälsosamt fet, inte bry sig om frisyr, hygien m.m.

Då skulle jag tro att partnern inte bryr sig om ifall jag finner den attraktiv eller inte. Med andra ord bryr hen sig inte om ifall den blir av med mig.

• Anonym (Lena 72)
    Anonym skrev 2025-04-25 05:37:22 följande:
    Va?
    Brukar folk och gemene man säga att du ser bra ut???

Jättekonstigt att kommentera en medelålders kvinnas utseende måste jag säga. Eller är det bara ett försvar?

.........

Sen kan jag på ett sätt förstå hur du känner. JAg kände likadant för mitt ex som blev allmänt obrydd och skaffade sig en stor mage. Oattraktiv som fan på ren svenska. 
    Jag lämnade och har aldrig ¨ångrat det.
    Vet inte hur gammal du är själv. Tänker att du är bra mycket yngre än mig men har kanske fel. Men tänker att när jag var yngre kanske jag såg en 53 årig kvinna som
    " gammal". Det gör jag inte nu. Och känner mig fortfarande delvis som en flicka. "Gemene man" är kanske överdrivet men ja jag får nog höra då och då att jag ser bra ut. Jag är ingen superdonna men har nog ett naturligt fint utseende ( inte så stor skillnad med / utan smink) och har tur att ha samma figur nästintill som då jag var 25. Sedan är det klart att det kommer mer från jämnåriga män än från väldigt unga män. Varför menar du att det är jättemärkligt att som medelålder få komplimanger? Förstår inte varför det skulle vara det? 
  • Tom Araya

Det är lustigt det där... ju äldre jag blivit, desto mindre betydelse får utseendet för den sexuella attraktionen. Jag är förövrigt runt TS's ålder.

• Anonym (Karin)
    Anonym (Lena 72) skrev 2025-04-25 23:48:45 följande:
    Vet inte hur gammal du är själv. Tänker att du är bra mycket yngre än mig men har kanske fel. Men tänker att när jag var yngre kanske jag såg en 53 årig kvinna som
    " gammal". Det gör jag inte nu. Och känner mig fortfarande delvis som en flicka.
    Så här det väl ändå varit i alla generationer? Vet många äldre som tycker att de är yngre än den faktiska åldern. 

Tittar du på foton från för så såg de gamla ut vid 50, men idag ser många yngre ut på grund av kläde- och frisyrmodet.

Själv blev jag 50 i år men fick höra av ett par stycken, som inte vet min ålder som hörde att jag fyllde jämnt, som trodde det var 40 jag fyllde. 

Inte alla män,  men många män,  ser ju ut som gubbar tidigt bland annat på grund av håravfall. 
  • Anonym (Lena 72)
    Fjäril kär skrev 2025-04-25 02:26:51 följande:

För det första är attraktion färskvara och måste underhållas i en relation ständigt och jämt.  Den biten går att jobba på , det går att hitta attraktion igen eftersom förutsättningar finns.  

Jag upplever att du nånstans VILL tända på honom igen?

Vad är du då beredd på att göra för att hitta dit igen?  Vad är HAN villig att jobba på för att hitta din gnista ìgen?

Börja med enkla saker som att han tar tag i sitt yttre, frisören,  rakning, hudvård, kläder,  bättre mat, sundare vikt . Förbättra dom förutsättningar som han har och bli en uppgraderad version. 

Du å andra sidan kanske behöver boka en tid hos gynekolog för att kolla upp klimakteriet och få extra hormoner.  

Tillsammans måste ni närma er varandra genom att prata om saken, prata om dessa känslor. Se om det finns inre saker att lyssna på och tag i. 

Sluta inte heller ta på varandra.  Närhet och ömhet och naken hud är helande . Kyss varandra. Somna sked. Kanske ta på varandra förutsättningslöst och sert det leder.  

Sluta inte känna lust. Hitta din egen lust. Sluta inte onanera. Vill du känna lust så lek och experimentera.  Lura din kropp lite och se vad du får för gensvar av dig själv. 

Vill du känna lust till din man igen så sträck ut din hand och be om den hjälpen. Prata, lyssna, förstå, ta hjälp.

Tack! Och fint skrivet! 
  • Anonym (Lena 72)

Tack för alla fina råd! Jag lyssnar på alla! Tack 

• Anonym
    Anonym (Lena 72) skrev 2025-04-25 23:48:45 följande:
    " gammal". Det gör jag inte nu. Och känner mig fortfarande delvis som en flicka. "Gemene man" är kanske överdrivet men ja jag får nog höra då och då att jag ser bra ut. Jag är ingen superdonna men har nog ett naturligt fint utseende ( inte så stor skillnad med / utan smink) och har tur att ha samma figur nästintill som då jag var 25. Sedan är det klart att det kommer mer från jämnåriga män än från väldigt unga män. Varför menar du att det är jättemärkligt att som medelålder få komplimanger? Förstår inte varför det skulle vara det? 
    Jag är nio år äldre än dig, född 1963. Så där har du fel om det nu har någon betydelse.

Det som är märkligt är folk som kommenterar kvinnors utseende överlag, dock ännu märkligare när kvinnan är medelålders om det utöver det kommer från medelålders män.

Jag har också ungefär samma kroppsform som för 40 år sedan trots genomgånget klimaktrium, kommer i kläderna som jag sparat som minnen från en svunnen tid. Faktiskt även kläder från min tonårstid på 70-talet. Kläder som är mycket åtråvärda idag, originalplagg i nyskick. Fast det är förstås ot.

Att du känner dig som en "flicka" låter nästan skrämmande, har du svårt ålderskomplex?
  • Anonym (Lena 72)
    Anonym skrev 2025-04-26 12:18:56 följande:
    Jag är nio år äldre än dig, född 1963. Så där har du fel om det nu har någon betydelse.

Det som är märkligt är folk som kommenterar kvinnors utseende överlag, dock ännu märkligare när kvinnan är medelålders om det utöver det kommer från medelålders män.

Jag har också ungefär samma kroppsform som för 40 år sedan trots genomgånget klimaktrium, kommer i kläderna som jag sparat som minnen från en svunnen tid. Faktiskt även kläder från min tonårstid på 70-talet. Kläder som är mycket åtråvärda idag, originalplagg i nyskick. Fast det är förstås ot.

Att du känner dig som en "flicka" låter nästan skrämmande, har du svårt ålderskomplex?
    Okey. Ja. Jag är i alla fall hyfsat nöjd med mitt åldrande. Och får komplimanger. Mest ändå från typ arbetskompisar,  mest tjejer/ kvinnor i yngre åldrar än mig. Har inga större ålderskomplex tycker jag. Men jag var inte inne här för att prata om det utan den fråga mitt inlägg ställde.  Det där uttrycket " som en flicka" kom ju från mig och för mig betyder det mer det vi alla nog känner. Att vi inte känner oss nåt annorlunda( förutom de erfarenheter vi haft) där inne än då vi var 25, fast vi har fyllt en siffra som är betydligt högre. 
  • Anonym (Rino)
    Anonym (Lena 72) skrev 2025-04-24 21:42:21 följande:
    Lämna min själsfrände?

Levt med min man i 25 år. Tre tonårsbarn ihop.  Min man är den jag upplevt störst passion med men också en trygg stark kärlek.  Han är min bästa vän, största fan, största stöttepelare,  den jag har allra roligast med och fortfarande den jag har de bästa och innerligaste och djupaste samtalen med. Han är den roligaste och mest romantiska jag vet. Han är kommunikativ och mogen. Han vill väl. Har lätt för att säga förlåt men också att stå för det han tycker och tror på. Sedan ganska många år nu, många barn, men också helt ärligt ett " inte lika snyggt yttre" hos honom som då vi träffades.  Vilket ju är naturligt. Han är också 9 år äldre än mig. Har min sexuella attraktion till honom dalat. Inte hans till mig. Självklart är detta en sorg. Det går lite upp och ner också. Och vad är " normalt " efter 30 år ihop? Hur har ni andra det? Stannar ni kvar i ek sån här situation? Även om det inte skulle förändras? Och hur kan man i så fall lämna den man älskar? För jag älskar honom. 

Låter som en no-brainer att stanna. Man behåller bra personer i sitt liv.

Det ska krävas mycket för skilsmässa med tanke på alla allvarliga konsekvenser det skapar.
  • Divide and you Will win

Kvinnan offrar familjen för sin egen lycka  
    Män offrar lyckan för familjen 
    Kvinnor initierar 70% av skilsmässan, ibland utan anledning, bara för att de tycker att de förtjänar bättre 
    ledsen för hennes gubbe 
    ledsen för hennes barn
    om man ifrågasätter att lämna en fantastisk människa 
    Det finns ingen kärlek 😞

Svar på tråden Lämna min själsfrände?