• Anonym (Hyra ut?)

Vågar man hyra ut sin bostad?

Har läst om två fall när någon hyrt ut sin bostad medan den rest utomlands. Och kommer hem till helt förstörda bostäder.

www.tv4.se/artikel/6jACkHwXpZcH1RrqoLxkZm/anton-kom-hem-till-en-soptipp-hela-laegenheten-aer-foerstoerd
    Anton kom hem till en soptipp. Personen hade tydligen aldrig städat och inte ens kastat matsopor. Mögliga matrester. En kräkliknande massa i diskhon. Svartmögel i toan. En grön vätska i tvättstället. Lägenheten måste saneras och det går inte på försäkringen eftersom han lämnar ut sin nyckel till sin hyresgäst.

• Svar på tråden Vågar man hyra ut sin bostad?
  • Anonym (Hyra ut?)

I ett annat fall hade vederbörande hyrt ut sitt hus till en man med två hundar. De möttes av ett hus med söndergnagda väggar och en fruktansvärd stank.

"? Stanken var som ett slag i ansiktet. Vi fick ta tröjor för näsan för att över huvud taget kunna gå in. Det var sopor, piss och bajs överallt. Soffan var helt nedkissad och nedbajsad av hundarna. Alla möbler, väggar eluttag och sladdar var söndergnagda. Hundarna hade ätit på allting.

Mitt på vardagsrumsgolvet stod det en stor påse full med hundavföring, berättar hon.

? Vi gick runt i rum efter rum och bara skrek och svor. Det var bajspåsar precis över allt. Och urin, de har ju kissat mot väggarna och så har det torkat in. Stanken är så grym att du får huvudvärk.
    ---
    ? Vi kommer med största sannolikhet behöva bryta upp alla golv på nedervåningen. Samma sak med väggskivorna, som har sugit åt sig urin. Med material och arbetskraft och allt inräknat skulle det landa på nånstans runt 200 000 kronor, säger hon."
    www.dn.se/sverige/hyresgasten-forstorde-petras-villa-sopor-kiss-och-bajs-overallt/

• Anonym (Hyra ut?)

Kan man på något sätt skydda sig? Kräva depositionsavgift, men kan ju inte kräva flera hundratusen.

• Anonym (Malin)

Om man hyr ut via något företag kan de stå för ev. skador. Jag kan inte så mycket om det, men kolla på olika uthyrningsföretag och läs om vad de erbjuder. Det kostar ju så klart en del att hyra ut via tex Airbnb, men det är lite tryggare. 

• Cereal Killer

Hyr du ut till ett normalt par med utbildning och fasta jobb så är sannolikheten för något sådant minimal. Och skulle det ändå ske så har de råd att betala skadestånd.

Den största risken är snarare ?normalt slitage?, dvs sådant som du inte enkelt kan begära ersättning för men ändå leder till att du känner att du behöver renovera. 

• Anonym (HJ)

Skulle inte göra det. Det är sånt jäsikens krångel om inte hyresgästen vill flytta sen, trots kontrakt. Kan ta flera år innan fogden gör något när man valt att hyra ut privat. Hyreslagen råder inte på samma sätt. 

Då ska man verkligen veta vem som hyr, syskon, släkt eller nära vänner. 

• Anonym (Hyr inte ut till pack, bara)

Man gör bakgrundskontroll på den som hyr.

Man skriver ordentliga kontrakt med straffklausuler på vanskötsel, och naturligtvis är man där och inspekterar under tiden eller betalar någon för att göra det om det är i annat land.

• Anonym (Desirée)

Jag har hyrt ut min bostad flera gånger.  Har gjort det till personer jag har känt till  . (inte personligen men via mina kontakter. )
    Det har gått jättebra! men skulle aldrig hyra ut lägenheten till vem som helst, som jag inte vetat ett dyft om. aldrig någonsin

• Anonym (Hyra ut?)
    Anonym (Malin) skrev 2025-04-25 16:10:49 följande:

Om man hyr ut via något företag kan de stå för ev. skador. Jag kan inte så mycket om det, men kolla på olika uthyrningsföretag och läs om vad de erbjuder. Det kostar ju så klart en del att hyra ut via tex Airbnb, men det är lite tryggare. 

Men är inte Aribnb mer till för turister. Dvs antingen centralt belägna lägenheter eller sommarstugor.
Svar på tråden Vågar man hyra ut sin bostad?