• Tom Araya

Kriminella tar kontrollen även i skolorna.

Kriminella utnyttjar skolvalet ? för att behålla makt över drogförsäljning
    Uppdaterad idag 06:47Publicerad idag 06:00

Uppdrag granskning · 

För unga personer som är indragna i gängens värld har skolvalet blivit en fråga om makt, och deras egen säkerhet.

Personal på skolor där gängkriminaliteten tagit sig in vittnar för Uppdrag granskning om hur äldre kriminella bestämmer vilka skolor elever ska gå i ? för att deras nätverk ska behålla kontroll över området.

Kriminella utnyttjar skolvalet ? för att behålla makt över drogförsäljning | SVT Nyheter

• Svar på tråden Kriminella tar kontrollen även i skolorna.
  • Anonym (Ett skrämmande Sverige)

Tittade på en intervju med en kille som inte ville visa vem han är. Och han sade bland annat: "Jag har gått beväpnad till skolan, någon gång med en bajonett. Jag valde en speciell skola därför att jag har många fiender i andra skolor. Om du frågor ungdomar om vilka skolor som tillhör olika nätverk så vet de. Det är vanligt att folk går omkring i olika skolor och letar efter folk". Vad händer då? Börjar de skjuta, och helt oskyldiga kan dödas?

Har föräldrarna inte någon som helst kontroll över sina barn, skolarbetet och deras fritid? De har ingen aning om att de tillhör gängkriminella, och säljer droger på skolorna.

Dessa föräldrar, som fullständigt har misslyckats med att uppfostra sina barn, skyller helt ifrån sig. De anser att det är "samhällets fel, och att regeringen måste göra någonting". Men allt börjar i hemmet - föräldraansvar. Om de hade klarat detta så hade deras barn inte går till skolan med vapen. Och sedan säljer droger, och är med i gäng. Läste om en kvinna (som inte arbetade) som ansåg att någon skulle komma hem till dem på morgnarna och se till att sonen kommer iväg till skolan. Han var 15 år.  

Varför ska skötsamma ungdomar behöva växa upp med kriminella klasskamrater, där det finns risk för att de hamnar mitt i uppgörelser mellan gäng? Så mycket oro för dagens föräldrar. 

• Anonym (Siw)

Mycket bra! Skolorna har saknat kontroll i alltför många år och nu tar någon alltså äntligen tag i det! Dessutom kriminella som bestämmer sig för att skärpa sig och istället hjälpa till med detta!

• Anonym (Ett skrämmande Sverige)

De gängkriminella bryr sig inte om att det är barn i 12-14 års åldern som blir beroende av droger som de har fått tag på i skolan. De blir barnsoldater, och utför hemska brott som mordförsök. Men eftersom de är så pass unga får de inga straff. De har även sålt droger på bibliotek,

Skolan ska vara en trygg plats, men nu har kriminella tagit över kontrollen! På vissa akutmottagningar har de vakter eftersom personalen utsätts för hot och våld. Ska det behövas vakter på skolorna också? Men de blir väl också hotade, och det enda som hjälper är Insatsstyrkan. Bland barn? 

Svar på tråden Kriminella tar kontrollen även i skolorna.